Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Spraakherkenningssoftware

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
Fratema

Spraakherkenningssoftware

Bericht door Fratema »

Ik heb vandaag via de post een computerprogramma binnengekregen. Het is een zogenaamd spraakherkennings pakket. De grap hiervan is dat je in plaats van typen met je vingers, de woorden die je op het scherm wil toveren gewoon kunt inspreken in een microfoontje dat voor je neus hangt. Het werkt nog niet feilloos, maar het resultaat is al vele vele malen beter als vroeger. Ik heb er toen ook wel eens mee zitten stoeien. Uit nieuwsgierigheid. Maar nu wordt het serieuzer.

Door mijn handklachten rechts, gevolg van het carpaal tunnel syndroom, zal ik daaraan straks moeten worden geopereerd. Nadien mag ik minimaal twee weken niet of nauwelijks wat doen met mijn rechterhand. Om dan toch nog wat kunnen doen met de computer, is een goed alternatief voor het toetsenbord meer dan welkom.

Ik neem nu nog de tijd om er rustig mee te oefenen, de resultaten nog verder te verbeteren en als het dan straks zover is kan ik toch nog af en toe hier even mee schrijven. Het programma is van Dragon. Kent een van jullie dat, en dat zijn je ervaringen ermee?
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Mijn vader heeft het programma ook. Schijnt dat het programma went aan je uitspraak en je verbeteringen onthoudt, waardoor het steeds beter wordt. Handig programma! Zelf geen ervaring mee overigens.
Knillis

Bericht door Knillis »

Goed van je Fratema om vooruit te kijken zodat je je straks ook goed kunt redden met de computer.

Nu nog een poosje oefenen dan gaat het vast goed.

Ik zie mezelf zoiets niet installeren en op een goede manier gebruiken maar daarvoor ben en blijf ik een digibeet ;) vrees ik.

Succes!
april

Bericht door april »

Dat is een geweldig programma Fratema.
In 2011 is dit bij mij op de computer gezet op aanvraag van Groot Klimmendaal. In die tijd kon ik mijn armen en mijn benen niet sturen door een ataxie. Zeker een jaar heb ik alles op de computer met spraaksturing gedaan. Zo fijn dat je weer kan communiceren :)

Dit bedrijf [url]http://www.kerstenhulpmiddelen.nl/kersten-arnhem/[/url] heeft alles geïnstalleerd. Het programma leerde van mijn verbeteringen. In het begin gaat het dus langzaam maar daarna steeds sneller.

Wel moet je er op letten dat je de microfoon uit hebt staan als je tijdens het inspreken van een e-mail overschakelt naar een gesprek met je man of vrouw. Ons gesprek kon ik daarna teruglezen op de mail :haha:

Momenteel kan ik gelukkig weer zelf typen maar de dragon blijft er op staan. Just to be sure!

Ook heel handig is de boodschappenlijstapp "Out of milk" In de periode van mijn ataxie ben ik dat gaan gebruiken. Ik kon de boodschappen inspreken en daarna delen met mijn man. Hij kon daar ook weer evt. wijzigingen in aanbrengen. Ideale app die draait op Androïd.

Succes Fratema!
Suzan

Bericht door Suzan »

[QUOTE=april;1006883]Ons gesprek kon ik daarna teruglezen op de mail :haha:[/QUOTE]

... Kan ook zo z'n voordelen hebben... :duivel: ;)
april

Bericht door april »

Dat is waar Suzan :D
april

Bericht door april »

Nog vergeten te vertellen Fratema dat bij mij alles via de ziektekostenverzekering is vergoed na een aanvraag van een ergotherapeute van groot klimmendaal :)
Fratema

Bericht door Fratema »

Ik heb het programma kunnen kopen voor een bescheiden prijsje. Als je kinderen naar de middelbare school gaan kun je software kopen via slim.nl. Dit programma kost in de winkel € 150 maar bij slim.nl slechts € 57. Ze hebben bijvoorbeeld ook alle programma's van Microsoft, besturingssystemen, de complete Officesuite voor een habbekrats.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp