Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Bezorgd

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Njomii

Bezorgd

Bericht door Njomii »

Hoi iedereen

Ik weet dat er veel berichten hier komen met de vraag of er MS zou zijn of niet. Ik ben erg bezorgd en angstig momenteel.

Ik heb al enkele weken last van tintelingen in mijn voeten en handen (nu vooral rechts). Ook soms schokjes in mijn handen.

Dan had ik een vreemd gevoel links aan mijn wang, kaak. Ook mijn oor gloeit soms en wordt daarbij vuurrood.

Ergere hoofdpijn langs links is er ook bijna altijd.

Nu heb ik ook een vreemd drukken gevoel aan mijn rechter oogkas. Het doet een beetje pijn (vooral als ik er op druk). Het is een constante drukkende pijn dat er zit. Het oog voelt ook droger aan. Is dit een oogzenuwontsteking? Onder men oog voelt het ook een beetje gevoelloos.

Nu lag ik vorige week in het ziekenhuis en lieten ze de term MS vallen. Ze zeiden dat ik het waarschijnlijk niet had omdat er maar 2 grijze vlekjes op de MRI te zien waren en deze konden van migraine zijn.

Maar MS zou al men klachten wel verklaren?

Heeft er iemand enig idee wat het anders kan zijn? Morgen ga ik naar de huisarts (nog maar eens)

Bedankt om men berichtje te lezen en hopelijk krijg ik enige reacties.

Albast erg bedankt.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Hallo Njomii, allereerst welkom op het forum, al zijn de onzekerheid en angst die je nu ervaart natuurlijk niet fijn. Zelf herken ik weinig van MS in je klachten, maar ik ben geen arts. Tintelingen komen wel voor bij MS, maar ook bij vele andere dingen.

Bij een oogontsteking is er veelal sprake van verminderd zicht of volledige blindheid, en vaak pijn bij het draaien van het oog. Wat jij omschrijft is niet iets wat bij deze klachten hoort.

Het is goed dat je wel laat onderzoeken wat het is, en het is goed dat zij zelf ook de optie MS meenemen. Maar als ze zelf al zeggen dat het dat waarschijnlijk niet is, zou ik me niet al te druk maken. Blijf vooral communiceren met je huisarts zolang je je zorgen blijft maken. Mocht het toch MS blijken te zijn, dan kunnen ze dat op DIT moment in elk geval nog niet zeggen, dus in dat geval zullen de onderzoeken nog eens herhaald worden op een later moment.

Succes morgen bij je huisarts, fijn als je nog even wilt laten weten wat die gezegd heeft!
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Dag Njomii,

Tintelingen en schokjes kunnen onder andere door (zeer veel verschillende) neurologische problemen komen, de andere klachten weer niet. De klachten met je oog klinken niet als een OZO.

Ik snap dat je heel graag een oorzaak zou willen weten. Helaas kan niemand hier je daarbij nu helpen; zelfs voor je neuroloog en huisarts, die er voor hebben gestudeerd, je zien en onderzoeken, blijkt het al lastig.

Verstandig dat je weer terug gaat naar de huisarts, want het is wel zo prettig als je weet waar de klachten vandaan komen. Succes en sterkte!

[i](En toen bleek ik mijn antwoord tegelijk met leeuwtje-nl te schrijven; gelukkig met dezelfde strekking ;) )[/i]
Njomii

Bericht door Njomii »

Dank je wel voor jullie reacties.

Binnen 6 maanden moet ik weer onder de MRI. Neuroloog had wel gezegd dat ik binnen 3 maanden ook mag gaan, moest ik te ongerust zijn.

Ze probeerde me vooral te overtuigen dat het geen MS is. Maar die vlekjes dan... ook zei dat ik dat 'al' 26 ben en de meeste van 20 tot 25 hun eerste aanval krijgen. Dat vond ik nogal een rare opmerking.

Mijn EEG en EMG waren goed qua reactie enkel het andere niet (weer niet meer juist wat bij de EMG maar dat kwam omdat ik te gespannen was. Wat wil je dan met al die naalden. Ik ben panisch voor naalden)

Verminderd zicht heb ik niet echt. Ik zie altijd wel wazig zonder men bril en het is langs beide kanten hetzelfde. Het bewegen van men oog doet wel een klein beetje pijn.

Nu heb ik wel erg veel stress de laatste tijd. Mama is gediagnostiseerd met kanker (weeral en nu een andere) spijtig genoeg en sinds dan zijn al men gekke klachten begonnen.

Maar maak me toch wel wat zorgen door die vlekjes en door de klachten die ik evenaar. Ik laat men huisarts morgen nog eens in de documenten kijken.

Nogmaals dank je wel voor jullie reacties!
benka

Bericht door benka »

B12=tekort kan misschien?
Njomii

Bericht door Njomii »

[QUOTE=benka;1074267]B12=tekort kan misschien?[/QUOTE]

Dat ben ik net vergeten te vragen om dat te checken bij de huisarts. Ik neem wel elke dag vitamine B tabletten.

De huisarts wist zelf niet zo heel veel (het was een vervangende want de mijne is op vakantie). Hij heeft me echter niet gerust gesteld... mijn log is waarschijnlijk geen oogzenuwonsteking al wist hij het niet zeker.

En het kwam er op neer dat hij dacht dat ik MS heb wegens mijn lachten. De documenten van de neuroloog waren spijtig genoeg nog niet binnen. Hij volgt het op en belt hopelijk vrijdag als ze er dan zijn.

Al die onzekerheden.... :( neuroloog is niet te bereiken denk ik via het ziekenhuis. Er staat op de site enkel verpleegkundige.
Suzan

Bericht door Suzan »

Hoi Njomii,

Toen ik je verhaal begon te lezen, dacht ik aan migraine.
Laten de artsen je dat nou ook gezegd hebben. ;)

Het is niet zo bekend, maar migraine kan ook [URL="http://www.nieuws.leidenuniv.nl/nieuws- ... etsel.html"]vlekjes[/URL] in je hersenen veroorzaken.
Google maar eens op "migraine en hersenschade".

Je zult ons nooit horen (lezen) zeggen dat je wel/niet ms hebt, simpelweg omdat wij geen artsen zijn en bovendien krijgen wij de resultaten van je onderzoeken niet onder ogen. Nog afgezien van het feit dat wij niet een jarenlange studie achter de rug hebben om zoiets te kunnen interpreteren.

Maar sommige verschijnselen [I]zouden [/I]bij ms [I]kunnen [/I]passen. Maar zouden heel veel andere oorzaken kunnen hebben.
Oftewel, dat zal toch door een arts geconstateerd moeten worden... :weetniet:

Het neemt niet weg dat je vervelende verschijnselen hebt. Of je nou de oorzaak weet of niet, je hebt ze.

Je geeft zelf al aan dat je op het moment veel stress ervaart (sterkte daar mee, Ik weet hoeveel zorgen je je kunt maken in zo'n geval :bang: ).
Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat je stress en zorgen zich op deze manier manifesteren.

Succes bij je huisarts, hopelijk kan die wat van je zorgen wegnemen en dingen verklaren.

Aanvulling: Ik zie dat jij terwijl ik aan het schrijven was gereageerd had en je al bij de huisarts was geweest. ;)
Sara

Bericht door Sara »

Njomii,

ik sluit me aan bij Suzan, en daarnaast nog dit: vitamine B pillen bevatten soms echt véél te veel vitamine B6. En daar kun je heel nare klachten van krijgen.

Kijk dit artikel + filmpje van AvroTrosRadar even na: [url]http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/g ... tamine-b6/[/url]

[quote]
De klachten die genoemd worden hebben voornamelijk te maken met het zenuwstelsel, bijvoorbeeld tintelingen en gevoelloosheid. Vaak komen deze zenuwpijnen voor in handen en voeten, maar ook elders in het lichaam kan het zenuwstelsel hierdoor aangetast worden. [/quote]

Ik zou dat in ieder geval even checken met de huisarts.
Artemis-

Bericht door Artemis- »

[QUOTE=Njomii;1074269]De documenten van de neuroloog waren spijtig genoeg nog niet binnen. Hij volgt het op en belt hopelijk vrijdag als ze er dan zijn.

Al die onzekerheden.... :( neuroloog is niet te bereiken denk ik via het ziekenhuis. Er staat op de site enkel verpleegkundige.[/QUOTE]

Beste Njomii, ik begrijp niet goed waarom je nu de neuroloog wil bereiken?
Er is pas vorige week onderzoek gedaan, tenminste als ik het goed heb begrepen...normaliter kan het wel even duren alvorens het verslagwerk klaar is.

Daarnaast kost het stellen van de meeste (neurologische)diagnoses veelal meer tijd.
Wat betreft MS zal er verschil in tijd en plaats moeten worden aangetoond.
(meerdere laesies op verschillende plaatsen èn tijden)

Heb je binnenkort nog een controle afspraak staan bij de neuroloog, of betreft dat de MRI opvolging over 6 maanden?
Wel fijn dat jou je goed contact hebt met jou HA.

Succes verder...altijd vervelend wanneer je in onzekerheid zit.
Njomii

Bericht door Njomii »

Dank je wel iedereen. Je blijft toch met die onzekerheden zitten. Zeker nu dat de huisarts zei dat hij ook denkt dat het MS kan zijn.

Natuurlijk heeft hij het verslag nog niet gelezen en zal dit hopelijk duidelijk zijn.

Ik vraag zeker even na over die B tabletten. Ik ben ze wel net gaan nemen omdat ik die tintelingen enzo had.

Ik ga inderdaad binnen 6 maanden terug naar de neuroloog en MRI, maar ik mocht ook binnen drie maanden gaan moest ok te ongerust zijn. Ik denk wel dat ik dat ga doen. Ik ben op van de stress en de zenuwen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp