Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Rusteloze benen

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
tracy

Rusteloze benen

Bericht door tracy »

Als ik veel fiets, zoals vandaag, 27 km op de tandem. Heb ik altijd last van moeie, vermoeide, rusteloze benen dat ik niet weet wat ik moet doen. Staan, lopen. Ligstoel met mijn benen omhoog. Maar niets lijkt te helpen.

Wie o wie heeft een goede oplossing om het vervelende gevoel te verminderen?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Masseren! Zelf kan maar liever door iemand anders dat je echt kan ontspannen.

Slik je wel al een magnesium supplement? Dat helpt ook, maar is geen directe oplossing.
Nessa

Bericht door Nessa »

Masseren inderdaad! Door een ander of zelf op een massagerol. Zorg ook dat je voldoende water drinkt.

Rekken vind ik ook vaak fijn. Magnesium levert ook een positieve bijdrage.
tracy

Bericht door tracy »

Dank voor jullie adviezen. Ik zal mijn vriend lief aankijken...
Merce

Bericht door Merce »

Mij helpt koud laten worden. Kleding verdraag ik ook niet op mijn benen als die rusteloos zijn. Dus ik ontbloot mijn benen en desnoods ga ik op het laminaat zitten om mijn benen koud te laten worden.

Ik moet alleen bij kou dan weer uitkijken dat mijn benen niet in een kramp schieten. 😶
Knillis

Bericht door Knillis »

Met blote voeten op een koude ondergrond gaan staan geeft mij veel verlichting. Daarna proberen de onderbenen in ieder geval koud te houden door ze bv bovenop het dekbed te leggen.

Ik kan er voornamelijk 's nachts veel last van hebben maar heb dit al van heel klein kind af aan. Mijn orthopeed noemde het vroeger altijd groeipijn maar dat zou dan betekenen dat ik op m'n 62e nog steeds groei. Helaas ben ik de laatste paar jaar zelfs 2 cm gekrompen :D

Het is echt een rotpijn waardoor inslapen heel lastig is en als ik al in slaap val blijven mijn benen erg veel bewegen wat dan weer niet prettig is voor mijn man. :D

Een goede massage wil inderdaad ook nog wel verlichting brengen,

Sterkte want het lijkt niet veel voor te stellen maar het is een heel erg vervelende "kwaal".
Sara

Bericht door Sara »

Soms kun er medicijnen krijgen voor rusteloze benen. Clonazepam wordt wel es gebruikt. Als je veel last hebt, zou je het es met je huisarts of neuroloog kunnen bespreken.
Suzan

Bericht door Suzan »

[QUOTE=Knillis;1107294]Met blote voeten op een koude ondergrond gaan staan geeft mij veel verlichting. [/QUOTE]

Grappig dat iedereen echt totaal anders op iets kan reageren.
Voor mij is koude voeten en al helemaal op een koude vloer staan gegarandeerd een vette kramp aanval in m'n voeten. :eek:

De gedachte er aan is alleen al genoeg om m'n tenen te laten trekken. :D
Knillis

Bericht door Knillis »

Dat gebeurt mij pas als ik m'n benen in een koudwater bassin steek of erger nog als ik in een dompelbad ga in de sauna. :eek:

Koud douchen is ook een ramp.

Dus tja, er valt eigenlijk ook niets zinnigs over te zeggen, want bij de een werkt werkt bij de ander soms net andersom.

@ Sara, er zijn inderdaad medicijnen die soms helpen tegen rustelooze benen. Inhinbin is er daar een van. Bij mij werkte het niet, bij andere werkte het erg goed.
Merce

Bericht door Merce »

Ja grappig is dat hé Susan. Ik zal je zeggen dat ik tot voor kort precies hetzelfde had als jij. Zelfs in de zomer kon ik nooit met blote voeten op het laminaat lopen. Geheid dat ik dan kramp kreeg.

En in de winter ga ik met wollen sokken aan naar bed. Zo ijskoud zijn mijn voeten dan. Dat is afgelopen winter ook nog zo geweest.

Maar helaas...de rusteloze benen krijg ik alleen onder controle door ze koud te laten worden. En inderdaad, net als Knillis, boven het dekbed en maar bewegen. Gek wordt ik ervan.

Daarentegen ook altijd krampgevoelig en gewrichtspijn bij kou. Dus ik zie er een beetje mal uit in bed. :D

Tegenwoordig korte of geen mouw omdat ook mijn armen rusteloos zijn. En ik ze dus koud moet houden. Maar wel een sjaal om mijn nek (zelfs in de zomer) en in de winter een wollen schouderwarmer extra want nek en schouders willen warmte. Anders erg veel pijn in de nek wat dan allemaal spierknopen en hoofdpijn oplevert.

Mijn benen boven het dekbed als ze rusteloos zijn. Maar mijn heup moet wel bedekt zijn anders daar ook pijn van de kou. :huilen:

Jaren geleden Inhibin gehad voor krampen. Toen nog geen MS en juist heel gevoelig voor kou en kramp. Maar kon niet tegen de bijwerkingen van Inhibin.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp