Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Lumbaalpunctie

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Sara

Bericht door Sara »

Ah DutchCheryl,

ik zie hier de tactiek die ik zelf ook hanteer :).
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Haha, en dan is vervolgens Google mijn grootste vriend. :haha:

Ik ben zelf de baas over mijn ziekteproces, ik ben de coördinator van mijn eigen gezondheidsteam en daarvoor heb ik informatie nodig. :p
elroyv

Bericht door elroyv »

[QUOTE=Gildan;840802]Hallo Allemaal,
Mijn naam is Ine en ik ben een 40 jarige moeder bij wie er misschien wel MS als diagnose kan zijn.
Nu zit het zo: morgen moet ik naar een endocrinologe en daarvoor heeft de huisarts gisteren mijn bloedwaarden afgeprint zodat ik die kan meenemen.
Per ongeluk heeft hij er een deel van de uitslag van de lumbaalpunctie bijgedaan. Nu ben ik heel benieuwd en omdat zowel mijn huisarts als mijn neurologe op vakantie zijn, zou ik hier dus de vraag willen stellen:
Is er iemand die weet wat er zichtbaar moet zijn in het hersenvocht???
Alvast bedankt,
Groetjes Ine[/QUOTE]

Ine,

In het liquor(Hersenvocht) wordt gekeken of er oligoclonale bandjes voorkomen geloof ik. Dit is iets met eiwitten of witte bloedlichaampje meende ik maar ben geen neuro natuurlijk.

Het was in mijn diagnose tijd zo dat de uitslag van het liquor icm de MRI de status waarschijnlijk MS gaf. Na een shub kreeg je dan "promotie".

Succes!
maureen

Bericht door maureen »

Een lumbaalpunctie heeft twee doelstellingen.

1. Enerzijds het bestaan van andere infectie- of ontstekingsziekten uitsluiten.

2. Anderzijds de diagnose 'multiple sclerose' helpen bevestigen.
Een abnormale hoeveelheid antilichamen

Bij zo'n punctie wordt cerebrospinaal vocht afgenomen. Analyse van dat vocht kan eventueel uitwijzen of er te veel antilichamen geproduceerd worden en het immuunsysteem ontregeld is. De aanwezigheid van die antilichamen (oligoclonale banden) is een sterk argument in de richting van multiple sclerose, al kunnen ze ook voorkomen bij andere ontstekingsziekten. Omgekeerd sluit hun afwezigheid MS niet definitief uit
zeepaardje

Bericht door zeepaardje »

Hebben jullie de LP eigenlijk gehad in een actieve periode/ shub of ook toen de klachten al weer een stuk minder waren?
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

[QUOTE=zeepaardje;842400]Hebben jullie de LP eigenlijk gehad in een actieve periode/ shub of ook toen de klachten al weer een stuk minder waren?[/QUOTE]

ik kreeg de punctie om (mede) vast te stellen dat het Ms was
Knillis

Bericht door Knillis »

Hoi Zeepaardje,

De eerste keer waren de klachten al weer verdwenen toen de punctie gedaan werd, maar er werd toen ook niets gevonden.

De tweede keer was het midden in een forse schub en toen is (ook n.a.v. de MRI) de diagnose MS gesteld.

Ik weet eigenlijk niet of de afwijkingen die in het liquor gevonden worden er alleen in te zien zijn tijdens een actieve fase van een ontsteking of dat altijd afwijkend is/blijft.

Misschien dat iemand anders ons dat kan vertellen. Ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar.

Groetjes,
Nelleke
Liselotje

Bericht door Liselotje »

bij mij is een lp gedaan tijdens een forse schub.
ik had geen bandjes erin maar wel verhoogt eiwit. dit in combi met mri en diagnose was direct gesteld binnen 24 uur na aankomst zkh. dus vanuit gezond persoon in 24 uur iemand met diagnose ms.
merel

Bericht door merel »

Hoi Knillis,

[QUOTE=Knillis;842411]Ik weet eigenlijk niet of de afwijkingen die in het liquor gevonden worden er alleen in te zien zijn tijdens een actieve fase van een ontsteking of dat altijd afwijkend is/blijft.[/QUOTE]

De kenmerkende afwijkingen in de liquor bij MS zijn de oligoclonale banden. Dat zijn antilichamen die, als ze eenmaal aanwezig zijn, niet meer verdwijnen.

Het maakt daarom niet uit of een lumbaalpunctie in een actieve of een rustige fase gedaan wordt.

Groet,
Knillis

Bericht door Knillis »

Dank je wel Merel. Weer wat geleerd!

Nelleke
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp