Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Blaasontsteking en een verblijfskatheter

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Rozemarijn

Blaasontsteking en een verblijfskatheter

Bericht door Rozemarijn »

:brul:
Al een tijdje heb ik een verblijfskatheter, mijn blaas ( plasbuis) doet niet meer zelf ontspannen.
Ongeveer twee weken geleden een beste blaasontsteking gehad, heb daarvoor antibiotica gekregen en al snel waren de pijnlijke en vele plas sessies over, keurig kuurt afgemaakten verder.
Totdat ik begin vorige week weer dezelfde symptomen begon te krijgen, goed ik meteen wat meer drinken ( cranberry enzo) en vit c 1000mg tot mij genomen!

Afgelopen donderdag toch maar urine in geleverd bij vervangende huisarts ( eigen arts had met zijn team alweer cursus of vakantie) goed moet kunnen maar komt mij altijd slecht uit🤣
Vrijdag is mijn urine toch maar op kweek gezet want er zaten eiwitten in.
Het hele weekend erg veel pijn gehad, kon niet meer normaal zitten. Ik weer bellen voor uitslag maar helaas nog niks binnen, vandaag om 13:00 weer gebeld en ja hoor bacterie en weer antibiotica !

Maar voordat ik de kuur kon ophalen ga ik naar het toilet ( voor de zoveelste keer)
Met echt heel veel pijn van onder, ik ga zitten op het toilet en de volledige katheter valt uit mijn plasbuis, samen met bloed en urine.

Alles schoongemaakt opgeruimd en ik merk dat mijn pijn volledig over is geen pijnscheuten meer kan gewoon zitten etc!

Nu vraag ik mij dus af : heb ik een blaasontsteking en is daardoor de katheter eruit gezakt? Of heeft al die tijd de katheter niet goed gezeten en heeft dat de pijn veroorzaakt!

Iemand die dit herkent of advies heeft?
Graag even sparren met lotgenoten 😘
Laatst gewijzigd door Rozemarijn op 12 okt 2021, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Toevoeging witregels ivm leesbaarheid.
Klick

Re: Blaasontsteking en een verblijfskatheter

Bericht door Klick »

oorzaak gevolg is hier een lastige lijkt mij, ik heb geen ervaring met een verblijfskatheter maar kan mij voorstellen dat als je een blaasontsteking hebt je ook meer risico loopt op ontsteking bij de katheter..
ook een ontsteking bij de katheter is niet ondenkbaar..

google: verblijfskatheter blaasontsteking

en je komt veel tegen
Met een verblijfskatheter is de kans op een blaasontsteking groot. Het is daarom van belang dat er een goede doorstroming van urine is. Voor een goede doorstroming is het van belang dat u: de opvangzak regelmatig leegt in het toilet en niet wacht tot de zak overvol zit.
je kan er denk ik niet veel aan doen, ja schoon werken, maar dat doe je vast al..
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp