Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS remmers

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
M&MS

Bericht door M&MS »

Ik heb indertijd gekozen voor Avonex, omdat dat maar 1x per week hoeft te worden gebruikt.

Ik heb helaas wel veel last van bijwerkingen gehad. Nu zou ik copaxonen hebben gekozen, omdat daar minder bijwerkingen aan zitten.


Inmiddels mag ik geen Avonex meer, omdat ik in de progressieve fase zit en ben overgestapt naar Tysabri.
NienkeM

Bericht door NienkeM »

Hoi,

Ik heb gekozen voor Avonex, i.v.m. het een keer in de week prikken en het niet krijgen van spuitplekken.

Alleen de eerste weken bijwerkingen gehad (rillerig, griepverschijnselen) daarna geen last meer van gehad (slik nog wel paracetamol op de prikdag)

Inmiddels ben ik gestopt omdat ik een kinderwens had en inmiddels ook zwanger ben. Het is wel mijn planning zodra het kan weer te starten met avonex.

Groetjes,

Nienke
Giechel

Bericht door Giechel »

1998 diagnose gehad nooit ms remmers gebruikt.

afgelopen jaar mri's met contrastvloeistof gehad en ondanks dat ik wel msplaques in mn hersenen heb, heb ik er geen in het ruggemerg.

en ook geen actieve leasies.

mijn reden om geen msremmers te gebruiken zijn
a. het advies van mijn toenmalige neuroloog die het afraadde

b. mijn eigen weerzin om iets te gaan spuiten waarvan de lange termijn gevolgen destijds nog niet echt bekend waren

en c. omdat ook vooraanstaande professoren hebben gezegd dat het grote flauwekul is, en dat het maar zeer weinigen een klein beetje helpt.

na verloop van tijd weet ik meer over ms en is de reden om remmers te nemen (namelijk angst voor verslechtering)voor mij beter te relativeren.
Sarlina

Bericht door Sarlina »

Ik sta er zelf ook nog steeds wel kritisch tegenover, maar ik wil nu toch iets proberen. Ik heb in juni 2011 de diagnose gekregen en van juni tot nu 3 schubs gehad, waarvan 2 grote met veel restklachten. De achteruitgang is best heel snel gegaan.

Ik heb toch voor de copaxone gekozen. Als ik goed is word ik binnenkort gebeld door de prikverpleegkundige om een start te maken.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik heb 2 schubs gehad voor mijn uiteindelijke diagnose, ook in juni 2011. Ik ben eind juli begonnen met Copaxone en heb toen tussen augustus en november nog 3 schubs op rij gehad.

Copaxone zou na enkele maanden gaan werken, en inderdaad heb ik daarna van november tot april geen schub meer gehad. Ik denk echt wel dat het nu wat voor me doet. Maar wat en hoe lang en met welke bijwerkingen zal ik nooit helemaal weten...

Succes met de start, het viel mij echt alles mee!
Giechel

Bericht door Giechel »

Sarlina, dat begrijp ik helemaal en als ikzelf erg verslechterd was zou het voor mij ook een optie zijn.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp