Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Darmflora & MS

Alles omtrent voeding en supplementen
Willem57

Darmflora & MS

Bericht door Willem57 »

Vandaag (24 juli 2010) in het NRC - Wetenschapsbijlage:


[quote]

[B]Darmbacteriën ontsteken MS[/B]

HUUP DASSEN

De kans dat iemand met aanleg voor multiple sclerose (MS) de ziekte ook echt krijgt, hangt waarschijnlijk af van de samenstelling van de darmflora. Wanneer bepaalde bacteriën in de darm terechtkomen en daar kleine ontstekingen veroorzaken, ontstaan er afweercellen die in het centrale zenuwstelsel de ontstekingsprocessen veroorzaken die tot MS leiden. De biologen van het California Institute of Technology in Pasadena die dit ontdekten, denken niet dat deze bacteriën de oorzaak van MS zijn. Eerder is het zo dat ze in het immuunsysteem veranderingen teweegbrengen die MS in de hand werken (Proceedings of the National Academy of Sciences, online, 19 juli).

MS is vooral een auto-immuunziekte. Het eigen afweersysteem tast de myelineschede aan die als een beschermend laagje om de uitlopers van zenuwcellen in hersenen en ruggemerg ligt. Dit leidt tot ernstige neurologische problemen. Een remedie is er niet. De ziekte heeft een vrij sterke genetische component, maar ook omgevingsfactoren spelen een rol.

Het idee dat darmbacteriën zo’n omgevingsfactor zijn, is nogal vergezocht. Het was dan ook een toevallige gebeurtenis die de onderzoekers op dit spoor zette. Die gebeurtenis was de ingebruikname van een nieuwe, veel schonere behuizing voor de proefdieren. Bij een genetisch gemanipuleerde muizenstam die zeer vatbaar voor MS is, trad de ziekte na de verhuizing veel minder vaak op. Toen de onderzoekers deze muizen daarna onder volstrekt steriele omstandigheden grootbrachten, bleek dat ze nooit MS kregen.

De vraag was nu welke bacterie hiervoor verantwoordelijk is. Al snel kwam daarbij één bepaalde groep darmbacteriën in beeld: de gesegmenteerde filamenteuze bacteriën. Dat zijn bacteriën die in de bodem voorkomen en in staat zijn om plantaardige moleculen zoals de houtstof lignine af te breken. Wie als peuter ooit een hapje grond nam, heeft goede kans dat deze bacteriën tot zijn darmflora behoren.
[/quote]

Ook hier is het 'grappig' te constateren dat dit niet naar voren kwam door gericht onderzoek, maar door toeval. Een reden temeer om multidisciplinaire onderzoeksgroepen op te zetten en niet vanuit één verkokerde discipline.
mispeltje*

uit de krant: darmbacteriën ontsteken MS

Bericht door mispeltje* »

uit de krant: darmbacteriën ontsteken MS

Darmbacteriën ontsteken multiple sclerose
Gepubliceerd: 24 juli 2010 11:58 | Gewijzigd: 24 juli 2010 11:58
Huup Dassen
De kans dat iemand met aanleg voor multiple sclerose (MS) de ziekte ook echt krijgt, hangt waarschijnlijk af van de samenstelling van de darmflora.
Zand eten verhoogt de kans op MS.
Foto Hollandse Hoogte Wanneer bepaalde bacteriën in de darm terechtkomen en daar kleine ontstekingen veroorzaken, ontstaan er afweercellen die in het centrale zenuwstelsel de ontstekingsprocessen veroorzaken die tot MS leiden. De biologen van het California Institute of Technology in Pasadena die dit ontdekten, denken niet dat deze bacteriën de oorzaak van MS zijn. Eerder is het zo dat ze in het immuunsysteem veranderingen teweegbrengen die MS in de hand werken (Proceedings of the National Academy of Sciences, online, 19 juli).

MS is vooral een auto-immuunziekte. Het eigen afweersysteem tast de myelineschede aan die als een beschermend laagje om de uitlopers van zenuwcellen in hersenen en ruggemerg ligt. Dit leidt tot ernstige neurologische problemen. Een remedie is er niet. De ziekte heeft een vrij sterke genetische component, maar ook omgevingsfactoren spelen een rol.

Toeval

Het idee dat darmbacteriën zo’n omgevingsfactor zijn, is nogal vergezocht. Het was dan ook een toevallige gebeurtenis die de onderzoekers op dit spoor zette. Die gebeurtenis was de ingebruikname van een nieuwe, veel schonere behuizing voor de proefdieren. Bij een genetisch gemanipuleerde muizenstam die zeer vatbaar voor MS is, trad de ziekte na de verhuizing veel minder vaak op. Toen de onderzoekers deze muizen daarna onder volstrekt steriele omstandigheden grootbrachten, bleek dat ze nooit MS kregen.

De vraag was nu welke bacterie hiervoor verantwoordelijk is. Al snel kwam daarbij één bepaalde groep darmbacteriën in beeld: de gesegmenteerde filamenteuze bacteriën. Dat zijn bacteriën die in de bodem voorkomen en in staat zijn om plantaardige moleculen zoals de houtstof lignine af te breken. Wie als peuter ooit een hapje grond nam, heeft goede kans dat deze bacteriën tot zijn darmflora behoren.

bron:
http://www.nrc.nl/wetenschap/article258 ... nt=Twitter
_________
als kind stopte ik alles in mijn mond, ook zand en aarde. Het verhaalgaat zelfs dat ik ooit eenpissebed inmijn mond heb gestopt...:ogen:
Sara

Bericht door Sara »

[url=http://www.nrc.nl/wetenschap/article258 ... nt=Twitter]Deze link[/url]

doet het beter.

Ik kan me overigens moeilijk voorstellen dat er peuters zijn die nooit zand 'eten'...

Ben wel heeeel erg benieuwd wat het effect van die bacterien nog is als je al MS hebt, en of ze te bestrijden zijn.
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

Ik heb heel veel in het zand gespeeld maar nooit het gevoel gehad dat dat iets me de MS van nu te maken heeft.

Voor mijn gevoel heeft mijn MS van nu alles te maken met de Astmatische Bronchitus van vroeger. Toen ik dat aan de neuroloog vroeg beaamde die dat.
Inge67

Bericht door Inge67 »

Interessant! Ook boeiend om te lezen dat er dus meerdere factoren verantwoordelijk zijn voor het activeren van het AI systeem. Bacterieen kunnen de boel dus laten ontvlammen, maar dat zouden ook ijzerdepots kunnen zijn...;-)

Eens dus met Willem om multidisciplinair onderzoek in te zetten. Ik zie ook een koppeling met het door TvG geopende draadje MS & Probiotica.

Boeiend boeiend boeiend.
ink

Artikel in NRC: darmbacterien ontsteken MS

Bericht door ink »

Artikel in NRC: darmbacterien ontsteken MS

Als persoon met MS èn coeliakie viel mijn oog op [url=http://www.nrc.nl/wetenschap/article258 ... e_sclerose]dit artikel[/url] in NRC.
Ruitje † 17-03-2019

Bericht door Ruitje † 17-03-2019 »

Las het artikel ook zojuist in NRC (deze week een keer geen Volkskrant op zaterdag maar een NRC gekocht)...
Giechel

Bericht door Giechel »

[I]intressant. had er nog niets over gehoord/gelezen.[/I]
[I]waarom vind ik dit nou intressant.[/I]
[I]omdat mn moeder coeliakie heeft.[/I]
[I]geen idee of het ermee te maken kan hebben maar[/I]
[I]ik legde meteen de link in mn hoofd.[/I]
dientje

ook interessant.

Bericht door dientje »

ook interessant.

ik wil een stukje laten lezen(als het goed doorkomt).

waar wel wat inzit.

ikzelf drink nooit water, en drink over het geheel heel weinig.

water is het goedkoopste medicijn!.
als je 8 glazen water zou drinken , zou dat al een hoop schelen!.

ik heb toenet meteen een glas water genomen, ik vindt water niet lekker,..maar ik ga het langzaam opbouwen!.

ik heb wat artikels...wat vinden jullie?....

zit er wat in,...of niet?.......

[url]http://www.niburu.nl/index.php?articleID=22886[/url]

[url]http://www.wanttoknow.nl/overige/je-ben ... ebt-dorst/[/url]

[url]http://www.waterisvoeding.nl/[/url]

t,kan geen kwaad....:D
Robbie

Bericht door Robbie »

Bacterien kunnen best een factor zijn, vergeet niet dat voeding ook een niet-lichaamseigen stof is die door het lichaam wel geaccepteerd wordt (gelukkig maar).Stel dat die bacterien die herkenning in de war schoppen en dus rotzooi verzoorzaken.....ai reacties...lekkende darm????
misschen wel weer een factor die bijdraagt om de hendel over te halen.....

Robert
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp