Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

vraagje.. waar staat de uitleg over piramide banen ook alweer?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Klick

vraagje.. waar staat de uitleg over piramide banen ook alweer?

Bericht door Klick »

ik weet dat @Bram_MSinbeeld een keer uitleg heeft gegeven over piramide banen… maar ik kan het niet meer vinden, weet iemand welke post het is?
Bram_MSinbeeld

Re: vraagje.. waar staat de uitleg over piramide banen ook alweer?

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Ik kopieer en plak de reactie even hier. Misschien handig als anderen het zoeken.
-----
De piramidebaan is de naam voor een lange baan van neuronen die betrokken zijn bij al onze bewuste, willekeurige bewegingen.
Afbeelding
Hij loopt van de hersenschors (de motor-cortex, een beetje ter hoogte waar een haarband zou zitten op je hoofd) helemaal naar beneden door je ruggenmerg. Het gaat hier specifiek om motor-neuronen. Door je ruggenmerg lopen ook onder andere neuronen voor gevoel, als je zegt dat het een laesie is met piramidebaan-kenmerken, dan betekent dat dat hij invloed heeft op de bewegingen (niet op het gevoel). Omdat het een heel gevoelige structuur is gaan ontstekingen in die baan meestal niet onopgemerkt en veroorzaken ze snel klachten. Dit is anders bij laesies op andere plaatsen in het centrale zenuwstelsel.

Ik vertelde erover in deze video (met Nederlandse ondertiteling). Dat is de reden voor de schuine bodem van het zwembad.
Afbeelding
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp