Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Slaapritme

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Jeetje70

Slaapritme

Bericht door Jeetje70 »

Ik ga meestal rond 22.30 naar bed ( hangt er wel vanaf hoe moe ik ben) en sta rond 8 uur weer op om toch een beetje een ritme in de dag te houden. Ik wil/kan dan nog meer uren slapen omdat ik nog erg moe ben maar ga we dan toch maar uit. Houden jullie ook een bepaald ritme aan of hebben jullie tips om dit anders te doen om iets fitter op te staan?
Iris J.

Re: Slaapritme

Bericht door Iris J. »

Ik ben een hele slechte slaper heb weinig slaap nodig maar als ik de wekker moet zetten omdat ik vroeg ergens een afspraak heb dan ben ik nog doodmoe als de wekker afloopt en ik dan op moet staan.
Uit jezelf wakker worden dan heb ik t idee dat je beter uitgerust bent.

Ik zet nooit een wekker als ik niet weg hoef en ben dan altijd rond een uur of 8 kwart over 8 wakker.
stap dan zo uit bed en voel me lang niet zo moe..
Lig nooit voor 12 uur - half 1 op bed en ben in de nacht enkele uren wakker, maar dat heb ik al zo lang, denk wel zolang de diagnose MS is gesteld bij mij.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Slaapritme

Bericht door Toeter »

Voor mij hoort je altijd moe voelen wel bij de MS.

Je went er wel aan, het voelt in eerste instantie tegennatuurlijk om actief te zijn, als je je zo rot voelt.

Heel veel hangt ermee samen. Als je moe bent vind je dingen minder grappig, interessant of belangrijk.

Het is moeilijk om initiatief te nemen of jezelf te motiveren.

Toch merk ik persoonlijk dat langer slapen en s ochtends rustig aan doen het erger maken. Ik raak dan in zo'n comateuze toestand en ben niet vooruit te branden.

Momenteel heb ik kleine kinderen en moet ik meteen aan de slag als mijn ogen open gaan. Luiers verschonen, boterhammen smeren. Ik heb er dan wel minder last van.

Ik heb nog steeds weinig energie en word nooit fris wakker, maar ik ben tenminste wel eerder op gang.
Marina

Re: Slaapritme

Bericht door Marina »

Zowel m'n vriend als ik hebben, buiten (medische) afspraken, vrijwilligerswerk/hobby, geen verplichtingen meer buitenshuis en daarom ook geen echt vast slaapritme meer.

Ik ben zelf een echt avondmens - mede omdat het in de avond/vroege nacht relatief heel veel rustiger/prikkelarmer is hier - en ga dus laat slapen maar houd toch wel een beetje een ritme aan.

Sowieso slaap ik het laatste jaar altijd korter dan voorheen omdat ik na zo'n 5,5 tot 8 uur slaap steevast wakker word van pijn/kramp in m'n benen. Ik word dan ook zelden meer zo uitgerust wakker als vroeger.

Ik denk dat het van de oorzaak van het erg moe wakker worden af hangt wat je eraan zou kunnen doen.
Heb je een idee van de oorzaak/oorzaken?
1207

Re: Slaapritme

Bericht door 1207 »

maar je moet er iets aan kunnen doen

als je sondeert en uw blaas maakt u na een uur of 5/6 wakker dan ben je wakker
als je wakker wordt omdat de spierontspanners uitgewerkt zijn, baclofen na een uur of 6, dan worden mijn benen 2 planken en zit slapen er niet meer in

vroeger was ik eigenlijk een veelslaper, nu haal ik dat vaak in na het eten.
los daarvan, zelfs eten verteren vergt nogal veel energie hier, een dutje na het avondeten, tussen half 7 en half 8 's avonds, normaal geworden.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Slaapritme

Bericht door Toeter »

Wat heb je allemaal geprobeerd?

Voel je je veel beter op dagen dat je wel slaapt totdat je vanzelf wakker wordt?

Hoe gaat het op dagen dat je vroeg de deur uit moet?
AngelNoa

Re: Slaapritme

Bericht door AngelNoa »

Ik ga zo'n beetje 21.30-22.00 naar bed en no matter hoe laat ik wakker word; ik doe om 7 uur mijn lichtje aan, om rond 8 uur op te staan (nu.nl lezen, fb enz, dat is mijn standaard voordat ik er uit ga).

Wil helaas niet zeggen dat ik al die uren slaap; moet er gemiddeld zeker 5 keer uit om te plassen. En sowieso val ik de ene keer beter in slaap dan de andere.

Ik zou willen dat ik langer/meer kon slapen maar helaas...
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Slaapritme

Bericht door Qanuk00 »

Ik ga meestal al rond 21.00 uur naar bed, kijk dan nog een serie/filmpje tot 22.30 uur. Ik eet tussentijds vaak nog een bakje yoghurt of een cracker, met een beker warme melk. Daarna helemaal slaapklaar, vaak nog een slaapverwekkend muziekje op om nog lekkerder in slaap te vallen.
Ik probeer de ochtendactiviteiten na 09.00 uur te plannen, zodat ik tijd heb om goed uit te slapen en rustig op te kunnen staan. Overdag probeer ik wel activiteiten op te pakken, om de hersenen aan de gang te krijgen en houden, zowel actief alswel passief (puzzels, denkspellen, lezen, schilderen). Dit aangepast aan hoe ik me die dag voel!

Sinds mijn schubs vorig jaar merk ik wel dat ik moeilijker en vooral onrustiger slaap als ik weer veel klachten ervaar. Ik gebruik een fitbit-horloge en merk als ik overdag erg vermoeid ben, 's nachts een onrustige hoge hartslag heb gehad, terwijl ik wel mijn uren heb gemaakt.
Als het herstelbeeld "zakjes" laat zien, waarbij mijn hartslag 's nachts rond de rusthartslag is gebleven, dan voel ik me in ochtend vaak fit en kan ik wat meer activiteiten aan.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Jeetje70

Re: Slaapritme

Bericht door Jeetje70 »

@Qanuk00: Ik drink ook laatste tijd beker warme melk. Helpt meestal wel om beter in te slapen. Ik heb ook horloge die slaap registreert zodat ik kan zien hoe laat ik in slaap val, hoe vaak ik wakker wordt (snelle oogbeweging), hoe licht ik slaap en hoe ontspannend ik slaap (in diepere slaap) en hoe laat ik wakker wordt en hoeveel uur ik heb geslapen.
Ik weet niet in hoeverre dat allemaal klopt maar een indicatie is ook wel fijn. Dagbesteding ben ik nog zoekende naar energiebelasting. Thanks!

@Angelnoa: Lijkt wel of ik de omschrijving van mezelf lees. Ik heb dan ook nog wel ondersteuning van Melatonine om in te slapen en amitryptoline voor het doorslapen. Dat helpt wel. Ondanks dat ben ik in de nacht wel een keer of 3 of 4 wakker om naar de wc te gaan.

@Toeter: Ik heb nog niet veel andere dingen geprobeerd omdat ik denk dat als ik langer op bed blijf liggen ik alleen maar moeier wordt en nog minder energie heb.
In het weekend op zondag komt het wel voor dat ik langer blijf slapen (tot 9.30 of 10.00 uur). Dan blijf ik nog zeker een uur op bed liggen om tv te kijken en rustig wakker te worden. Daarna voel ik me wel redelijk maar dat is geen garantie dat ik nog steeds erg moe ben.
Als ik vroeg de deur uit moet en dus vroeg mijn bed uit moet, ben ik totaal niet fit en zo moe als een hond om het maar zo te zeggen. Ik heb er dan ook de hele dag last van.
Nu denk ik dat je altijd moe voelen inderdaad bij de MS hoort. Ik moet er nog steeds aan wennen omdat ik vroeger behoorlijk actief was overdag en ik weinig rust nam. En inderdaad vond ik het heerlijk om naar de winkels te gaan en in elke winkel te neuzen, maar sinds een aantal maanden heb ik dat gevoel en het gemis helemaal niet meer omdat ik er de energie niet voor heb en ik het ook niet meer kan omdat ik snel last krijg van pijn in mijn onderrug. Langere tijd slenteren lukt dus zeker niet meer. Mijn gevoel zegt ook dat als ik langer blijf liggen op bed ik ook alleen maar slomer wordt dus doe ik dat niet.

@Iris J: Ik word wel altijd uit mezelf wakker (rond 7.30/8 uur) dus dat scheelt wel. Ik blijf dan wel even liggen maar ga er dan niet veel later uit.

@1207: Duidelijk verhaal. Als ik in de nacht wakker wordt, moet ik ook altijd naar de wc. Zal wel een soort gewoonte zijn, maar als ik plassen moet, moet ik ook echt gaan, want ik heb een zwakke blaas.

@Marina: Ik heb nu ook even geen verplichtingen omdat ik in de ziektewet zit en ben ook een avondmens. Nu probeer ik dan wel rond 22.30 naar bed te gaan om een beetje een ritme te krijgen en ik (als ik later naar bed zou gaan) tot lang door slaap in de ochtend en zo je ochtend voorbij is.
Ook ik wordt vaak wakker met pijn in mijn benen en denk ik dat ik ook niet uitgerust wakker wordt.
Ik ben er ook nog niet uit waardoor ik zo moe wakker wordt, want onrustig slapen doe ik al jaren en wordt standaard 2 tot 3 keer wakker 's nachts. Nu denk ik ook dat ik zo moe ben door de pijn, die ik de hele dag heb in mijn handen en benen.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Slaapritme

Bericht door Toeter »

Is de pijn zonder amiltriptilline nog erger? Werkt het wel? Is de vraag.

Ik heb ook amiltriptilline gehad, maar werd daar echt een zombie van. Alsof ik in een bubbel leefde, wilde alleen maar liggen. Baclofen is nog zo'n berucht zombie-medicijn.

Wat voor mij beter werkt om te slapen is wiet. Ik rookte het eerst omdat dat makkelijker te doseren is. Elk trekje voel je meteen wat het doet.

Ik ben er nu wel uit wat mijn dosering is. Ik ga nu wietbonbons maken met 0,1 gram wiet per bonbon.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp