Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Toiletperikelen.....grote zorgen...

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Marteg51 † 31-07-2017

Toiletperikelen.....grote zorgen...

Bericht door Marteg51 † 31-07-2017 »

Beste forumleden,

Door een flinke shub kan ik al een aantal weken heel slecht uit de voeten. Met als vervelend gevolg.....de darmen zijn volledig op slot gesprongen.

Ik eet genoeg vezels, gebruik pruimensap en lijnzaadolie maar helpt allemaal niets.....dus 1 a 2 x per week grijp ik naar de Dulcolax/ bitterzout om het nodige kwijt te raken.

Aangezien ik besef dat ik hier niet lange tijd mee door kan gaan zou ik graag wat tips willen hebben om de boel weer aan de gang te krijgen ! Alvast dank !
Antoinette

Wapiti

Bericht door Antoinette »

Wapiti

Probeer eens Wapiti tabletten. Ze zijn op volkomen natuurlijk basis. Je kan de dragees gewoon bij het Kruitvat kopen. 's Avonds voor dat je naar bed gaat innemen met een glas lauw water en de volgende dag.... voilà. :D

Succes verzekerd. Ik weet hoe vervelend je kan voelen als je darmen verstopt zitten.
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Ik zie jou vaker Wapiti aanraden, maar het Wapiti darmcomplex dat ik via google vind bevat Senna-extract. Het is mij altijd afgeraden om dit te gebruiken, omdat het bij regelmatig/veel gebruik je darmen lui zou maken.

[url]http://www.apotheek.nl/medicijnen/senna ... over-senna[/url]

Hooguit 2-3 keer per week en niet langer dn 2 weken adviseren ze hier om die reden. Ik zou er persoonlijk niet te veel gebruik van maken.

Dulcolax/bisocdyl is ook niet goed om regelmatig te gebruiken, heb ik altijd begrepen trouwens, dus ook daar zou ik mee oppassen.

Wat wel veilig te gebruiken is, is movicolon (huisarts) of phsyliumvezels/metamucil, zowel op recept als gewoon bij de drogist te halen, voor zover ik weet. En lactulose is ook onschuldig. Al deze middelen kun je dagelijks gebruiken, zonder dat je darmen er 'lui' van worden, maar helpen wel de boel op gang te houden.
Suzan

Bericht door Suzan »

Hoi Marteg51,

Gelukkig heb ik geen stoelgangproblemen, maar wat bij mij als een tierelier laxeert zijn simpele dingetjes als een sneetje roggebrood, een handje noten of een rozijnenbol.

Dat soort dingen kan ik niet eens elke dag eten, want dan moet ik echt rennen naar het toilet.
En dan te bedenken dat ik roggebrood echt heerlijk vind, maar ik kan het gewoon niet te vaak eten. :(

Mijn moeder zat ook in een rolstoel, en die zweerde bij haar dagelijkse sneetje roggebrood. ;)

Misschien heb je deze dingetjes al geprobeerd, maar ik meld ze toch maar.
Knillis

Bericht door Knillis »

Maak even een afspraak met je huisarts, die kan je vast helpen om op verantwoorde wijzen dit probleem aan te pakken.

Lijkt me echt verstandig om te voorkomen dat het een blijvend probleem of erger wordt.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Ik weet niet of het voor jou gaat werken, maar zou het niet een idee zijn om op een andere manier te bewegen? Bijvoorbeeld met van die voetpedalen (alsof je fietst), maar dan gewoon zitten op de bank. Of oefeningen doen die je zitten of liggend kan doen.

Als je wel kleine stukjes kunt bewegen, maar niet te lang achter elkaar, dan kun je misschien er alert op zijn dat je die korte stukjes wel doet.
Ook het masseren van je buik kan helpen.

Misschien is het niet te doen, of heeft het niet het juiste effect, maar proberen kan altijd.
Marteg51 † 31-07-2017

Bericht door Marteg51 † 31-07-2017 »

Beste forumleden,

Bedankt voor alle tips. Ja het gebruik van roggebrood en wapiti is mij bekend. Heb ook gelezen dat het door de stootkuur pred kan komen ???
Hoe dan ook, ga maar weer eens naar de huisarts. Zal misschien toch andere oorzaak voor zijn.....en ik ga af en toe wel een stukje fietsen om de boel in beweging te krijgen. De zwabberbenen neem ik dan maar op de koop toe:ogen: !
chyta

Bericht door chyta »

[COLOR="purple"]Zo ongeveer 25 jaar geleden na baarvader verwijdering lag ook heel de boel stil .

Van alles geprobeerd zonder effect .
Ben toen pure roosvicee lax gaan drinken .

Zoet. Maar het moet er toch uit. En het is destijds daarmee gelukt .

Hoop dat het jou misschien ook kan helpen !!!

Heel veel succes 😉[/COLOR]
JackyB

Bericht door JackyB »

Door medicijngebruik heb ik naar mijn idee ook slappe darmen gekregen.

Middelen tegen o.a. epilepsie (bijv. Neurontin) zijn hier een voorbeeld van.

De ontlasting bleef te lang in de darmen en werd hard.

Hierdoor verstopping in de darmen met zo nu en dan " overloop diarree".

Via arts Movicolon ( laxeer welke de darmen niet lui maken) gekregen. Movicolon houdt vocht vast waardoor de transit van de ontlasting wordt verbeterd.

Movicolon mag een lange tijd achterelkaar gebruikt worden en je mag als je dat wilt er direct mee stoppen.

Succes morgen bij de huisarts!
moon2

Magnesiumhydroxide!

Bericht door moon2 »

Magnesiumhydroxide!

Wat een erg goed werkend middel is, is magnesiumhydroxide.
Mijn darmen deden echt niets meer door foute aansturing vanuit mijn hersenen, heb hieraan een dolichocolon en een derde graads rektokele over gehouden :(
Kon echt helemaal niet meer naar het toilet, hetgeen zeer zware buikkollieken opleverde, zodanig dat ik hiermee meermaals in het ziekenhuis terecht kwam.
Dit middel was een tijdje niet verkrijgbaar, drama.
Het maakt je darmen dus ook niet lui, vezeltjes alles hiero allang passé, dat is voor mij iig het enig werkende middel.
Beterschap!

Groetjes Moon.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp