Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Bang

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
ducaatje

Bericht door ducaatje »

Mijn ervaringen met predkuren is zowel in een klein streekziekenhuis als een groot academisch ziekenhuis.

Bij de eerste was het poliklinisch en in het academisch ben ik 3 dagen gebleven.

Vraag of je gedurende die dagen ook TV aansluiting kunt krijgen. Vaak ben je de moe om te lezen of zo en dan kan TV toch nog afleiden.

In ieder geval zijn de mensen in de ziekenhuizen over het algemeen superlief en zorgzaam en je mag dus best zeggen wat je ervaart met emoties zoals angst en zo.

Niks om je voor te schamen en ze zullen er zeker rekening mee houden.

Probeer 1 infuus voor alle kuurdagen te krijgen. Die is over het algemeen wel wat dikker als een dagelijks infuusnaald, maar het voordeel is dat je maar 1x geprikt hoeft te worden.

nadeel is, dat die naald dus 3 dagen lang in je lijf, meestal bovenzijde arm of hand blijft zitten. Het is maar waar je voor kiest.

Omdat prikken bij mij ook moeizaam ging, heeft de EH verpleegkundige het infuus aangelegd, Zijn net zo snel als die anesthesisten.

Heel veel sterkte, allen die de predkuur in zijn of nog moeten gaan.
ducaatje

Bericht door ducaatje »

O ja, voor ik het vergeet.

Voor de vieze smaak is het volgende wellicht iets

CB12 [URL="http://www.cb12.nl/"]http://www.cb12.nl/[/URL]
Niet omdat je uit je mond stinkt, maar het heeft een sterker effect als bijv. regulier mondwater.

En uiteraard dropjes/pepermuntjes helpen ook..al is het maar tijdelijk.
Leeuwtje

Bericht door Leeuwtje »

Hoi Dribbel,

Die prik angst herken ik heel sterk. Toch heb ik toen alle moed bij elkaar geraapt en ben nu bijna een jaar verder en kan zeggen dat ik er aan gewend ben.

Heb heel bewust om de angst reden voor de rebif gekozen omdat ik dan het naaldje niet zag en gewoon op een knopje moest drukken ( mijn motoriek is niet altijd zoals ik het wil).

Je krijgt begeleiding van een verpleegkundige die jou helpt om te prikken en hoe het allemaal moet.

Veel sterkte :knuffel:
E.R.

Bericht door E.R. »

[COLOR="Blue"]Word je ook opgenomen in het ziekenhuis? (dit hoeft niet )

Als het goed is krijg je een infuus en laten ze de naald zitten, zodat je niet elke dag geprikt hoeft te worden.
(en dat gaat dan om de prednisolonkuur)

Over prikken met medicatie heb ik geen ervaring.

Sterkte!
En blijf je vragen stellen, hè!

E.R.[/COLOR]
dribbel77

Bericht door dribbel77 »

Hallo iedereen,

Ik ben na het lezen van jullie reacties een beetje in de war. Als ik het goed begrijp gaan jullie 3x naar de poli/ziekenhuis voor een pred-kuur.

Mijn neuroloog wil mij graag 5 dagen opnemen voor een kuur van 5 dagen.

Hij vertelde mij dat dat normaal is omdat dit de eerste keer is en het ziekenhuis mij dan in de gaten kan houden.
Het is nl niet bekend hoe ik reageer op zo'n dossis prednison.

Voor de rest ben ik echt superzenuwachtig en bangig.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik kreeg in november mijn 1e kuur. Ik hoefde niet te blijven, moest 3 dagen komen voor het infuus. Mij was ook verteld dat je de 1e keer moet blijven ivm eventuele bijwerkingen. Maar ik werd op dag 1 goed in de gaten gehouden en zou indien nodig kunnen blijven. Maar dat was niet nodig en ik kon na het infuus gewoon naar huis.

Elke arts beslist anders: 3 dagen, 5 dagen, en per ziekenhuis moet je soms blijven, soms niet. Daar hoef je je niet druk over te maken, dat is overal anders. Dat je het spannend vind snap ik, ik heb de mensen hier suf geschreven vlak voor mijn kuur! :D

DVD-tje op mijn laptop was fijn, ik had geen internet daar. Laat het op je af komen, ik vond het toch ook wel "fijn" om het een keer meegemaakt te hebben, want ik weet nu de voor- en nadelen en dat maakt het in de toekomst wel makkelijker om te kiezen of ik een kuur nodig vind of niet.

Sterkte!!
Mien

Dribbel

Bericht door Mien »

Dribbel

Ik kan me (een beetje, want ik ben teveel ziekenhuisopnames gewend ;) ) voorstellen dat die eerste opname angst oproept en ik kan wel zeggen dat je je niet angstig moet maken en dat het wel meevalt, maar als je al wat gevoelig bent, dan helpt dat geen barst, natuurlijk.

Wat me wel opvalt en waar ik een vraag over heb is de prednisonkuur, je schrijft dat je er een ´moet´ en ik lees dat wel vaker, maar ik ken eigenlijk geen neuroloog die zegt dat het ´moet´

Je hebt natuurlijk ook zelf wat in te brengen. De meeste MS klachten gaan ook zonder kuur weer beter, misschien wat langzamer, maar de restklachten na een kuur of na een periode rustig aandoen zijn hetzelfde.

Dus pred bespoedigt alleen het herstel, wat je meestal ook kunt bewerkstelligen zonder kuur maar met meer tijd en rust..

Ik weet niet hoe hevig je klachten zijn, ikzelf ben over het algemeen erg kritisch tav predkuren.

Niet om je nog meer in verwarring te brengen, meer als opmerking van het feit dat je zelf ook een plekje hebt in de beslissing rondom pred of niet.

Sterkte en beterschap

(praktisch gezien bij een kuur: neem drop mee tegen de rottige smaak, neem oordopjes mee om s nachts beter te kunnen slapen en probeer zo relaxt mogelijk te zijn, het prikken op zich voel je wel, maar er zijn ergere dingen..evt. is er EMLA zalf, dat verdooft de plek waar geprikt wordt, je kunt erom vragen)
Florentina

Bericht door Florentina »

Kan me voorstellen dat je zo bang bent, vaak zijn dingen spannend als je het voor het eerst moet doen.

Mijn 1e kuur was 3 dagen, maar ik hoefde 's nachts niet te blijven. Mijn infuusnaaldje bleef zitten als ik naar huis ging en werd de volgende dag weer gebruikt. De volgende kuren gingen net zo en het werd steeds minder eng.

Wat het prikken betreft, ik spuit Avonex. Vond ik in het begin ook doodeng. Ik heb tegen de angst EMDR therapie gehad bij een psycholoog en ik was er in 1 sessie vanaf. Nog altijd kijk ik er niet naar uit om te prikken, maar het gaat nu zonder doodsangsten uit te staan.

Hopelijk heb je gezellige mensen op de zaal in het ziekenhuis, dat scheelt ook, kun je een praatje maken als afleiding.

Ik wens je heel veel sterkte en succes! Gaat allemaal goedkomen :aai:
E.R.

Bericht door E.R. »

[COLOR="Blue"]Ook ik heb in november 2011 mijn eerste kuur gehad. Ik kreeg een 5 daagse kuur. Ik kon kiezen om te blijven of niet. Ik koos om naar huis te gaan, met het infuusnaald in mijn arm (die plakken ze dan af).

Als ik me weer zo ziek voel en aan een kuur moet denk ik wel dat ik de volgende keer in het ziekenhuis opgenomen wil worden, aangezien heen en weer reizen plus auto in en uit stappen me erg erg veel energie kostte.

De enige tip die ik echt kan geven is om te vragen om een maagbeschermer. Laat het voor de rest over je heen komen, ze weten wat ze doen.

Gr,

E.R.[/COLOR]

[QUOTE=dribbel77;851439]Hallo iedereen,

Ik ben na het lezen van jullie reacties een beetje in de war. Als ik het goed begrijp gaan jullie 3x naar de poli/ziekenhuis voor een pred-kuur.

Mijn neuroloog wil mij graag 5 dagen opnemen voor een kuur van 5 dagen.

Hij vertelde mij dat dat normaal is omdat dit de eerste keer is en het ziekenhuis mij dan in de gaten kan houden.
Het is nl niet bekend hoe ik reageer op zo'n dossis prednison.

Voor de rest ben ik echt superzenuwachtig en bangig.[/QUOTE]
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

[QUOTE=E.R.;851671]
De enige tip die ik echt kan geven is om te vragen om een maagbeschermer. [/QUOTE]

is dat trouwens ook iets dat in elk ziekenhuis anders wordt aangepakt? Mij is daar nooit iets over verteld of gezegd :???:

(gelukkig ook geen last gehad van mijn maag ofzo, alleen een paar weken een beetje vieze smaak in mijn mond en witte aanslag)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp