Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

(Nog) geen diagnose

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
zeepaardje

Bericht door zeepaardje »

Zijn er ook andere vitamines getest, bijv vit D? En heb je wel eens last van je darmen? Misschien neem je het niet goed op.
Artemis-

Hoog homocysteine 'bewijs'van B12 tekort op celniveau...

Bericht door Artemis- »

Hoog homocysteine 'bewijs'van B12 tekort op celniveau...

[QUOTE=Alisia;1063746]
Ik heb GEEN diagnose MS, de reden dat ik hier even mijn ei kwijt wil is omdat eigenlijk al mijn klachten eng veel naar MS neigen.

B12 86
Mcv 99
Mma 2.0
Homocysteine16.6

Zijn er mensen die zich hierin herkennen?

Alvast bedankt[/QUOTE]

Beste Alisia,

Je had/hebt overduidelijk een erg laag vitamine B12 gehalte in je bloed.
(onder 150= deficiëntie)
Bovendien, de test voor homocysteine, die daarbij verhoog is tot 16.6 ondersteunt dat er op weefselniveau te weinig B12 in jou cellen zit.
(normaalwaarde max. 10-12, afhankelijk van welk lab.)

Vrijwel altijd is er bij verhoogd MMA -methylmalonzuur en/of verhoogd HCY- homocysteine, in combi van laag B12, sprake van een opnamestoornis in maag/darmen en zal er levenslang B12 gesuppleerd (injectie) moeten worden;
opstart 5 weken 2x per week, onderhoud minimaal 1x per maand...;)

Een flink B12 tekort kan helaas een breed scala aan vervelende klachten geven, ook neurologisch.

Het is niet te zeggen dat er helemaal geen MS speelt bij jou, tenslotte hebben MSers gemiddeld een iets lager B12 level dan gezonde personen, aangezien de myeline opbouw van onze zenuwen veel B12 nodig heeft.

Ik lees dat er binnenkort een MRI van het centraal zenuwstelsel wordt gemaakt, dit zal hopelijk snel meer duidelijkheid geven.

Ik raad jou tevens aan een internist of huisarts te zoeken die goed onderlegd is in de B12 materie en jou asap naar de richtlijn gaat behandelen.

Voor meer gedegen info en advies verwijs ik je graag naar de site van; Stichting B12 tekort.
Maar ook hier op het forum loopt een B12 topic...;)

Sterkte en succes met verdere onderzoeken !
Alisia

Bericht door Alisia »

Super bedankt
toinetje

Bericht door toinetje »

[QUOTE=Alisia;1063746]

~gevoel gloeiend heet tandvlees
~terugtrekkend tandvlees
[/QUOTE]


Allereerst welkom.

Ik werk in de tandheelkunde. Deze twee hebben niks met MS te maken maar het een is het gevolg van het ander.

Vraag bij je tandarts naar instructies. Terugtrekkend tandvlees als gevolg van tandvleesontsteking. Gingivitis.

Heel veel succes met je zoektocht!
Snowym

Bericht door Snowym »

Ook ik denk eerder aan een B12 tekort. je waarde is erg laag en je MMA is iets te hoog. Lees je in en ga naar een internist/huisarts die open staat voor injecties.

Het sluit MS natuurlijk niet uit. Maar daar krijg je een MRI voor. Je klachten worden in ieder geval serieus genomen, dus.... geduld.
Sterkte.
Alisia

Bericht door Alisia »

Weer heel erg bedank allemaal!

Vandaag naar de huisarts geweest en het is duiterlijk... ik ga opzoek naar een andere.

Mijn actieve b12 is volgens hem helemaal in orde .. dar kan ik gerust op vertrouwen.

Nou mooi niet dus. Als ik het allemaal goed lees heb ik gewoon weeeeeer een tekort.

Fijne avond allemaal!
knutselsmurf

Bericht door knutselsmurf »

Yep, B12 tekort en het lijkt niet op MS.
Succes met het zoeken naar een nieuwe huisarts.
Tamaartje

Bericht door Tamaartje »

Er is een Facebook pagina over b12 tekort. Volgens mij kunnen zij je ook helpen met een goede arts.

Succes!
Snowym

Bericht door Snowym »

De waarde die je geeft van je B12 is dit actief B12 of serum B12. dat is nogal een verschil. Indien het actief B12 is dan is het inderdaad goed en als het serum B12 is dan is het duidelijk te laag.
Alisia

Bericht door Alisia »

Ik denk serum . Volgens het lijstje moet hij tussen de 150 en 700 zijn
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp