Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Lichttherapie

Alles omtrent alternatieve geneeswijzen
zeiler

Lichttherapie

Bericht door zeiler »

Feit 1: ms komt (vrijwel) niet voor rond de evenaar
Feit 2: mensen met ms lijken baat te hebben bij inname van extra vitamine d3 (ie. zonlicht).
Om deze redenen heb ik ongeveer een maand geleden een speciale lamp voor lichttherapie gekocht (van Philips, ca € 200). Die lichttherapie wordt ook aangeboden in ziekenhuizen, bij een aantal aandoeningen (een aantal hersenziektes). Ik gebruik het nu dus ongeveer een maand, iedere dag ca. 15 minuten, 's morgens voor ik naar m'n werk ga. Ik weet niet of het iets tegen mijn ms doet, maar eigenlijk had ik dat helemaal niet verwacht. Wat ik wel zeker weet is dat ik me inmiddels veel beter voel en dat veel 'ongemakken' minder zijn geworden.
Het was een behoorlijke investering, maar het is het nu al meer dan waard!
drelies2

Bericht door drelies2 »

Das mooi Zeiler!
Welke ongemakken zijn minder als ik vragen mag?
zeiler

Bericht door zeiler »

Moeilijk om dat precies te zeggen, Drelies. Het gaat om allerlei dingen en dingetjes die in de loop van de tijd, ongemerkt, minder waren geworden; een proces dat nu ten dele is omgekeerd. Het meest duidelijk vindt ook mijn omgeving is mijn geheugen en het betere vermogen om te 'multi-tasken'.
Christian

Bericht door Christian »

Welke philips heb je gekocht? Ben wel benieuwd.
zeiler

Bericht door zeiler »

Het precieze type van philips weet ik niet, maar het gaat om een lamp specifiek voor lichttherapie. Het licht is enorm fel, toch bevat het geen UV stralen en is niet bruinend. Ik heb de lamp gekocht bij BOL.COM. Je kunt kijken en eventueel kiezen op hun site.
zeiler 2

lichttherapie

Bericht door zeiler 2 »

lichttherapie

Beste collega zeiler, dit was ook precies mijn redenatie. Ik heb ook zo'n lamp gekocht. €189,- de litebook edge. Een zeer felle lamp op smartphone formaat. Ideaal, elke ochtend bij het ontbijt 15min. Het geeft me veel extra energie gedurende de dag. Ik heb echter nog geen afname van de klachten gemerkt. Ik hoop dat dat nog gaat komen, ik gebruik de lamp ook pas 2,5 weken.
shandy49

Bericht door shandy49 »

Ik heb de philips energie up nu 4 maanden in gebruik.
Het scherm is iets groter dan van IPad en levert op max 12.000 lumen.

Ben begonnen met kwartier in de ochtend en avond.
Nu gebruik ik het ding om de dag te verlengen, dus smorgens zeker een uur en savonds nog langer.

Resultaat bij mij is niet wat ik gehoopt had.
Het enigste wat ik merk is dat ik iets makkelijker mijn omvaltijd kan rekken tot het 8 uur journaal.

Piet
zeiler

Bericht door zeiler »

Zeiler 2, het is maar net wat je ervan verwacht. Ik verwachtte niet veel, dus dan is alles meegenomen en zo gaat het precies; allerlei kleine dingen (zoals knoopjes dichtmaken enzo) gaan inmiddels veel beter. Ik weet niet of dat nou komt door afname van ms of toename van energie, maar eigenlijk maakt me dat ook niets uit! Wat ik je wel wil adviseren is om goed te letten op wat je omgeving merkt en zegt. Jij zit er zelf immers 'midden in', en kan dus niet objectief zijn.
zeiler

Bericht door zeiler »

Piet, je stopt er weliswaar veel tijd in, maar m.i. niet zo erg efficient; het licht stimuleert sommige dingen en remt anderen juist af. Door die lamp ook 's avonds te gebruiken zul je waarschijnlijk moeilijker kunnen inslapen en daarin ligt mogelijk het tegenvallende effect. Probeer eens; iedere dag 's morgens een kwartier tot een half uur, en niets meer. Vergelijk jouw 'performance' over ca. 6 weken vervolgens eeens met nu. Veel succes!
Klick

Bericht door Klick »

geen ervaring met een lamp..
alleen met de zon en met supplementen
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp