Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vorm van ms

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Saara35

Vorm van ms

Bericht door Saara35 »

Hallo iedereen,

Mag ik weten hoe oud jullie zijn en welke vorm van ms jullie hebben en hoe jullie het ervaren sinds symptomen/diagnose? Alvast bedankt 💐

Ik ben 35, sinds 2009 heb ik symptomen. In 2018 kwam diagnose Ppms. Ik heb last van krachtverlies in de benen.

🌸
Nessa

Bericht door Nessa »

Ik ben 38. Eerste schub toen ik 21 was, diagnose MS in 2005 toen ik 24 was.

Diagnose in 2005 was RR. In 2011 werd de diagnose benigne MS, en sinds 2017 weer RR.

Ik heb last van mijn benen met langer of intensiever belasten, en ik heb minder energie.
Saara35

Bericht door Saara35 »

Hoi Nessa,

Bedankt voor je reactie😉
Kan jij wel zonder steun lopen?

Merk je dat jouw gezondheid achteruit gaat?
Wat doe jij als je last van je benen krijgt ?
Heb jij ook last van spasme in de benen bij intensief bewegen?

Groetjes
Saara
🌸
1207

Bericht door 1207 »

ppms sinds 2014
geen 1e symptomen, sommige dingetjes als lhermitte heb ik al heel m'n leven.
diagnose werd gesteld na blijvende last bij een voetbreuk (waren 1e gevoelsstoornissen)

duurde wel tot '16 voor de neuro zich op ppms vastlegde
in het laatste 1,5j in een rotvaart achteruitgegaan

kerst 17 liep ik nog gewoon rond.
Nu heb ik een hele supermarkt aan hulpmiddelen en ben ik ook al verhuisd naar een rolstoelwoning
Nessa

Bericht door Nessa »

Jahoor, ik kan nog gewoon lopen. Maar hardlopen lukt niet meer, ik kan een kwartiertje aerobics doen en ik kan een half uur wandelen en anderhalf uur staan. Daarna moet ik echt gaan zitten.

Ik heb de afgelopen jaren wel wat moeten inleveren. Ik kon 3 jaar geleden nog hardlopen en ook wat langer wandelen en staan.

Ik probeer mijn benen goed te houden door ze met mate te trainen en te belasten. Van stilzitten word ik ook stijf. Ik neem magnesiumcitraat tegen krampen.

Verder is het een kwestie van gedoseerd bewegen en regelmatig gaan zitten. Ik kan met regelmatig even zitten best nog een dag naar de efteling en 15 kilometer lopen.

Ik heb geen last van spasmen, maar als mijn benen moe worden dan kan ik ze niet meer goed aansturen.
Saara35

Bericht door Saara35 »

1207,

Wat sneu om te horen dat u hard achteruit bent gegaan. Hoe oud bent u als ik vragen mag?
Ik wens u veel beterschap toe💐


Nessa,
Fijn voor je dat je nog mobiel bent en veel nog kan doen. Hopen dat het zo blijft🙏
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=Saara35;1121129]1207,
Wat sneu om te horen dat u hard achteruit bent gegaan. Hoe oud bent u als ik vragen mag?
Ik wens u veel beterschap toe💐
[/QUOTE]

nu 40 diagnose op m'n 35e
beterschap? :)
Saara35

Bericht door Saara35 »

Dat is nu ook bij mij het geval, ben best bang dat ik gauw achteruit zal gaan

Sorry met beterschap bedoel ik dat ik hoop dat je toch je beter mag voelen😊ondanks de achteruitgang
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=Saara35;1121133]Dat is nu ook bij mij het geval, ben best bang dat ik gauw achteruit zal gaan[/QUOTE]
ms is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get"
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Ik heb de diagnose in PPMS december 2014 (Ik was toen 37, nu 41) gekregen, en ben best snel achteruit gegaan. Inmiddels volledig rolstoelgebonden, begin het in mijn handen te merken, en ben volledig afgekeurd (al probeer ik nog te werken wat ik kan).

Maar aan alle voorbeelden heb je niet echt veel; bij iedereen gaat het anders. Het kan lange tijd stil staan, of juist ineens hard. Het blijft afwachten.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp