Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

WIA uitkering, stress!

Alles omtrent werk en uitkeringen
Livia

WIA uitkering, stress!

Bericht door Livia »

Goedemorgen,

Ik weet niet zo goed hoe ik moet beginnen.

Ik heb een contract voor 25,5 uur. Daarvan werk ik nu halve dagen. In juli ben ik 2 jaar ziek en moest ik van mn werggever spoor 2 volgen en een WIA uitkering aanvragen. Zij vinden hier dat ze er alles aan hebben gedaan maar ik vind van niet. (geen andere functie of opleiding)
Betekent het nu dat ik straks gedeeltelijk afgekeurd kan worden? gezien ik maar 25,5 uur voor mijn ziekte werkte verdien ik netto maar 1100 euro, blijft daar dan 70% procent van over? Ik ben er zo 'ziek' van want ik zou niet weten hoe ik daar van moet leven.
Ook wil ik hier blijven werken maar ze zeggen dat mijn functie weggaat maar dat zeggen ze al meer dan 2 jaar zelfs.
Nu er vorige week door personeelszaken gezegd is: Wij gaan ontslag voor je aanvragen merk ik dat de stress hier mij echt op gaat breken. Meer last van klachten..

Ik heb geen ervaring met WIA en het UWV... wat staat mij te wachten...Echt leven straks van 700 euro? :???:
Ik werkte altijd 40 uur maar doordat ik niet wist waar mijn klachten vandaan kwamen ben ik naar 3 dagen per week gegaan. Ook minder loon maar mn gezondheid was belangrijker op dat moment.
Ik wil zo graag werken en dat doe ik ook maar helaas niet wat ik wil/kan.
Sara

Bericht door Sara »

Hoi Livia,

héél vervelend dit, zeker als je zo weinig steun van je werkgever krijgt.

Er is hier wel werk aan de winkel, zoek daar steun voor, bij een vakbond, stichting MEE, je rechtsbijstandsverzekering of wellicht is er een juridisch loket bij jou in de omgeving.

Er zijn een paar dingen die ik wel kan aandragen:

Volgens mij kun je in principe alleen ontslagen worden voor het deel dat je níet meer kan werken. Je zou dan ongeveer 50% arbeidsongeschikt raken, en de andere 50% nog kunnen blijven werken. Je houdt dan zo'n 85% van je inkomen over. Als je baan blijft bestaan natuurlijk... [url]https://forum.werkhoezithet.nl/t/ontsla ... iekte/1400[/url]

In de praktijk blijft er trouwens méér dan 70% netto over, en is er desnoods ook nog evt. aanvullende bijstand, maar ja... leuk wordt het natuurlijk echt niet :(.

Je schrijft dat je al minder bent gaan werken omdat je - achteraf gezien - al ziek was. Je valt dan wellicht in de regeling 'medische afzakkers'. Dan betekent dat je WIA-uitkering op je salaris van 40 uur gebaseerd zou worden. Dat zou écht een slok op een borrel schelen. UWV kan je meer vertellen. Hopelijk kun je dit hard maken. Misschien kan UWV_webcare ([url]http://www.msweb.nl/forum/member.php?u=22523[/url]) hier iets over zeggen. Je kunt ze een privéberichtje sturen.

Zoek iemand / een instantie die je kan ondersteunen in deze situatie. Ik vond 't tenminste echt te ingewikkeld, verwarrend en inderdaad stressvol om er alleen voor te staan.

Sterkte, en laat weten hoe 't je vergaat!
drelies2

Bericht door drelies2 »

Zhoi Livia dat is echt stressen. Zat vorig jaar in dat schuitje. Ik heb goeie ervaringen met stichting MEE. Goede adviezen en gaan evt mee naar gesprekken.

Je werkgever wil je ontslaan maar mijn ervaring is dat het UWV niet zomaar akkoord gaat.
A
Zeker als je nogwel werk verricht zullen ze De inspanningsverrichtingen van je werkgever goed onder de loep nemen. Dat is mijn ervaring tenminste.

Bedenk wel goed waar je heen wilt sturen; afgekeurd worden voor de helft(misschien beter voor gezondheid) of 25,5 uur blijven werken omdat je dan meer verdient

Wat Sara noemt van medische afzakker kan heel goed in jouw
Geval. Bij mij vroeg de bedrijfsarts of ik minder was gaan werken ivm klachten. Ook de Arbeidsdeskundige later vroeg hierna.

Sterkte met alles en houd ons op de hoogte!
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Hoi Livia,

Wat een vervelende situatie. Ik snap je stress.
Ik heb nog geen ervaring met deze situatie (ben volgend jaar aan de beurt), maar heb me al wel vast ingelezen in deze materie.

Allereerst is je werkgever verplicht zich in te spannen om jou op een goede plek aan het werk te helpen. Als je huidige baan in de huidige uren niet meer haalbaar is, dan moet je werkgever kijken wat je dan nog wel kan en daar een geschikte functie bij zoeken.
je schrijft:
[quote]
In juli ben ik 2 jaar ziek en moest ik van mn werggever spoor 2 volgen en een WIA uitkering aanvragen. Zij vinden hier dat ze er alles aan hebben gedaan maar ik vind van niet. (geen andere functie of opleiding)
[/quote]
Na een jaar ziekte wordt er een arbeidsdeskundige ingeschakeld (als het goed is) die samen met jou gaat bekijken welk ander werk je zou kunnen doen. Of hij bepaalt dat je je huidige werk nog kunt blijven doen (maar in minder uren of met bepaalde aanpassingen).

In het tweede ziektejaar wordt er dus gekeken naar mogelijkheden in spoor 1 b of spoor 2.

Spoor 1 a = reïntegreren in eigen baan.
Spoor 1 b = reïntegreren in andere functie bij eigen werkgever.
Spoor 2 = reïntegreren bij andere werkgever.

Als dit niet is gebeurd, dan heeft de werkgever niet voldoende gedaan en worden de 2 jaar ziekte gewoon verlengd.
Overigens ben jij natuurlijk wel verplicht hier aan mee te werken.

De werkgever mag jou inderdaad alleen maar ontslaan voor het aantal uren dat jij ziek bent, en dat mag pas na 2 jaar. Daar hoort dus eerst nog een keuring plaats te vinden, om te bepalen hoeveel jij ziek "mag" zijn en hoeveel je nog zou moeten kunnen werken.

Ik zou inderdaad hulp zoeken zodat je wat sterker staat.

Sterkte er mee.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Op de site van het UWV is trouwens ook veel informatie te vinden.
In week 88 van je ziekte krijg je (volgens de site) een brief waarin je wordt uitgenodigd je keuring aan te vragen. Heb je die al gehad?
Tevy

Bericht door Tevy »

Zowel de werkgever als de werknemer zal worden gevraagd wat de reïntegratie-inspanningen van de werkgever zijn geweest. Dus die kan er niet zomaar 'tussenuit knijpen'. Sterkte met alle spanningen, ik begrijp uit eigen ervaring waar je momenteel doorheen gaat.:aai:.
Zoek inderdaad een vakbond/rechtsbijstand/MEE!

Fijn om te lezen over 'medische afzakkers'. Na een reorganisatie ben ik bewust minder (24 uur) gaan werken, omdat 32 uur gewoon teveel was. Na 2 jaar ziekte bij de nieuwe werkgever (en bijna uitsluitsel over IVA) ben ik hierover nooit geïnformeerd of is er ooit naar gevraagd...

Tips over wie ik hiernaar het beste kan vragen? Is het het handigste denk ik om hierover contact op te nemen met de UWV-arbeidsdeskundige?
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Mocht je echt uitkomen op 70% en dus onder bijstandniveau komen, dan heb je altijd recht op een aanvullende bijstand van de gemeente. Ik zit ook in die situatie, maar je wordt dus altijd aangevuld tot een minimuminkomen.

Maar ga eerst maar eens aan de slag met de genoemde tips, want volgens mij valt er nog heel wat uit te zoeken... Succes!
Tevy

Bericht door Tevy »

Bijstand krijg je alleen als je geen werkende partner hebt, toch? Dat is wat mijn bedrijfsarts ons vertelde.

Ik vond trouwens op deze site wat meer informatie over 'Maatman' ('medische afzakkers')":
[url]https://nl.wikipedia.org/wiki/Maatman[/url]

Is geen groot artikel, maar ik lees het een andere keer, zodat ik er ook nog wat van meekrijg; nu te moe.:moe:
Livia

Bericht door Livia »

wat ontzettend lief jullie reacties en ik heb hier echt wat aan!

Ik heb wel al een mailtje gestuurd naar FNV en maar stichting MEE ga ik nu maar contacten.

Situatie is alles behalve leuk maar door jullie berichtjes een stuk helderder! Ik zag m'n zomervakantie al aan m'n neus voorbij gaan.

Ik werkte altijd 40 uur maar sinds 5 jaar kreeg ik 'vreemde' klachten. Nu is er in het dossier van de arboarts wel ingezet dat ik idd een medische afzakker ben dus ik hoop dat hier een klein beetje rekening mee gehouden wordt. Ik heb wel een partner maar wonen niet samen.

Genoeg nog voor mij om alles uit te zoeken en het liefst zou ik halve dagen bij m'n huidige werkgever blijven al denken die daar heel anders over maar de uren dat ik er ben doe ik m'n werk.

Nogmaals.. Ik heb zoveel steun aan jullie! Zo lief
Tevy

Bericht door Tevy »

Graag gedaan :), daar is het forum toch voor?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp