Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Ms en rijbewijs

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=timojr;1122401]Hebben jullie een aantekening oid in je rijbewijs.[/QUOTE]
ik heb een rijbewijs maar door gevoelsstoornissen zit ik al jaren niet meer achter het stuur.
Gewoon te gevaarlijk als je maar half op de rem trapt :)

voor voertuigaanpassingen was ik tot 2j geleden niet voldoende gehandicapt, nu interesseert het me niet meer.
Knillis

Bericht door Knillis »

[QUOTE=Elenitsa;1122490]Overigens toen ik rijtest plande via die site werden daar geen kosten voor in rekening gebracht. Wie weet krijg ik die rekening nog, maar hoop dat het meevalt.[/QUOTE]

Aan de rijtest zijn geen kosten verbonden, dus dat valt mee.

Ik ben alleen bang dat je als de rijtest goed verloopt je een nieuw rijbewijs moet gaan bestellen en dat je over 5, 3 of 1 jaar weer opnieuw een nieuwe eigenverklaring moet gaan invullen en dus ook weer een nieuw rijbewijs moet halen.

Ik hoor graag t.z.t. van je of je inderdaad een nieuw rijbewijs moet hebben of dat je nog 8 jaar voort kunt met je oude rijbewijs.

Succes morgen (maar ..... de rijtest stelt maar weinig voor, tenminste in mijn woonplaats).
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Als je niets meld gebeurt er in 99% van de gevallen niets. Als jij een aanrijding krijgt, en wie heeft die niet af en toe? vul je een schadeformulier in en de zaak wordt afgewikkeld.

Zelfs als er politie bij komt en je vermeld niet dat je MS hebt doe je niets verkeerds, alleen als duidelijk is dat door invloed van een ziekte of gebrek (b.v. MS) de aanrijding heeft plaatsgevonden kan men moeilijk gaan doen.

p.s. Als je wist hoeveel mensen rijden onder invloed van medicijnen b.v. "let op, dit medicijn kan de rijvaardigheid beïnvloeden" !!! en toch stapt men allemaal in de auto. Bij een aanrijding wordt nooit vermeld dat men op dat moment medicijnen gebruikt en er wordt ook nooit naar gevraagd door een maatschappij ook.
Elenitsa

Bericht door Elenitsa »

@Knillis

Stelde inderdaad weinig voor. Ze kijken vooral of je nog snel genoeg kan reageren op je omgeving en of je genoeg kracht en coördinatie hebt om die auto te kunnen besturen.

Moet helaas inderdaad wel nieuw rijbewijs gaan aanvragen, ook al is huidige nog 8 jaar geldig. Wordt dan voor 5 jaar zeer waarschijnlijk.
Heb ook tegen die man gezegd dat met de kennis van nu ik die verklaring nog niet had ingevuld.
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik ben helaas destijds zelf ook tot die conclusie gekomen, maar ja, te laat dus.

We zijn nu 20 jaar en drie rijbewijzen verder en binnenkort dus weer de molen in om in februari volgend jaar weer een nieuw rijbewijs te krijgen.

Ik heb afgelopen week contact gehad met het CBR met de vraag of ik vast vroegtijdig met de aanvraag kan beginnen (oa keuring bij de arts vast in laten plannen).

Advies was een half jaar van te voren te starten met de aanvraag maar ....... de keuringen worden “afgewerkt” op verloopdatum van iemands rijbewijs.

Met andere woorden, je kunt nog zo vroeg een aanvraag doen het wordt op datum afgewerkt. Dat schiet dus niet op.

Ik wil kosten wat kost voorkomen dat ik volgend jaar weer een aantal weken niet mag rijden omdat het CBR achterstand heeft.

Iedere 5 jaar dus weer stressen :o
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

[QUOTE=Elenitsa;1122490]... al is het maar om gedoe evt met verzekering te voorkomen mocht ik een keer betrokken raken bij een ongeval.
[/QUOTE]

Daar zit nou juist de tegenstijdigheid in.

Stel dat je niet wist dat je MS had (maar je hebt het wel), dan wordt er bij een relatief mild ongeval waarschijnlijk niet eens gekeken naar medische aandoeningen.

Heb je wel MS, maar het staat nergens op je rijbewijs vermeld, dan is dat precies hetzelfde.

Maar stel dat je wèl een aantekening hebt, dan zal de verzekeraar er alles aan doen om jouw MS als boosdoener aan te wijzen, om maar niet tot uitkeren over te hoeven gaan.

Bij een ernstig ongeval zal er uitgebreider onderzoek gedaan worden en dan zal alsnog de MS naar boven komen. Maar dan nog sta je (volgens mij) in je recht dat je het niet gemeld hebt.

[quote]Wanneer u een chronische ziekte hebt zoals MS, bent u niet verplicht dit te melden aan het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). [URL="https://www.mscentrum-adrz.nl/veelgeste ... en-bij-ms/"]Toch raden wij aan om het CBR in te schakelen[/URL][/quote]

Ik vraag me af hoeveel mensen met een verstuikte enkel of ernstig slaapgebrek (bijvoorbeeld door een huilbaby) of vertraagd reactievermogen door ouderdom zich melden bij het CBR.
Je bent altijd verantwoordelijk voor je eigen handelen en moet altijd alert zijn op situaties waarin het beter is om niet achter het stuur te gaan zitten.

Of je nou MS hebt of niet. Je kan vandaag goedgekeurd worden, maar morgen kan de situatie heel anders zijn. En andersom kan ook. Helaas zijn er nog veel mensen die hersteld zijn van bijvoorbeeld een hersentumor, die nooit meer zomaar hun rijbewijs kunnen verlengen.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

[QUOTE=Hanna71;1122531]Daar zit nou juist de tegenstijdigheid in.

Stel dat je niet wist dat je MS had (maar je hebt het wel), dan wordt er bij een relatief mild ongeval waarschijnlijk niet eens gekeken naar medische aandoeningen.

[/QUOTE]

Nee hoor het is bij wet verboden om in iemands medische dossier te zoeken naar redenen voor een ongeval. Ook niet als ze MS hebben.

Als jij hulpmiddelen in je auto hebt liggen: krukken/rolstoel/evo/wandelstok dan gaan ze wel onderzoek doen. Dan kun je beter zorgen dat je het geregeld hebt met het cbr.

Ik heb 6 jaar geleden op aanraden van mijn neuroloog geen eigen verklaring aangevraagd (hoef je namelijk niet standaard in te vullen).
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

[QUOTE=Toeter;1122557]Nee hoor het is bij wet verboden om in iemands medische dossier te zoeken naar redenen voor een ongeval. Ook niet als ze MS hebben.
[/QUOTE]

Ik ging er toch van uit dat er wel onderzoek gedaan wordt als ik iemand aanrijdt en die persoon overlijdt?
Of gaat het dan om een medische keuring die afgelegd wordt (bijvoorbeeld reflexen en kracht) om te kijken of dat een oorzaak is?

Aan de andere kant kan de verzekeraar die de schade namens mij moet betalen wel mijn medische diagnoses zien als zij ook mijn zorgverzekeraar zijn. Alhoewel de schadeafdeling waarschijnlijk niet de info van de zorgafdeling inkijken....

Als er krukken in de auto liggen, kan dat ook voor iemand anders zijn. Als je zelf moeilijk loopt, kunnen ze wel conclusies trekken, maar ik neem aan dat er dan eerst getest wordt of je de juiste functies bezit om de actie uit te voeren die nodig was.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

[QUOTE=Toeter;1122557]
Als jij hulpmiddelen in je auto hebt liggen: krukken/rolstoel/evo/wandelstok dan gaan ze wel onderzoek doen. Dan kun je beter zorgen dat je het geregeld hebt met het cbr.
[/QUOTE]

Maar dan nog is dat geen garantie. Het CBR kan bij de rijtest wel zeggen dat je rijbewijs verlengd mag worden, maar dat zegt niks over de toestand een half jaar later.
timojr

Rijbewijs

Bericht door timojr »

Rijbewijs

Bedankt voor al jullie reacties
Ik heb me voorgenomen er nu niets mee tedoen
Ga ik achteruit kan het altijd nog
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp