Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Verdachte klachten.

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Marc1

Verdachte klachten.

Bericht door Marc1 »

Dag allemaal,

In een (flinke)notendop een overzicht van persoonlijke klachten, onderzoek, diagnose en hoe nu verder :

- Sep 2015 naar huisarts met lage rugpijnklachten, pijnlijke kuiten, spiertrillingen en het gevoel om naar rechts om te vallen.
- Okt 2015 verwijsbrief naar neuroloog.
Gezien door neuroloog, vragenlijst en neurolgische testen. Spiertrillingen waren niets bijzonders volgens hem. Doorverwezen voor MRI van onderrug later die maand. Tevens bloed laten prikken op Lyme.

Uitslag, geen Lyme maar discopathie van de onderste tussenwervelschijf waardoor de zenuwen naar de benen af en toe bekneld raken met uitstralingspijn als gevolg. Op de vraag wat hier aan gedaan kon worden was het antwoord van meneer 'bewegen en als het echt niet meer gaat naar de pijnpolie voor een epidurale injectie voor pijnbestrijding.

Ik zit zelf 80 u per week achter een bureau dus heb ook veel last van de rug. Ga daarom eens in de ze zoveel tijd zelf naar de pijnpolie voor een epi'duraaltje.:???::???:
Enigszins opgelucht daar het niet iets heel ernstigs leek te zijn me georienteerd op eventuele opties mbt de discopathie.

- Nov 2015 naar huisarts met gevoelsklachten nek en linkerarm, slapende armen en toenemende spiertrillingen.
Doorverwezen naar (andere) neuroloog omdat ik mij toch wel zorgen ging maken dat het niet slechts een discopatie betrof. Door assistent neuroloog uitgebreid getest op evenwicht, reactie, kracht etc, uitslagen allemaal prima.

Gelijk hierna door neurloog welke me na licht aandringen doorstuurde voor een MRi van de nek en een EMG van beide armen.

Jan 2016 uitslag MRI en EMG - gefeliciteerd meneer uw nek is prima in orde, geen slijtage aan de wervels of iets anders wat de klachten kan veroorzaken. De EMG laat ook niets afwijkends zien op neurologisch vlak.:boos:

Na wederom aandringen doorverwezen voor MRI van de hersenen met contrast vloeistof.
Maart 2016 Uitslag MRI - niets te zien op zeer duidelijke MRI, geen MS of andere ernstige aandoening. Mss iets in de vorm van een allergie dat zie je ook wel eens zei de neuro nog voor ik zijn kamer verliet....

Juli 2016 Orthomanueel therapeut bezocht - na 2 behandelingen sommige wervels en bekkenkolom weer in het 'lood' gezet.
Augustus 2016 Fysiotherapeut - doorverwezen naar podoloog vanwege doorgezakte voeten.

Okt 2016 inlegzolen aangemeten welke klachten aan de onderrug iets zouden moeten verminderen, dit is idd het geval maar slechts minimaal.

Dec 2016 afspraak met huisarts omdat klachten aanhouden. Ook regelmatig last van vochtige, prikkende ogen. Geen dubbelzicht maar maar moet wel af en toe goed focussen om iets goed te kunnen lezen op bv verkeersborden. Te samen met andere aanwezige klachten genoeg aanleiding voor huisarts voor doorverwijzing naar oogarts.

Mocht daar iets uitkomen dan kunnen we het neurologische traject weer in volgens hem.
Half Feb 2017 afspraak bij oogarts. We gaan het zien.

Iemand van jullie soortgelijke ervaring voor de officiele diagnose MS gesteld werd of waar het achteraf iets heel anders bleek te zijn?

Hoor graag van jullie.

Mvg
Marc
Mivado

Bericht door Mivado »

Bij begon het met een slapende hand. Toen ben ik gelijk doorverwezen, ondanks dat ze dachten dat het niets of carpaal tunnelsyndroom was. MRI scan gehad, waar ze van alles zagen in mijn hersenen en nek. Hierna een ruggenprik gehad waarmee lyme kon worden uitgesloten.

Diagnose: MS.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ik zie niet echt een reden om aan ms te denken.

Als je 80 uur per week achter een bureau zit, zou ik dat eerder zien als oorzaak van je klachten.

Zeker de slapende armen. Dat een EMG geen carpaal tunnel syndroom aangeeft, betekent niet dat er geen probleem is met je zenuw in je polsen.

Ben je inmiddels al gaan sporten? Yoga is goed voor je, als je veel achter een bureau zit. Je krijgt er een sterke rug van en het stretchen helpt bij klachten van (of die lijken op) carpaal tunnelsyndroom.

De oogklachten lijken overigens niet op een oogzenuwontsteking.
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Mijn vraag is vooral: waarom denk jij dat het MS is? Ik zie een lijstje klachten voorbij komen, waarvan er sommige wel bij MS zouden kunnen passen, maar die ook nog tal van andere oorzaken kunnen hebben.

Met name de klachten in je armen, zouden mijns inziens (ik ben geen arts oid natuurlijk) ook wel eens in verband kunnen staan met die 80 uur per week aan een bureau.

Vergelijkbare klachten aan mijn arm, stonden bij mij los van de MS, maar hadden te maken met veel te vast zitten schouders, waardoor de plexus brachialis (zenuwknoop ter hoogte van de eerste rib/schouder) stevig in de knal zat. En dat had meer met verhuisstress en klussen te maken, dan met wat anders.

Om een diiagnose MS te kunnen stellen, moet je voldoen aan de McDonald-criteria. Zoek ze maar eens op. Uit de onderzoeken van de neuroloog komt op dit moment helemaal niks dat op MS wijst.

Zelfs al zouden je oogklachten door een oogzenuwontsteking (ozo) veroorzaakt worden, dan betekent dat nog niet dat je MS hebt, of krijgt. Al schijn je dan wel een verhoogd risico te lopen.

Je focusproblemen kunnen ook door een accommodatiestoornis komen en daar kunnen allerhande oorzaken voor zijn. In mijn geval het gebruik van spierverslappers, het schijnt ook voor te komen bij Ehler Danlos/Hypermobiliteitssyndroom, leeftijd kan een rol spelen en er zijn vast nog wel tientallen mogelijke oorzaken voor, die allemaal los staan van MS.

Wacht dus, hoe moeilijk ook, eerst de resultaten van de oogarts af. En wellicht is het verstandig te kijken of je toch minder uren achter je bureau kunt doorbrengen en meer in beweging kunt komen.

80 uur per week zittend werk, is voor niemand goed. Probeer in elk geval het zitten te doorbreken, door bv wat vaker op te staan om drinken te pakken, met wat mazzel ;), moet je dan ook wat vaker plassen en dat geeft dan weer een reden ook nog wat vaker op te staan en even je benen te strekken en je lijf te bewegen.

En als je toch zit, rol dan geregeld even met je schouders naar voeren en naar achteren, rol je nek van links naar recht en terug via je borst (niet via de achterkant, dat is belastender), rek je geregeld even uit, even die spieren wat anders laten doen dan statisch zitten.
Marc1

Bericht door Marc1 »

Beste lezers, bedankt voor jullie reacties maar denk dat ik het e.e.a even recht moet zetten, waarschijnlijk heb ik het onduidelijk omschreven.

Ik zelf zit geen 80u achter mijn bureau, dit is een quote afkomstig van de neuroloog die mij vertelde eens in de zoveel tijd een pijnstillende injectie te halen bij de pijnpolie.

:cool:
Artemis-

Bericht door Artemis- »

Aangezien jou MRI,s van zowel hersenen, rug en nek geen witte stof laesies laten zien...lijkt het mij onwaarschijnlijk dat er (momenteel) toch sprake is van MS.

Tintelingen in ledematen kunnen zovele oorzaken hebben, daar is MS er slechts eentje van.
Alleen kijken naar enkele klachten is te weinigzeggend.

Diagnose MS komt in mogelijk vizier bij een totaalbeeld van; passende klachten + passende afwijkingen op MRI + afwijkingen neurologisch onderzoek (reflexen etc.)+ eventueel lumbaalpunctie.

Goede tip van Anna...lees eens in hoe de diagnose MS tot stand komt.
Wens jou succes met verdere onderzoeken.
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Ah, oké, dat was me niet helemaal duidelijk. Je kan dat stukje eventueel verduidelijken mbv de 'corrigeer' knop in je eerste berichtje en er dan bv 'de neuroloog zei: ' voor te zetten.

Nu weet ik niet wat voor werk je doet, maar toen ik nog fulltime op kantoor zat, was ik ook een houten plank en ben ik dus wel meer gaan 'bewegen' door vaker drinken te gaan halen (collega's ook een wat aanbieden, zij blij, ik blij, want een langer loopje) en dus vaker te gaan plassen. En gewoon wat bewegen in mijn stoel.

Je zou je werkgever ook eens kunnen vragen of er een ergotherapeut naar je werkplek kan kijken, om te kijken of die wel optimaal is.
kaasje

Bericht door kaasje »

[QUOTE=Anna1975;1074309]
Je focusproblemen kunnen ook door een accommodatiestoornis komen en daar kunnen allerhande oorzaken voor zijn. het schijnt ook voor te komen bij Ehler Danlos/Hypermobiliteitssyndroom, [/QUOTE]

Klopt als een zwerende vinger!
Dannifan

Bericht door Dannifan »

ik zeg "GEEN MS!"

Maar alles kan, 50% kans dat je het wel heb tenslotte.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp