Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Koude handen en voeten

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Anna73

Koude handen en voeten

Bericht door Anna73 »

Hai,al sinds 7 jaar slaap ik tot eind mei met skisokken aan vanwege mijn koude voeten.
Die ik dus zelf niet warm krijg.
Ik heb een tijdje B3 geslikt om mijn doorbloeding te stimuleren daar kreeg ik 3x per dag enorme opvliegers van waardoor ik er na 1,5 mee gestopt ben.
Herkennen jullie de koude voeten/handen en wat doen jullie eraan?
Groetjes!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
SanSan

Bericht door SanSan »

[QUOTE=Anna73;1070894]
Herkennen jullie de koude voeten/handen en wat doen jullie eraan?
[/QUOTE]

Twee paar sokken aan.

[QUOTE]Groetjes![/QUOTE]

Groetjes terug!

[Quote]Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk[/Quote]

Verzonden vanaf mijn wc met spoelbak.
benka

Bericht door benka »

met voeten hoog zitten overdag
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Ik heb er 's nachts geen last van, maar als ik buiten ben heb ik al erg snel last van 'bevroren' vingers; soms al als de temperatuur net onder de 10 graden komt. Ik heb bij de ANWB-winkel handwarmers gehaald; even kneden, in je handschoenen doen en ze geven uren warmte af. Misschien is dat ook iets voor in je sokken?
Anna73

Bericht door Anna73 »

Haha ja lijkt me heerlijk met mn voeten omhoog overdag maar helaas geen oplossing.
Ik las ergens dat de koude uiteindes bij MSers bekende problemen zijn.
Ja die opwarmers ken ik.
Maar het gaat me erom hoe ik eigenlijk kan voorkomen dat ze zo koude worden 's avonds/'s nachts.
Groetjes!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Koude handen en voeten kán een ms-dingetje zijn, maar dat hoeft niet perse.

Ik heb er ook last van, maar het is bij mij niet te wijten aan ms, maar aan ene meneer Raynaud. Nou ja, hij is er niet persoonlijk aansprakelijk voor, maar heeft de ontdekking van de oorzaak mijn probleem ooit gedaan. Google maar eens.

Bij mij zijn het dus vaatspasmen agv oa kou, de bloedvaatjes in mijn handen en voeten klappen dicht. Bij erge kou buiten verkleuren mijn handen en voeten ook mooi. Er kan een reumatologische aandoening aan ten grondslag liggen, maar dat hoef niet.

Voor buiten betekent dat dan ook goed aankleden, romp en hoofd goed warm houden, zodat er meer bloed naar handen en voeten kan stromen. Je organen en hersenen krijgen tenslotte prioriteit qua bloedtoevoer.

In de wintermaanden krijg ik op voorschrift van de huisarts ook vaatverwijders om de boel een handje te helpen.

Binnenshuis is het ook een kwestie van goed aankleden, eventueel een kruikje erbij of een hittepit, dekentje en op bed sinds kort een elektrische deken. Een koud bed is onvermijdelijk een koud lijf dat niet meer warm wordt en de hele nacht koude voeten.

De deken laat ik trouwens niet de hele nacht aan, als ik eenmaal warm ben en mijn bed is warm, dan is het goed. Je hebt ook elektrische dekens oor alleen het voeteneind trouwens. Maar ik kan ook compleet verkleumd zijn als ik in de winter 's avonds (laat) thuis kom en dan is een normaal formaat toch fijner.

In plaats van zelf aan te rommelen, zou je dus eens met je huisarts kunnen overleggen. Raynaud komt vrij veel voor, volgens mij.
Anna73

Bericht door Anna73 »

Hai!
Ik heb even gekeken maar het is niet op die manier....
Ik doe ook juist veel met koude ..
De orthemoleculair arts schreef me de B3 voor....misschien toch maar weer proberen.
Bij mij is het ook over zodra de boel weer warm is.
Nadeel van mijn hele lijf warm houden is dat de gevoelstoornissen zo heftig worden.
Nouja ieder zijn ding.
Vroeg me ook af of er iemand bekend was met B3..

Groetjes


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Ah, dat je de B3 op advies van een ortho-arts had, had ik er iet uitgehaald. Wellicht dat je voor 's avonds/ 's nacht met een warme kruik bij je voeten vooruit kunt, evt samen met de B3. Dan heb je echt alleen de extra warmte bij je voeten. En als je warm genoeg bent, schop je 'm lekker aan de kant. 't Valt te proberen.
Anna73

Bericht door Anna73 »

Ja dat gaat zeker lukken met die kruik.....hmmm zo'n pil geeft ong na 1,5 uur zo'n opvlieger(wat dus eigenlijk na een paar maanden echt over zou moeten zijn).
Ik ga het eens proberen.....ik nam hem soms voor het slapen in en als ik geluk had sliep ik door die opvlieger(die ook weer 1,5 kan duren) heen.
Ik ga eens proberen wat er gebreurt als ik zo'n pil neem en het warm heb.Bijv door een kruik oid.
Dankje voor het meedenken!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Graag gedaan!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp