Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Darmflora & MS

Alles omtrent voeding en supplementen
Joanna

Bericht door Joanna »

[COLOR="Indigo"][B]Mijn aandacht was ook direct getrokken door dit artikeltje in de NRC bijlage.
Interessante bevinding... maar waarom heb ik - die ook regelmatig zand gehapt heeft-wél MS,
en mijn lief die ook menig hapje Soester aarde tot zich nam, niet...? :???:

Verder heb ik óók nog eens een chronische darmafwijking...[/B][/COLOR]
Giechel

Bericht door Giechel »

ik zou wel eens willen weten hoe die bacterie dan door de bloed-hersenbarriere komt.
Robbie

Bericht door Robbie »

[quote]Eerder is het zo dat ze in het immuunsysteem veranderingen teweegbrengen die MS in de hand werken[/quote]Dus het gaat niet over de bbb hier, da's weer een ander probleem. Ook niet onbelangrijk, maar ff wat anders.

Een lekke bbb resulteert in het transport van cellen naar de hersenen die daar niet horen.

Robert
benka

trigger?

Bericht door benka »

trigger?

Darmbacteriën ontsteken multiple sclerose
Gepubliceerd: 24 juli 2010 11:58 | Gewijzigd: 24 juli 2010 11:58
Huup Dassen
De kans dat iemand met aanleg voor multiple sclerose (MS) de ziekte ook echt krijgt, hangt waarschijnlijk af van de samenstelling van de darmflora.

Zand eten verhoogt de kans op MS.
Foto Hollandse Hoogte
Wanneer bepaalde bacteriën in de darm terechtkomen en daar kleine ontstekingen veroorzaken, ontstaan er afweercellen die in het centrale zenuwstelsel de ontstekingsprocessen veroorzaken die tot MS leiden. De biologen van het California Institute of Technology in Pasadena die dit ontdekten, denken niet dat deze bacteriën de oorzaak van MS zijn. Eerder is het zo dat ze in het immuunsysteem veranderingen teweegbrengen die MS in de hand werken (Proceedings of the National Academy of Sciences, online, 19 juli).
MS is vooral een auto-immuunziekte. Het eigen afweersysteem tast de myelineschede aan die als een beschermend laagje om de uitlopers van zenuwcellen in hersenen en ruggemerg ligt. Dit leidt tot ernstige neurologische problemen. Een remedie is er niet. De ziekte heeft een vrij sterke genetische component, maar ook omgevingsfactoren spelen een rol.
Toeval
Het idee dat darmbacteriën zo’n omgevingsfactor zijn, is nogal vergezocht. Het was dan ook een toevallige gebeurtenis die de onderzoekers op dit spoor zette. Die gebeurtenis was de ingebruikname van een nieuwe, veel schonere behuizing voor de proefdieren. Bij een genetisch gemanipuleerde muizenstam die zeer vatbaar voor MS is, trad de ziekte na de verhuizing veel minder vaak op. Toen de onderzoekers deze muizen daarna onder volstrekt steriele omstandigheden grootbrachten, bleek dat ze nooit MS kregen.
De vraag was nu welke bacterie hiervoor verantwoordelijk is. Al snel kwam daarbij één bepaalde groep darmbacteriën in beeld: de gesegmenteerde filamenteuze bacteriën. Dat zijn bacteriën die in de bodem voorkomen en in staat zijn om plantaardige moleculen zoals de houtstof lignine af te breken. Wie als peuter ooit een hapje grond nam, heeft goede kans dat deze bacteriën tot zijn darmflora behoren.
Candy † 2-12-2016

Bericht door Candy † 2-12-2016 »

Benka,

[URL="http://www.msweb.nl/forum/showthread.php?t=26688"]Zie dit topic[/URL]
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

[QUOTE=benka;710391]
Wanneer bepaalde bacteriën in de darm terechtkomen en daar kleine ontstekingen veroorzaken, ontstaan er afweercellen die in het centrale zenuwstelsel de ontstekingsprocessen veroorzaken die tot MS leiden.[/QUOTE]

zo zit dat niet helemaal. Die ontstekingen triggeren MS die er al is. T.g.v. hooikoorts ontstonden bij mij ontstekingjes die zorgden dat die typische MS moeheid optrad.
benka

trigger

Bericht door benka »

trigger

Dit is een krantenartikel van heden.
ik heb er geen mening over
Robbie

Bericht door Robbie »

Het lijkt mij ook sterk, de afweercellen die gecreerd worden zijn bedoeld voor een specifieke afweer tegen een cel.
Dat diezelfde cellen in het czs voorkomen is niet waarschijnlijk.

Ik moet echter wel denken aan de 'molecule mimicry' theorie; dus moleculen die zo sterk op andere moleculen lijken dat ons afweersysteem zich vergist. Er zouden bepaalde stoffen zijn die zo op myeline moleculen lijken dat...vul maar in.

Het is een controversiele theorie die door de wetenschap erg onwaarschijnlijk gevonden wordt.

Robert
M&MS

Bericht door M&MS »

Omgevingsfactoren zijn factoren om latente MS te krijgen, samen met andere zaken.

Hier spreken ze over mensen met latente MS en wordt die bacterie dus een trigger en niet de veroorzaker, net als stress.

Met andere woorden, ik kan er niet zoveel mee
kahoma

Aarde eten verhoogt kans op MS.

Bericht door kahoma »

Aarde eten verhoogt kans op MS.

Van dokterdokter.nl:

Wie als peuter ooit een hapje aarde at, heeft best kans dat deze bacteriën in zijn darmflora zitten. De kans dat iemand met aanleg voor MS (Multiple Sclerose) de ziekte ook echt krijgt, hangt waarschijnlijk af van de samenstelling van de darmflora.



Bepaalde bacteriën kunnen in de darm kleine ontstekingen veroorzaken. Daardoor ontstaan er afweercellen, die in het centrale zenuwstelsel de ontstekingsprocessen aanjagen die tot MS leiden. Hierbij gaat het om bacteriën die in de bodem voorkomen en plantaardige stoffen af kunnen breken.

Omgevingsfactoren
De biologen van het California Institute of Technology in Pasadena die dit ontdekten, denken niet dat deze bacteriën de oorzaak van MS zijn. Het is eerder zo dat ze voor veranderingen in het immuunsysteem zorgen, die MS in de hand werken. Het eigen afweersysteem tast de beschermlaag aan, die om de uitlopers van zenuwcellen in de hersenen en de ruggemerg ligt. Dit zorgt voor ernstige neurologische problemen waarvoor geen oplossing is. MS is vooral een auto-immuunziekte en wordt sterk genetisch bepaald, maar ook omgevingsfactoren spelen een rol.

Toevallige ontdekking
Het idee dat darmbacteriën zo’n omgevingsfactor zijn, lijkt nogal vergezocht. Het was dan ook toevallig dat de onderzoekers dit ontdekten. Ze namen een nieuwe, veel schonere behuizing voor de proefdieren in gebruik. Bij een genetisch gemanipuleerde muizenstam die erg vatbaar is voor MS, kwam de ziekte na de verhuizing veel minder vaak voor. Toen de onderzoekers deze muizen daarna in een compleet steriele omgeving grootbrachten, kregen ze nooit meer MS.

Auteur: Corina Blommendaal
Bron: NRC
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp