Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Zelfkatheteriseren

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
loesepoes

Bericht door loesepoes »

:(Ja, mogelijk blaasontsteking bij katheteriseren. So wie so andere katheter pakken als je verkeerd zit. Met meer ervaring steek je mogelijk gelijk goed.
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik katheteriseer al enige tijd 3 tot 4 x per dag maar heb helaas inmiddels vanaf 4 november vrijwel steeds blaasontsteking.

Na iedere kuur 10 dagen tot 2 weken ontsteking vrij en dan is het wéér mis.

Ook blassoelen iedere week brengt nog geen verbetering. Dus ik weet het niet meer maar volgende week naar de uroloog, ik hoop dat hij een oplossing heeft.

Maar ik vrees dat het een onderhouskuur antibiotica gaat worden.

@ Deeske, erg fijn dat het katheteriseren je nu toch wat makkelijker af gaat. De aanhouder heeft gewonnen. Goed hoor. :hand:
crootje

Bericht door crootje »

:knuffel: Knillis, daar wordt je niet goed van he!

Hier gaat het na het uitplassen van de steen gelukkig nog steeds goed, weliswaar met onderhoudsdosering AB, maar toch... Als ik over een paar maanden weer wat aangesterkt ben gaan we het weer zonder proberen, maar nu nog even niet...

Maandag naar de hematoloog, dus spannend wat er allemaal weer op stapel staat...
weegschaal

Bericht door weegschaal »

Deeske je kan inderdaad van katheteriseren een blaasontsteking krijgen was bij mij ook het geval. Een andere katheter kan uitkomst bieden.

Crootje fijn dat het bij jou ook eindelijk goed gaat, en nu zo houden.

Knilles alweer een blaasontsteking? Het houdt maar niet op hé? Het verbaast mij eigenlijk wel dat jij geen onderhoudsdosering gebruikt. Ik hoop als je deze krijgt dat het dan beter gaat. Ik heb de nitrofurantoïne 100mg als onderhoudsdosering. Was er destijds niet blij mee maar als ik hierdoor geen blaasontsteking meer heb dan is het maar zo.
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik heb een onderhoudsdosering zelf tegen gehouden Weegschaal:o
Zag daar zo tegen op met me niet lekker voelen en zo.

Had gehoopt het te kunnen redden met blaasspoelingen maar helaas niet het gewenste resultaat.

Dus het lijkt toch niet anders te kunnen en dan moet het maar.

Intussen ben ik er wel achter dat als ik goede pro biotica gebruik gelijk met de antibiotica ik niet die nare bijwerkingen van misselijkheid, rommelende darmen en een opggeblazen maag heb.

Probiotica is vrij kostbaar maar zo lang ik me er goed bij voel heb ik het er wel voor over.
weegschaal

Bericht door weegschaal »

Ik ben ook niet voor de antibiotica maar ik moet wel zeggen dat ik mij er niet akelig op voel ik neem het 's avonds voor het slapen gaan tegelijk in met probiotica.

Misschien is een lage dosering voor jou voldoende en heb je hier geen last van ik hoop het voor jou want als die blaasontstekingen doen je ms ook geen goed.
Sharon

Bericht door Sharon »

Net even het hele topic door gelezen, bedankt voor de tips tot zover.

Morgen moet ik naar de incontinentie verpleegkundige om het katheteriseren te leren maar ik zie er enorm tegenop. Dit komt vooral omdat mijn handfunctie erg slecht is en het nog maar de vraag is of ik zelf kan katheteriseren.

Ik weet al een week dat deze afspraak eraan zit te komen maar nu het zo dichtbij komt begin ik steeds meer te twijfelen. Wat als het mij niet zelf lukt? De uroloog zei wel heel leuk dan moet je het een mantelzorger laten doen......ehm ik heb geen man en bestaat er ook nog zoiets als privicy?

Ik weet dat het allemaal koudwatervrees is en dat ik morgen gewoon moet afwachten maar pfffff :???:
Annemarie 1958

Bericht door Annemarie 1958 »

Sharon, ik zit op het moment in hetzelfde schuitje.
het viel me reuze mee, het aanleren. Ook ik twijfelde erg of ik het wel zou kunnen.

het werd goed uitgelegd, maar het lukte me niet gelijk (wat natuurlijk niet zo gek is) maar na de uitleg ben ik naar huis gegaan. met een aantal catheters.

's avonds, in mijn eigen tempo, op bed, zonder iemand erbij, lukte het me wel.

en bedankt voor het omhoog halen van het topic, ik ga het nog even doorlezen, zal er vast nog wel tips uithalen.
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik weet natuurlijk niet wat je wel en niet kunt met je handen Sharon.

Ik kan m'n handen wel gewoon gebruiken maar moet wel altijd goed kijken naar de handen omdat ik zonder te kijken niet weet wat de handen doen.

Het is in het begin ook best spannend maar in mijn geval was het al snel "een fluitje van een cent". Gepriegel met een spiegel (zo werd het me aangeleerd door de incontinentie zuster) werkte averechts.

Inmiddels katheteriseer ik over het algemeen sneller al dat ik gewoon ga plassen (want dat duurt lang en gaat er traag).

Soms is het goed kunnen katheteriseren ook afhankelijk van welke soort katheters je krijgt. Ik heb vanaf het begin Lofric katheters (korte en redelijk "stugge" katheter) en die bevallen uitstekend.

Ik heb op de support beurs al eens andere soorten op proef meegekregen (langer en soepeler) maar die vond ik erg lastig te gebruiken.

Neem in het begin de tijd en probeer bovenal te ontspannen. Sommige mensen vinden het makkelijk zittend op het toilet anderen staan liever met licht gebogen knieën om de katheter in te brengen.

Je hebt volkomen gelijk dat je het katheteriseren niet over wilt laten aan een mantelzorger. Dat zou ik ook niet willen. Ik wil niet eens dat mijn man dat doet (hooguit bij uitzondering als er iets aan de hand is waardoor ik het even niet zelf kan.

Volgens mij mag je ook hulp vragen van de wijkzuster mocht het je niet direct zelf lukken. Een wijkverpleegkundige kan je in de beginperiode leren het zelf te doen. Ik denk als je dat bv aan Buurtzorg vraagt ze daar best mogelijkheden voor hebben.

Het is een hele stap dat katheteriseren maar ik ben er inmiddels erg blij mee. Sterkte!
Sara

Bericht door Sara »

Sterkte, sharon! Hopelijk valt 't mee.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp