Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Wanneer ben je slecht genoeg om je ziek te melden?

Alles omtrent werk en uitkeringen
Tab

Wanneer ben je slecht genoeg om je ziek te melden?

Bericht door Tab »

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag waarop ik geen antwoorden kon vinden in de andere topics.
Ik werk fulltime (36 uur) in een ziekenhuis. Ik heb m'n slechtere en betere perioden gehad, maar sinds ongeveer anderhalf jaar heb continu last van neuropatische pijnen in beide bovenbenen. Allerlei medicatie geprobeerd, maar hielp niet. Mijn benen staan continu in brand (en andere sensaties) en door aanraking van kleding oid en door inspanning (bijv. lopen) wordt de pijn verergerd.
Hierdoor ben ik al een tijdje niet meer in staat om te werken, iemand die zich hierin herkent?
MsApocalyps

Bericht door MsApocalyps »

Yep, zeker. 1 van de grote redenen waarom ik met de opleiding gestopt ben. Verpleegkunde (ik zat wel in de beeldvorming/radiologie) is zeker een niet te onderschatten baan... Bij mij wordt de pijn alleszins erger als ik fysiek intensief bezig ben (voor mijn doen). Ik weet niet of er bij jou een verband is.

Maar ik neem geen medicatie, mijn neuroloog heeft me eens een sample van Lyrica mee gegeven maar ik durf het niet te nemen. Warmte en benen laten rusten helpen bij mij wel.

Kijk naar je lichaam en let er eens op wat die zenuwpijn kan uitlokken. Hoeft niet altijd een oorzaak voor te zijn maar meestal is het overbelasting. Als dat zo is, is het misschien een optie om minder uren te gaan werken of omscholing te doen naar iets anders.
loesepoes

Bericht door loesepoes »

Hallo Lyrica had ik ook gekregen, ben er snel mee gestopt, teveel bijwerkingen. Wietthee begonnen en bij 2e kopje kalmeerde de zenuwen al
En MsApocalyps heeft gelijk,teveel inspanning kan de pijn verergeren
sterkte
Lanah

Bericht door Lanah »

Tab,

Ook ik heb lang geworsteld met die vraag. Ik kon immers wel werken en na een schub ging ik gewoon weer door.

Ik vond en vind dat dit ging, maar ging wel steeds achteruit.

Omdat het uiteindelijk niet meer ging ben ik nu ziekgemeld.

Om voor een eventuele keuring in aanmerking te komen moet je 2 jaar zijn ziekgemeld. (of als er geen herstel meer mogelijk is en volledige afkeuring en in bezit van een werkgever kan dit mogelijk sneller).

In die 2 jaar kan er dan gekeken worden naar eventuele andere mogelijkheden.

Ik kan jouw situatie niet beoordelen, maar misschien kun je dit overleggen met je ARBO arts.

Let wel op dat je zelf/ op eigen initiatief minder uren gaat werken en/of tegen een veel minder salaris. Dit kan nl consequenties hebben.

Veel succes.
loesepoes

Bericht door loesepoes »

Ik was verzorgende en heb samen met het UWV en teammanager en personeelszaken overleg gehad en nog 2 jaar doorgewerkt
Heb het uit mijn tenen gehaald. Ik zou overgeplaatst worden naar een andere wijk en dacht toen waar ben ik mee bezig. Heb gewoon mijn uren behouden en ben totaal afgekeurd
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Hoi Tab, je vraagt je af wanneer je ziek genoeg bent om te werken... In mijn ogen is dat, wanneer je voor jezelf voelt dat het niet meer kan. En wees daarbij eerlijk!! Zelf ga ik altijd keihard over mijn grenzen heen en wilde ook te veel en te lang werken. Dus dáár kan ik je helaas geen advies in geven. :p

Maar wat jij beschrijft, is pijn door inspanning. Ik lees dat je klachten erger worden als je aan het werk bent. Tsja, dat lijkt mij een reden om je ziek te melden. Je kunt daarna met de Arbo-arts bespreken wat er eventueel wel mogelijk is en samen het traject ingaan.

Zoals al genoemd: ga nooit vrijwillig minder uren werken door ziekte! Kijk samen met de Arbo wat mogelijk is, maar denk aan je eigen grenzen.

Heel veel succes in elk geval!
ducaatje

Bericht door ducaatje »

Helaas denken Arbo en UWV toch even anders.

Zij kijken niet hoe ziek je bent, maar naar wat wél mogelijk is. Daarbij zijn de regels en grenzen behoorlijk aangescherpt.

Een beetje bewegen, kunnen zien enz. geeft voldoende aanleiding dat jij gewoon kunt werken. Ik maak het nu zelf mee.

Ik kan ong. 5 minuten op een beeldscherm kijken, sterk vergroot, met mijn neus er boven op en daarna ga ik dubbel zien.
Vermoeidheid is heersend, ik slaap meer als ik wakker ben en een beetje inspanning is al te veel.

Maar arbo en uwv (2nd opinion) vinden dat ik 2 uur p/d kan werken, gewoon beeldschermwerk. Hier is nu een nieuw traject voor bezig, maar ik trek het voor geen meter.

En toch ben ik verplicht iedere keer weer op te draven, anders is het werkweigering. Ook al word ik er letterlijk doodziek van, krijg ik steeds meer klachten, heb ik de reguliere geneeskunde achter me staan.

Je staat machteloos.

Dus, juich niet te vroeg met ziekmelding.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Het verhaal van Ducaatje is hier helaas ook bekend. Je vraagt echter: wanneer meld je je ziek? En dat is wanneer je zelf vindt dat het niet meer gaat. Wat er daarna in het traject gaat gebeuren, is helaas bijna volledig afhankelijk van de begeleiders en artsen die je dan gaat treffen... :(
ducaatje

Bericht door ducaatje »

[QUOTE=leeuwtje-nl;871844]Het verhaal van Ducaatje is hier helaas ook bekend. Je vraagt echter: wanneer meld je je ziek? En dat is wanneer je zelf vindt dat het niet meer gaat. Wat er daarna in het traject gaat gebeuren, is helaas bijna volledig afhankelijk van de begeleiders en artsen die je dan gaat treffen... :([/QUOTE]

Klopt op zich wel, maar als jij je té ziek voelt, wil dat niet zeggen dat je dan niet weer aan het werk wordt gezet. Daar wilde ik voor waarschuwen.
Tab

Bericht door Tab »

Dank jullie voor de reacties!

De pijn die ik heb heb ik 24 uur per dag en is neuropatisch. Door aanraking van bijvoorbeeld kleding wordt de pijn nog heftiger. Anti-depressiva en anti-epileptica werkten helaas niet bij mij.

Door deze pijnen heb ik al vaker in de afgelopen jaren m'n werk niet kunnen uitvoeren.Dus na tijd thuis zitten weer opbouwen met werken tot weer 100% werken in eigen functie. Dan was het weer een tijd vol te houden en zat ik weer over de 4 weken heen zodat ik weer van m'n ziekmeldingsdatum af was.

Maar waar ik mee zit is, is pijn wel een reden om niet te kunnen werken? En hoeveel pijn moet ik dan hebben?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp