Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Smaak verlies geen zoet proeven

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Haantje79

Smaak verlies geen zoet proeven

Bericht door Haantje79 »

Hallo,

Ik merkte van de week dat ik zoet minder goed proef.

Ik had stoofvlees gemaakt en ik vond het niet te eten, maar mijn man vond het heerlijk! Ik snapte er niks van want ik vond het echt goor.

Hetzelfde had ik met bokbier, ik had per ongeluk een verkeerd merk gekocht en ik baalde want die vond ik te zoet. Maar toen ik proefde vond ik het lekker, want hij smaakte lang zo zoet niet :rolleyes:

toen mijn patat met mayo ( ja ik heb een verantwoord dieet:p) ook raar smaakte begon er iets te dagen. Ik heb toen pure suiker en pure honing geprobeerd en dat proefde ik nauwelijks terwijl dat mierzoet hoort te zijn.

Ik hoop uiteraard dat dit overgaat want ik hou erg van lekker eten, maar de boel smaakt niet meer zoals het hoort.

Wie heeft dit ook, of ook gehad?

Groetjes Bessie, die mischien nu wel heel slank gaat worden :p
abceetje

Bericht door abceetje »

[QUOTE=Haantje79;1062533] de boel smaakt niet meer zoals het hoort.
[/QUOTE]

Vervelend is dat, hè? Ik heb al 8,5 jaar dat ik heel veel smaken niet meer proef. Wat ik nog echt proef is zout en pittig, maar ja, ik kan niet overal zout en peper opstrooien :rolleyes:.

Ik eet wel gewoon de etenswaar die ik niet proef en probeer er vóór dat ik er van eet, goed aan te ruiken. Dit in combinatie met mijn herinnering hoe iets zou moeten smaken, geeft dan toch een idee dat ik iets eet wat ik vroeger in ieder geval lekker vond.

Ik vind het een heel lastig restverschijnsel van een shub maar ik heb geen hoop meer dat dit nog verbeterd, maar dit weerhoud mij er niet van om toch gewoon "lekker" te eten.

Het gekke is, dat de producten die ik vroeger niet lekker vond, en die ik nu dus niet meer proef, toch nog steeds niet eet omdat ik weet dat ik het niet lekker vond ;)

Hopelijk is het bij jou van tijdelijke aard en hersteld het nog weer!
Liselotje

Bericht door Liselotje »

Ik merkte tijdens mijn eerste shub (wist toen nog niet dat het ms was) dat water zout smaakte.
Köln1985

Bericht door Köln1985 »

Laatst tijdens een schub mijn linkerkant van mijn gezicht verdoofd en ook die kant van de binnenkant van mijn mond. Ik heb geen verstand van hoe het werkt met smaakpapillen en waar wat precies bevind. Maar ook ik proefde helemaal niks meer. Zout kon ik enigzins nog proeven maar eet al 10 jaar zoutloos dus om nu ineens alles met zout te eten ;)

Ik heb een prednisolon kuur gehad maar dat hielp niet. Daarna een methylprednisolon kuur gehad en toen is er gedeeltelijk gevoel en smaak teruggekomen na 3 weken. Zoetigheid proef ik nauwelijks zout en zuur beter en zoals hierboven ook al staat pittig. Maar dat moet je maag maar net "fijn" vinden. De mijne waardeert dat niet ;)

Hopelijk hersteld het bij je want eten zonder smaak is echt saai.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Ik heb een paar keer een periode gehad waarin ik bepaalde dingen anders vond smaken. Ik heb zelfs al eens contact opgenomen met een fabrikant over een artikel. Ik heb het opgestuurd, zij hebben het onderzocht, maar niks kunnen vinden. :o
Enkele jaren later kreeg ik de diagnose MS.
Gelukkig is het bij mij telkens van tijdelijke aard.
Knillis

Bericht door Knillis »

Smaakverlies of smaakverandering kan ook worden veroorzaakt door bepaalde medicijnen die zeer langdurig gebruikt worden

Ik weet niet of dat bij de topicstarten het geval is maar ik noem het maar even.

Mijn vader heeft de laatste 15 jaar van zijn leven te maken gehad met ernstige en toenemende COPD. Hij gebruikte al die jaren prednison in steeds zwaardere doseringen.

Daarbij heel vaak meerdere dagen, soms weken prednison via het infuus.

Uiteindelijk was zijn smaak zó veranderd dat hij alleen heel zure en zeer scherp gekruide producten lekker vond. Het was voor ons werkelijk niet te eten wat hij consumeerde. :bah::bah::bah:
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Zoet neem je waar met her voorste gedeelte/puntje van je tong.
Zou het kunnen zijn dat de zenuwen in dit gedeelte niet meer de juiste signalen naar je hersenen sturen? door MS, medicatie of een andere reden.
Köln1985

Bericht door Köln1985 »

[url]http://wetenschap.infonu.nl/anatomie/10 ... atsen.html[/url]

Ik lees net hier dat alle smaken door de hele tong worden waargenomen in dit artikel. Dus dan blijft de grote vraag waarom bij velen zoet eigenlijk als 1ste afvalt in het proeven.

Door medicatie geloof ik zeker dat sommige medicijnen zo'n nasleep/bijwerking kunnen hebben. Maar ik gebruik geen medicijnen. Begin me af te vragen bij hoeveel ms patienten dit voorkomt in percentage en bij hoeveel er zoet als 1ste vermeld wordt.
Zout en bitter/zuur zijn natuurlijk wel hele sterke smaken dus misschien is het antwoord erop gewoon heel simpel...
Haantje79

Bericht door Haantje79 »

Bedankt voor al jullie reacties.

Ik gebruik op dit moment helemaal geen medicijnen dus daar kan het niet aan liggen. Ik ben begin dit jaar gestopt met copaxone omdat het spuiten te pijnlijk bleef ( zelfs na een jaar nog enorme bijtende plekken) en ik ook al een pijnlijke buik heb van endometriose.

Ik heb tot nu toe nog vrij lichte ms klachten dus de neuroloog vond het wel verantwoord om te kijken hoe het mij zonder copaxone vergaat. Nou een btje smakeloos dus....

Ik heb deze dagen ook links van mijn hals,gezicht ,mond en tong tintelingen, maar dat heb ik vanaf het begin van mijn ms al af en toe. Het zal daar wel verband mee houden.

Het klinkt wel logisch dat je vooral sterke smaken als zuur en pittig nog het beste blijft proeven, gelukkig hou ik daar wel van. Ik kan me ook echt voorstellen dat je denkt dat je eten niet goed is ofzo en dan gaat klagen:ogen:

Groetjes Bessie
belladonna

Bericht door belladonna »

Ik zou in jouw plaats even een mailtje sturen naar
de ms verpleegkundige.

Niet omdat je hier een prednison kuur voor wil,
Maar zodat je dossier compleet is en mochten er meer vreemde klachten komen dit niet vergeten wordt..

Succes..
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp