Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Wat doen bij hoofdpijn na lumbaalpunctie

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Suzan

Bericht door Suzan »

Voor de duidelijkheid: Lang niet iedereen krijgt hoofdpijn na een lumbaalpunctie.
Het grootste deel van de mensen zelfs niet.

De mensen die wel hoofdpijn krijgen zijn beduidend in de minderheid.
Alleen als je het dus wél krijgt, is het vreselijk en laat een blijvende herinnering achter.

Er wordt nu een beetje de indruk gewekt dat het een standaard reactie is, maar dat is echt niet zo.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik twijfelde al of ik zou reageren... In principe hoor je geen hoofdpijn te hebben. Volgens protocol moet je geloof ik 1-2 uur plat en cola/koffie drinken, en dan is het gewoon klaar. Mijn punctie zelf was een hel, maar verder had ik gelukkig nergens last van.

Als je dus echt te lang last blijft houden, gewoon even bij iemand melden hoor!
Lumle

Bericht door Lumle »

Bedankt!

Bij de vorige lymbaalpunctie heb ik ook helemaal nergens last van gehad. Deze keer wel... ook in de rug.

Statistisch gezien heb ik dus nog meerdere "tegoed" zonder klachten. ... Voor als ze er nog steeds niet uit komen...
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

ook hier nog even een positievere reactie (hoewel de vraag daar niet over ging); nergens last van gehad en dezelfde dag nog naar de huldiging van Giovanni van Bronckhorst geweest ;)
Lumle

Bericht door Lumle »

[QUOTE=leeuwtje-nl
Als je dus echt te lang last blijft houden, gewoon even bij iemand melden hoor![/QUOTE]

Bedankt...
Ik heb ff gebeld. De neurologe gaat ervan uit dat de hoofdpijn toch veroorzaakt wordt door lekkage, ik moet nu toch drie dagen helemaal plat gaan liggen :bah:

Ik had gehoopt dat ik er ook met een compromis oplossing van af kon komen, maar dat werkt blijkbaar niet
Theewater

Bericht door Theewater »

Kan je aanraden dit ook echt te doen Lumle en plat is ok echt plat. Sterkte zeker nu ook met dat warme weer.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Niet fijn!! Dus mogelijk toch lekkage. Tsja, dan is het inderdaad echt plat. En als het aan blijft houden, welicht toch terug voor een zogenaamde bloodpatch. Sterte!
Lumle

Bericht door Lumle »

Voor wie dit gesprek later nog eens leest
Als voorbereiding voor een lumbaalpunctie

De neuroloog had gelijk lijkt het. Drie dagen plat liggen en ik ben voorgoed af van de hoofdpijn en de druk in de rug. Het voelde heel gek om zo streng plat te blijven ... Want de hoofdpijn was natuurlijk dan weg, maar de arts was zich er zeker van, dat het nodig was.

Dus: heb je na een lp hoofdpijn, die begint en erger wordt als je staat en zit en overgaat als je gaat liggen, dan is er grote kans, dat er toch sprake is van lekkage - ook al is de hoofdpijn vervelend en niet verschrikkelijk en gaat het lang niet zo slecht met je als anderen het mee hebben moeten maken.

Blijkbaar is "af en toe gaan liggen", of "maar weinig op zijn" niet genoeg, om het gaatje kans te geven om dicht te gaan.

Ik vertel het hier, omdat het advies van de arts direct na de punctie voor mij niet duidelijk genoeg was. Het sloeg voor mij alleen op extreem zware hoofdpijn, maar was dus ook bedoeld voor zo'n situatie.

Succes!

Enne: da's een complicatie, statistisch gezien heb je meer kans om bijna nergens last van te hebben.

Groetjes
Lumle
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Ik ben na de LP zelf achter het stuur gekropen en naar huis gereden. Totaal nergens ook maar een tel last van gehad (gelukkig).
Suzan

Bericht door Suzan »

@Lumle: Wellicht is het handig om de topictitel aan te passen.
Want er staat nu l[B]y[/B]mbaalpunctie en het moet lumbaalpunctie zijn.
Want de zoekfunctie kan anders nooit dit topic terugvinden als iemand het na zou willen lezen. :hmmm:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp