Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

NPO uitslag

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Jeetje70

NPO uitslag

Bericht door Jeetje70 »

Ik heb inmiddels NPO gehad en de uitslag gehad. Dat was erg confronterend, maar aan de andere kant maakt het ook wel veel duidelijk. Bij een paar testen (wat met geheugen te maken had) had ik erg veel moeite.

Er werd bv een klein verhaaltje voorgelezen en ik moest dat zo goed mogelijk navertellen. Ik kon het simpelweg niet navertellen (het ging over de brandweer). Ik kon alleen het woordje brandweer aangeven. Op dat moment raakte ik best overstuur en liet ik ook wat tranen vallen. Het was ook wel heel confronterend dat het me ook echt niet lukte. Daarna een ander verhaal en weer precies hetzelfde; ik kon het niet navertellen.

Ook een test met het rustig opnoemen van een stuk of 20/25 woorden die ik dan na moest zeggen.
Dit herhaalde ze dan 5x. Ik kon in vergelijking van leeftijdgenoten veel minder woorden opnoemen. Het bleef gewoon niet hangen!

Uiteindelijk is uit de test gekomen dat ik me wel aardig kon concentreren en mijn aandacht vast kon houden, maar dat vind ik niet heel gek. Je zit mijn zijn tweetjes in een afgelegen en hele rustige kamer, dus krijg je geen prikkels van buitenaf. Dat scoorde ook gemiddeld, maar zet me niet in een ruimte met meerdere mensen, want dan wordt het toch wel echt anders. Dit vind ik dan toch wel een wat vertekend beeld.

Wat wel heel confronterend is, is dat uit de test kwam dat ik een forse geheugenstoornis heb en mijn werktempo ook wat lager is dan leeftijdgenoten. Als je normaal gesproken wat langzamer werkt, dan maak je minder fouten, maar bij mij was het anders. Ik werd gedurende sommige tests langzamer en ging zelfs ook meer fouten maken.

Kortom: ik heb nu wel de bevestiging dat er echt wel wat aan de hand is met mijn geheugen en het niet gek is dat ik op mijn werk hier ook tegenaan liep. De vraag is alleen of deze klachten blijvend zijn, achteruit zullen gaan of minder worden. Dat weet niemand, maar ik vermoed dat dit niet beter zal worden. Als ik terug kijk, heb ik deze problemen al heel lang en is dit alleen maar toegenomen.
Een simpel kaartspelletje lukt me ook niet meer zonder hulp.

Ik zit nog steeds in de ziektewet en verwacht niet dat dit op korte termijn ander zal zijn. Op mijn werk zit ik de hele dag achter de laptop. Als ik nu 20 minuten aan het surfen ben op internet, gaan de letters dansen en word ik megamoe en krijg last van mijn handspieren. Dat zal dus voorlopig niet gaan lukken om mijn werk weer op te gaan pakken. Mijn geheugenproblemen draagt ook niet bij tot oppakken van werkzaamheden. Waar gaat dit allemaal naar toe vraag ik me wel eens af!

Ik heb goedkeuring gehad voor behandeling bij Klimmendaal en sta nu op de wachtlijst voor revalidatie (therapie/ergotherapie/maatschappelijk werk) dus is het wachten wanneer ik aan de slag kan. Hopelijk gaat dit wat verlichting geven in mijn dagelijks leven.
Jrs77

Re: NPO uitslag

Bericht door Jrs77 »

Dag Jeetje70,

Goed dat je je verhaal hier doet. Heel herkenbaar; ik had vergelijkbare gevoelens tijdens het onderzoek, en bij de uitslag.
Vooraf werd mij al gevraagd wat ik met de uitkomsten zou willen doen. Cognitieve problemen veroorzaakten grote problemen tijdens mijn werk; daar wilde ik (waar mogelijk) compensatiestrategieën voor aanleren. In dat revalidatiecentrum ben ik daar met een ergotherapeut mee aan de gang gegaan. Bijvoorbeeld; welke plek kies ik uit bij een vergadering, hoe en wanneer pak ik daar rustmomenten, hoe voorkom ik dat ik afspraken vergeet.

Bij een ander revalidatiecentrum hadden ze 'cognitieve revalidatietherapie', en waren ze al wat verder op dat vlak.

Misschien kan je tijdens je revalidatie ook met de uitkomsten van het onderzoek, gericht op werksituaties, aan de gang gaan?
Jeetje70

Re: NPO uitslag

Bericht door Jeetje70 »

Beste Jrs77: Ik denk dat ik me niet ga focussen op mijn werk qua revalidatie, want in mijn job is het een must om te kunnen multitasken; je krijgt veel opdrachten tegelijkertijd en in bepaalde perioden is er sprake van hoge werkdruk. Op deze punten zou ik helemaal vast lopen en het lukt me ook neit meer om langer dan een half uur op de laptop te werken. Mijn werk bestaat alleen maar uit werken achter de laptop dus dat is al een probleem!

Ik wil me tijdens therapie gaan richten op de energiebalans en het leren omgaan met beperkingen die je tegenkomt in het dagelijks leven.
D-Cheryl

Re: NPO uitslag

Bericht door D-Cheryl »

Neuropsychologen bieden je (volgens mij) bij het NPO bewust de meest ideale onderzoeksomgeving aan. De verwachting is dan dat je daar op je allerbest zult presteren, want er zijn geen andere afleidingen en invloeden. Als je daar dan 'wel aardig' presteert, en je arbeidsdeskundige (krijg je verplicht in het tweede ziektejaar) of arboarts vervolgens inhoudelijk weet wat er nodig is op je werk zoals presteren onder druk, meer chaotische situaties, langere tijd achtereen kunnen concentreren, etc, zal het logisch zijn dat dat meer van je vraagt. Tijdens het werk, en meestal betekent dit ook dat je meer hersteltijd nodig hebt.
Die rustige onderzoeksetting is dus heel bewust, en prima. Want als je hem over een tijd weer herhaalt, is die rustige onderzoeksetting (zonder andere variabelen) het makkelijkst om opnieuw te creëren.

Het is geen fijne uitslag, hoewel ik persoonlijk wel fijn vond dat de testen bevestigden wat ik probeerde onder woorden te brengen naar de arbo-arts en mijn behandelaars.
Ik deed ook een (tweede) reva-traject, met aandacht voor energiebalans, fysio want ik wilde heel graag leren om ondanks overprikkeling toch te kunnen sporten, en ontspanningstechnieken omdat ik het moeilijk vind om mijn 'hoofd uit te zetten'.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp