Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

‘Mensen behouden te gemakkelijk een uitkering'

Alles omtrent werk en uitkeringen
Lief Leeuwtje

‘Mensen behouden te gemakkelijk een uitkering'

Bericht door Lief Leeuwtje »

dit las ik vandaag in de krant
in dit [URL="http://www.limburger.nl/cnt/dmf20170811 ... -uitkering"]artikel[/URL].
Nu ben ik benieuwd: Wat is jullie mening?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ik kan niet het hele artikel lezen, maar in het eerste stuk spreekt ze zichzelf al tegen.

Ze vindt dat mensen te makkelijk hun uitkering behouden, maar aan de andere kant wil ze iedereen een veel hogere standaard uitkering (basisinkomen) krijgt vanaf 18 jaar???

Ik geloof dat het basisinkomen niet werkt. Het basisinkomen zou iets van 1500 euro zijn. Op je 18de thuiswonend, is dat onwijs veel geld. Ik denk dat dat verlammend werkt.

Want zoals ze zelf zegt: 'waarom zou je om 5 uur opstaan om in ploegendienst te gaan werken, als er toch gewoon geld gestort wordt?'

Ik denk wel dat teveel mensen in een bijstandsuitkering blijven zitten, maar het systeem motiveert ook niet om te gaan werken.

Ik was ooit maatschappelijk begeleider voor een vluchteling die dolgraag wilde werken. Hij had seizoenswerk aangeboden gekregen, maar dat moest ik afraden. Als het werk zou stoppen, zou hij weer 8 weken moeten wachten, voordat hij weer bijstand kon krijgen. En dan zou hij dus in de problemen komen met zijn vaste lasten.

Hij moest in de bijstand blijven tot hij genoeg nederlands sprak voor een 'echte' langdurige baan.

Belachelijk vond ik dat. Elke euro die je zelf verdient is er toch weer 1? Kan hij ook geen werkervaring opdoen en een cv opbouwen.
knutselsmurf

Bericht door knutselsmurf »

Mensen die denken dat werklozen luie mensen zijn moeten ook af en toe wat te lezen hebben.
Mij lijkt het verder niet zo interessant.
Ik denk dat werklozen mensen zonder werk zijn.
Ik zou iemand van 24 met een motivatieprobleem wel kunnen uitleggen waarom werk belangrijk is. Op je 24-e lijkt het leven van een werkloze op één grote vakantie, maar dat verandert wel als je vrienden gaan trouwen of een huis kopen. Als hij bij 45 is aanbeland krijgt hij toch wel in de gaten dat hij wat gemist heeft.

Het spookverhaal over om 5 uur opstaan rammelt. Het is inderdaad ongebruikelijk vroeg, maar aangezien in Nederland de werkdag maar 8 uur telt, begint je vrije tijd ook op een moment dat de zon nog volop schijnt.
Wat die mevrouw vergeet te melden, is dat werken in een autofabriek gewoon een kutbaan is.
Je kan of mag niks zelf. Geen verantwoordelijkheid, geen toekomst, geen variatie, geen contacten. Je kan nog beter een kantoor gaan schoonmaken.
june

Bericht door june »

Ik kon het hele artikel niet lezen.

Maar wat mij opvalt is dat de mensen die zélf een leuke, boeiende, goed betaalde baan hebben met veel verantwoordelijkheid , vaak degenen zijn die een ander vertellen dat werken aan een lopende band zoveel voldoening geeft en dat "ze aan het werk moeten".

(ik wil de mensen die werk aan de lopende band doen absoluut niet beledigen, ik gebruik dit slechts als een voorbeeld)

Als mensen gaan werken dan verliezen zij vaak allerlei toeslagen. Maar hun nieuwe salaris is niet hoog genoeg om alle lasten zelf te kunnen dragen. En dus gaat men niet aan het werk.

Die mevrouw heeft vanuit haar positie makkelijk praten.
Nina

Bericht door Nina »

Ik sluit me aan bij wat June zegt. Er wordt sowieso vaak heel snel en gemakkelijk geoordeeld over (oa) mensen met een uitkering (of minachtend gedaan).

Misschien zou een basisinkomen wel werken maar vraag me bijvoorbeeld ook af of dit niet ongunstig is voor bv arbeidsongeschikten die mogelijk niet in staat zijn om dit basisinkomen aan te vulllen en voor wie dit inkomen te laag is om van rond te komen (daarnaast is invoering natuurlijk heel duur, heb geen idee of dit haalbaar is).
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Het idee is dat het basisinkomen een basis is waarvan iedereen rond kan komen.

Ook denk ik dat als er geen regeltjes meer zijn omtrent bijverdienen, mensen sneller wat proberen en creatiever worden. Klein bedrijfje ofzo.

Het is toch een drempel om alles op te moeten geven en dat er dan een verzekeringsarts in je nek staat te hijgen of je alweer kan werken.

Het idee is dat het goedkoper is dan het huidige stelsel, omdat je instellingen als het uwv, de svb, een deel van de belastingdienst en een deel van de gemeente kunt schrappen.

Maar ik denk wel dat er weer andere dingen zijn die we niet kunnen voorzien.
heleendr

Bericht door heleendr »

Ik kan niet het artikel lezen....

Natuurlijk zijn er mensen die liever lui dan moet zijn

Maar even op mijn zelf betrekken

Ik had een leuke baan tot dat ik erg ziek werd en na bijna 2 jaar ziekte wet werd mijn ontslag aangevraagd en gehonoreerd op de dag dat ik mij weer beter melde.

Een klein half jaar ww volgde en ben ik gaan werken tegen een veel lager salaris maar ik wekte en deed weer mee in de samenleving

Maar op contract basis...na 3 jaar contract werd dit niet verlengd
En stond ik weer op straat.

Ging weer werken tegen een loon wat net boven het minimum lag, wilde niet van een uitkering afhankelijk zijn

Maar ik werd weer ziek, kreeg hart en bloedvaten aandoeningen
Tegelijkertijd met de diagnose ms

En zit nu in de wao op basis van 80% van mijn laatste verdiende inkomen.....

Vind ik niet reël want de jaren er voor worden niet meegeteld.

Misschien dat ik nog zou kunnen werken maar ik Pas!
De kans dat ik weer uitvak, ziek worden is 99% aanwezig

Ik vind het goed zo.
Dan maar minder inkomen en geen druk van werk
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

Ik denk dat het basisinkomen wel dégelijk een uitkomst zal zijn voor de samenleving. Er komen steeds meer mensen op de wereld die allemaal een baan moeten krijgen, terwijl steeds meer geautomatiseerd wordt en er daardoor banen verdwijnen.

Er wordt maar vanuit gegaan dat iedereen zo lang en zoveel mogelijk moet en wil werken. Maar lang niet iedereen ziet werken op de huidige manier als een zegen... Als je een superleuke baan hebt, heb je inderdaad makkelijk praten (totdat dit niet meer lukt...)

Ik denk dat de mens van nature niet lui is, maar vaak gedemotiveerd door de maatschappij. Niet iedereen kan de druk aan.

Hieronder een link naar een interessante documentaire over het basisinkomen. Het is wel degelijk mogelijk en veel mensen zouden als ze een basisinkomen hadden andere, nuttige dingen gaan doen met hun leven.

[url]https://www.npo.nl/vpro-tegenlicht/21-0 ... ON_1219695[/url]

Groetjes,
Vlinder
mischa

Bericht door mischa »

Vlinder, ik ben het met je eens. Ik had de documentaire al gezien en vind al veel langer dat een basisinkomen een prima idee is.

Ik denk dat de overheid met een basisinkomen voor iedereen veel geld kan besparen dat voor andere nuttige dingen gebruikt kan worden. Dan kunnen alle toelagen afgeschaft worden en dat scheelt iedereen een hoop administratie.

En kunnen mensen die nu minder initiatief durven te nemen omdat ze anders gekort worden of op wat voor manier in de problemen denken te komen gewoon hun ding doen.

Nu vind ik dat als je gebruik maakt van recht op een uitkering zoals die er nu zijn daar ook plichten tegenover staan. En dat vindt niet iedereen even leuk. Bij een basisinkomen zou anders zijn.
1207

Bericht door 1207 »

basisinkomen :)

punt 1
het moet betaald/gefinancierd worden en je zit nog met allerlei economische mechanismen
prijzen zullen zich bliksemsnel aan het nieuwe inkomen aanpassen.

punt 2
zowel communisten als ultraliberalen vinden het een goed idee.
iets klopt er dus niet aan.

logisch
niemand geeft aan hoe hoog het bedrag is of moet zijn
niemand geeft aan wat het eigenlijk moet vervangen

iedereen praat over onvoorwaardelijk maar de 1e voorwaarde is vaak meerderjarigheid en nationaliteit. Daar zijn al je 1e ambtenaren die moeten controleren terwijl je die wou ontslaan om je basisinkomen te financieren.

er is 1 voorbeeld in finland/ijsland/ergens daarboven
dan krijg je 800 bij een levensstandaard die rond de 1500 ligt. lastig als er nog eens MS bovenop komt en je maar moet rondkopen van die 800.
of toch maar systemen ontwikkelen om dat op te vangen en toch maar een paar ambtenaren in diens houden om dat op te volgen?

de kracht van de sociale zekerheid is diversifiëren, je kijkt wat iemand nodig hebt om hem dat te geven. Niet zomaar zonder reden geld uitdelen, dan wordt iedereen slechter af.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp