Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

misschien ms

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
paraplu

misschien ms

Bericht door paraplu »

Hoi allemaal, in mijn zoektocht naar meer informatie over MS stuitte ik op dit forum, ik heb best een aantal vragen en zou ze graag hier willen stellen.

Sinds enige tijd heb ik veel klachten die mogelijk op ms zouden kunnen duiden.

Ik heb daarom op aanraden van de neuroloog waar ik naar werd verwezen een MRI scan van mijn hersenen gehad waarop een aantal ontstekingsplekjes te zien waren, 4 om precies te zijn.

1 wat grotere en een paar hele kleintjes. Verder heb ik pas een lumbaalpunctie gehad waarvan de uitslag nog niet bekend is.

Wat betreft die plekjes, het waren er niet veel en slechts 1 zat op een 'typische' plek voor ms.

Toch kan ik me niet goed bedenken hoe ik er verder aan zou kunnen zijn gekomen.

Ik ben begin twintig, rook niet, drink niet en ben verder bijna nooit ziek.

Ik ga er vooralsnog niet van uit dat ik ms heb, omdat ik daar niet van uit wil gaan, maar zijn er veel andere, onschuldige, verklaringen denkbaar voor ontstekingsplekjes in de hersenen?
marietje40

Bericht door marietje40 »

Weet ik ook niet, maar wens je heel veel sterkte en ik hoop met heel mijn hart voor je dat het geen MS is.
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

[QUOTE=paraplu;848067]
Toch kan ik me niet goed bedenken hoe ik er verder aan zou kunnen zijn gekomen.

Ik ben begin twintig, rook niet, drink niet en ben verder bijna nooit ziek.
[/QUOTE]

helaas weet niemand van ons hóe we er aan gekomen zijn...(laat staan hoe we er vanaf komen). Maar het is waar; die plekjes hóeven niet op MS te duiden. Hopelijk geeft de lumbaalpunctie wat meer duidelijkheid.

succes!
Lida

Bericht door Lida »

Mijn neuroloog vertelde destijds dat er bij heel veel mensen plekjes te zien zouden zijn als je een mri gemaakt zou worden. Het zegt dus niet zo heel erg veel.
Overigens heeft het krijgen van ms NIETS te maken met het feit of je rookt en drinkt.

Sterkte met je zoektocht.
M&MS

Bericht door M&MS »

Eigenijk hebben de meeste volwassenen plekjes.

Dit kan al door een griep, verkoudheid of allergie.
Ook roken en slijtage kunnen redenen zijn, maar je rookt niet en slijtage begint rond je 25e.

Laesies (vlekken) zijn over het algemeen niet ernstig.

Ik wens je voor de rest sterkte en duim dat je het niet hebt.
Fransientje

Bericht door Fransientje »

Ik wens je ook heel veel succes en hoopdat het geen MS is.

Bij mij is ook nog steeds niet duidelijkwat ik heb, ik heb ook vlekjes en een aantal terugvallen gehad.

Het is tot nu toe een raadsel.Mijn vitamine B12 is goed en krijg morgen pijnstillers met codeine vande arts voor mijn linkerheup voor de nacht.

Ik heb problemen met mijn rechterbeen overgehouden.

Als het MS is komt het er vanzelf wel uit .
Chrissy33

Bericht door Chrissy33 »

Ik loop momenteel ook bij de neruoloog omdat er op de MRI vlekken te zien zijn die passen bij ms, alleen mijn verhaal/klachten passen niet bij MS. De neuroloog heeft heel duidelijk tegen mij gezegd dat er meer aandoeningen zijn die vlekken veroorzaken op een mri. Hopelijk valt het dus mee en is het geen ms maar iets wat beter te behandelen is. Wanneer heb je de lumbaalpunctie? Ik moet komende vrijdag voor een lumbaalpunctie. Ik ben benieuwd.

Groetjes,

Chrissy
Sylvia1

B12-tekort

Bericht door Sylvia1 »

B12-tekort

[QUOTE=Fransientje;848257]
Bij mij is ook nog steeds niet duidelijkwat ik heb, ik heb ook vlekjes en een aantal terugvallen gehad.

Het is tot nu toe een raadsel.Mijn vitamine B12 is goed en krijg morgen pijnstillers met codeine vande arts voor mijn linkerheup voor de nacht.
[/QUOTE]

Fransientje, weet je hoe hoog je B12-waarde is? Standaard wordt 100 pmol/L als ondergrens gebruikt, maar een tekort kan ook al bestaan bij 300 pmol/L.

[QUOTE]
Bij waarden onder de 100 pmol/L is er altijd sprake van een vitamine B12 deficiëntie.

Bron: [url]http://stichtingb12tekort.nl/b12-tekort/diagnose[/url]
[/QUOTE]

[QUOTE]
Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat bij patiënten die een B12 opnamestoornis hebben, de eerste tekenen van een B12 tekort op celniveau soms al op treden bij serum B12 concentraties tot aan wel 300 pmol/l. Deze grenswaarde wordt in verschillende diagnostische protocollen geadviseerd.

Bron:[url]http://stichtingb12tekort.nl/paper_refw ... 2dec07.pdf[/url]
[/QUOTE]

Helaas wordt er bij een waarde boven 100 pmol/L lang niet altijd verder gekeken.
M&MS

Bericht door M&MS »

Chrissy,

Ik had ook een ziekte die dezelfde MRI-beelden gaf.Dus kreeg ik een LP.

Daar zit dan vaak wel een verschil in. Bij MS heb je oligoklonale banden en verhoogd eiwitgehalte.

Die bandjes komen ook weer bij andere ziektes voor, maar niet bij ziektes met hetzelfde MRI-beeld. En zo is de cirkel rond.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp