Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

knieprotese

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
jofe

knieprotese

Bericht door jofe »

Hoi ik ben Jofe en heb rm ms. Hierdoor heb ik spierzwakte in mijn bovenbenen. Ik heb al 20 jaar ms maar ik heb ook zwaar versleten knieën. Nu durven ze mij geen nieuwe knie te geven maar mijn vraag is aan jullie is er iemand die hier ook ervaring mee heeft? Ik loop fiets en autorij nog steeds. Ik ben radeloos door de pijn in mijn knieën en weinig slaap. Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Hallo Jofe,

Welkom op dit forum.

Allereerst: wat is rm ms? Deze variant ken ik nog niet. of is het een typefout? ;)

Weet je ook wat de reden is dat de chirurg je niet wil / durft te opereren? Heeft dat met MS te maken, of heeft dat met je knie te maken?
Ik kan me voorstellen dat het juist extra belangrijk is een nieuwe knie te krijgen als je nog loopt en autorijdt. En zoveel pijn is natuurlijk ook vreselijk.

Ik heb er geen ervaring mee, dus kan ik je daar niet mee helpen.
Maar als je uitleg krijgt van je arts waarom hij niet wil opereren kun je je daar eens in gaan verdiepen. En eventueel een second opinion aanvragen. Niet iedere arts denkt er hetzelfde over.
Laat je goed informeren over de voors en tegens en zorg dat je een arts vindt die je kan helpen.

Succes.
jofe

knieprotese

Bericht door jofe »

knieprotese

Hoi Hanna

rm is een typo het is rrms volgens mij. Vanwege de ms willen ze mij niet opereren ze zijn bang dat ik nog meer spierzwakte krijg. Bedankt voor je warme welkom, en je reactie. Groetjes Johanna:D
Sara

Bericht door Sara »

Hoi Johanna,

ook hier geen ervaring; gelukkig maar :o.

Ik ken wel mensen met nieuwe knieen (maar zonder MS) en volgens mij kan de revalidatie met een nieuwe knie nogal pittig zijn. De functie van een 'nieuwe' knie wordt nooit zoals die van een eigen knie, bepaalde dingen kunnen er gewoon niet mee, voorzover ik weet.

Als die revalidatie niet lukt, ben je misschien verder van huis. Zou dat de motivatie van de dokter (orthopeed? chirurg?) kunnen zijn?

Zijn je neuroloog en de andere arts het hierover eens? Is een second opinion een idee? En is er alles aan pijnbestrijding gedaan wat er gedaan kan worden?

Wellicht allemaal vragen die je al beantwoord hebt, maar meer ideeen heb ik niet. Het lijkt me een behoorlijk nare situatie. Sterkte!
Knillis

Bericht door Knillis »

Hier ook geen ervaring met een nieuwe knie.

Zoals Sara al schrijft het is vaak een pittig revalidatie proces en omdat je zwakke bovenbeenspieren hebt zal de arts misschien bang zijn dat jouw spieren dat intensieve traject niet aankunnen en je misschien het risico loopt na de operatie nooit meer goed te kunnen lopen.

Wil je meer zekerheid of dit ook zo is dan kun je inderdaad het best een second opinion vragen, wellicht dat een andere orthopeed er anders over denkt.

Sterkte want ik heb van mensen die slechte knieën hebben (evenals versleten heulen) dat dst enorm pijnlijk is.

Ik hoop dat er een oplossing gevonden wordt voor je.
jofe

knieprotese

Bericht door jofe »

knieprotese

Hallo lieve mensen

Het was al de second opinie ik loop al heel lang met dit probleem en inderdaad de revalidatie kan een probleem zijn dat ik er nog slechter of zelf niet meer kan lopen. Dit heb ik er niet voorover. Maar ik ben gewoon benieuwd of er iemand met ms hetzelfde heeft meegemaakt. Ik heb oxycodon voorgeschreven maar slik het nog niet verder geen pijnstillers. Ik ga morgen weer naar de neuroloog en vraag daar ook om advies.

Bedankt voor reactie.:cool:
jofe

knieprotese

Bericht door jofe »

knieprotese

Vandaag bij de assistente neuroloog geweest en zij gaat voor mij proberen alle wegen te bewandelen die voor mij onmogelijk waren dus er is weer een klein sprankje hoop. Nu weer afwachten.

Groetjes Jofe:D
Sara

Bericht door Sara »

O, da's fijn! Ik duim voor je dat er toch een verbetering komt, hoe dan ook!

En netkwam ik déze link tegen, over mensen die niet tevreden zijn met een nieuwe knie.

[url]https://www.ntvg.nl/artikelen/verwachti ... ieprothese[/url]

Je moet betalen, via blendle, en ik heb geen idee of je er iets aan hebt, maar 't was ff té toevallig om links te laten liggen.

Nogmaals, succes!
jofe

Bericht door jofe »

Bedankt sara ik ga even kijken
Team Life Hack

Bericht door Team Life Hack »

[QUOTE=jofe;1072960]Vanwege de ms willen ze mij niet opereren ze zijn bang dat ik nog meer spierzwakte krijg. [/QUOTE]

Hallo Jofe,

Is het een mogelijkheid om je spieren te versterken door middel van elektrostimulatie? Dat werkt in principe heel goed namelijk. Het helpt ook bij wondgenezing, onder andere omdat het de doorbloeding verbetert en groei van weefsel en bloedvaten bevordert. Maar ook omdat het gebruik van je spieren ervoor zorgt dat de stofwisseling van je lichaam in het algemeen beter verloopt.

Groetjes,

Team Life Hack
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp