Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Boekentopic - deel 2

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Dank voor de tips, Sharon! Bryndza en Muidhond heb ik ook gelezen, zeker aanraders! Zelf heb ik net Façade van Esther Verhoef uitgelezen. Bijzondere en onverwachte wendingen!

Ik ben nu begonnen in een boek van Christine Hemmerechts, zal je op de hoogte houden. :)
Sara

Bericht door Sara »

Goed idee om dit topic weer een slinger te geven :D.

Met m'n leesclub lezen we op dit moment De Naamgenoot, van Jumpa Lahiri.

Een toegankelijk verhaal over het leven van Bengaalse immigranten in de USA. Weinig spektakel, veel mooie inkijkjes in het dagelijks leven van mensen die in twee culturen leven.

Heel fijn vertaald ook. (Ik ben overgevoelig voor boeken waarin ik het Engels door het Nederlands heen denk te lezen)

[img]https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3 ... 847835.jpg[/img]
Sharon

Bericht door Sharon »

[QUOTE=leeuwtje-nl;1124384]Dank voor de tips, Sharon! Bryndza en Muidhond heb ik ook gelezen, zeker aanraders! Zelf heb ik net Façade van Esther Verhoef uitgelezen. Bijzondere en onverwachte wendingen![/QUOTE]

Façade staat hier ook op mijn lijstje om te gaan lezen.
Op dit moment lees ik De waarheid van Melanie Raabe.

Wat leuk Sara dat je bij een leesclub zit. Hoeveel boeken lezen jullie per jaar met de club?
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik ben momenteel deel 5 van de 7 zussen van Lucinda Riley aan het lezen. In totaal 6 delen dus alles bij elkaar heel veel leesvoer maar het zijn erg mooie boeken. In het verhaal schakelt de schrijfster tussen begin 1900 en heden.

Voor mij een geweldig boek, makkelijk te lezen (in mijn geval luisteren). ;)
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik ben ook wel benieuwd naar de leesclub, Sara! Ik ga er namelijk zelf 1 starten vanuit de kerk in september. De eerste avond zou iemand met ervaring begeleiden, maar zij moest afzeggen. Dus nu heb ik de begeleiding in handen.... Voor de eerste avond staat het boek "De Trooster" van Esther Gerritsen op het programma, wat ik nu aan het lezen ben. Maar hoe ik de avond precies vorm moet gaan geven?? Ik zag wel vragenlijsten over dit boek op internet, dat is al een mooi hulpmiddel.

Kristien Hemmerechts overigens weer weggelegd, sprak me niet zo aan.
Sara

Bericht door Sara »

Ha @Sharon en @leeuwtje-nl, leuk, belangstelling!

We lezen een boek per ongeveer 6 tot 8 weken. We maken gewoon aan het eind van de avond een afspraak voor de volgende aflevering.

1 persoon bereidt inderdaad het boek voor. Verschillende mensen pakken dit verschillend aan. Da's ook wel weer leuk. Aan het eind van de avond kiezen we een nieuw boek. In principe mag degene die voorbereid heeft voor de volgende keer de keus maken, maar in de praktijk is het een groepsproces :)

We beginnen met een rondje waarin iedereen in een paar zinnen kan zeggen wat ze (geen mannen in onze leesclub natuurlijk :)) vertelt wat ze er héél globaal van vond. Helaas zijn we 't erg vaak eens.

Daarna leidt degene die voorbereid heeft het gesprek, aan de hand van vragen die ze bedacht / gevonden heeft. Het is fijn als iedereen daarbij betrokken is / wordt, tenzij iemand aangeeft ff niks te melden te hebben, wat ook bij ons wel es voorkomt. Verder vertelt diegene iets over de schrijver, en meestal heeft ze een een interview of iets dergelijks gevonden dat we op laptop of tv bekijken met z'n allen.

Als je nog concrete vragen hebt, wil ik wel proberen die te beantwoorden.

Succes in ieder geval!
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Dank voor het delen van je ervaringen, Sara! Ik vind het een heel mooi uitgangspunt dat de voorbereider zelf de vorm mag kiezen. Ik vind het best lastig namelijk.... Met mijn Iona-groep lezen we ook boeken, en dan is de insteek: wat valt je op, waar kun je wel/niet iets mee? Het gaat er dus absoluut niet om of je het boek of de verhaallijn hebt begrepen, het gaat er om wat JIJ er zelf mee kunt (of niet).

Vanuit de kerk ben ik echter wat meer gebonden aan een bepaalde vorm, en moeten er vragen besproken worden. Gelukkig kan ik me daar ook wel in vinden, zeker als ik het zelf moet voorbereiden. Het idee is ook dat elke keer iemand anders het gaat voorbereiden, maar aangezien het even om 1 seizoen (en daarmee 5 boeken) gaat, kan het best zijn dat dit in de praktijk helemaal niet gaat werken. Bovendien is het nog maar de vraag of er aanmeldingen gaan komen voor de groep, en hoeveel dan.

Als organisator moet ik in elk geval enkele boeken uitzoeken en voorstellen, dan kunnen we de uiteindelijke beslissing altijd nog samen maken. Voor nu heb ik pas 2 titels. Het idee was spontaan en leuk, de uitvoering blijkt toch iets ingewikkelder. :ogen:

Als ik nog vragen heb, weet ik je te vinden, fijn! :)
april

Bericht door april »

Zo fijn om weer te kunnen lezen. Ik maak gebruik van een DAISY recorder waarop ik boeken luister. Momenteel Lees ik: De jongen op de berg van John Boyne. Halverwege en erg mooi om te lezen.

Via mijn dochter kwam ik een aantal jaren geleden op de site van Goodreads. Heb daar ook een account en kan precies bijhouden wat ik gelezen heb. Mijn dochter ziet zo wat ik lees en ik wat zij leest. Via reviews heb ik al verscheidene leuke boeken ontdekt. Ook kan je daar je favoriete schrijvers volgen. Erg leuk!
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik luister momenteel naar "Drijfzand" van José Vriens:

[QUOTE]Samenvatting
Mirte leert na een verbroken relatie opnieuw een man kennen. Hans lijkt de ideale partner te zijn. Ze gaan samenwonen, maar twee maanden later is hij opeens van de aardbodem verdwenen, met onder andere haar geld. Heeft ze zich zo in hem vergist? Dan wordt ze ontslagen bij het bedrijf waar ze werkt omdat Hans ook hen bestolen blijkt te hebben. Hun relatie was kennelijk op drijfzand gebouwd.
Het lukt Mirte een nieuwe baan te vinden waar ze zich prettig in voelt. Als ze na een poos denkt haar leven weer wat op de rails te hebben verschijnt er weer een man in haar leven, maar ook Hans duikt op. Hij wil haar terug en opnieuw wordt de bodem onder haar leven onvast.
[/QUOTE]

Ik ben niet heel goed in luisterboeken, zeker niet omdat ik ze luister als ik te moe ben om te lezen. En om die reden val ik altijd in slaap. :D Maar als ik later even terug zoek waar ik was gebleven, kan ik de verhaallijn wel weer aardig oppakken. Ik kies dus nooit luisterboeken met veel personages en lastige verhaallijnen!

Ik heb het nog niet uit, maar dit is zeker een fijn boek om te lezen/luisteren!
Sharon

Bericht door Sharon »

Voor jou dus geen slaapliedje, maar een luisterboek Leeuwtje-nl. :haha:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp