Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Bewijs van invaliditeit

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Babarage

Bericht door Babarage »

Waaaat?

"We accepteren geen parkeerpassen aangezien het vrij gemakkelijk is om er een te krijgen en het zegt niet echt veel over de handicap van een supporter."

1. Sinds wanneer zijn die makkelijk te krijgen?
2. Zegt niet veel over handicap? Uh behalve dan dat je niet meer dan 100 meter kan lopen en je aantoonbare loopbeperking hebt als gevolg van een aandoening of gebrek van langdurige aard. Wat meer willen ze weten?

Pff gasten weten echt niet waar ze het over hebben!
Knillis

Bericht door Knillis »

Er moet eigenlijk heel snel iets veranderen in deze zeer vreemde regeling. Een gehandicaptenparkeerkaart is een officieel door de gemeente uitgegeven bewijs dat iemand slecht ter been is en minder dan (weet het niet helemaal zeker) 50 meter kan lopen.

Bij de eerste aanvraag moest ik zelfs gekeurd worden door een arts.

Je krijgt binnenkort ook een rolstoel via de WMO dus heb je een WMO indicatie. Ik snap werkelijk niet wat er nog meer moet worden bewezen. Het is dan toch duidelijk dat je de nodige beperkingen hebt?

Ik begrijp dit echt niet maar ik zou ook niet weten waar je je recht zou kunnen gaan halen. Eerlijk is het dus niet en ook hier worden de goede mensen weer de dupe van de “slechte” mensen die schijnbaar makkelijk misbruik maken van dit soort regelingen. Bah.:boos:
Babarage

Bericht door Babarage »

Ja dat dus Knillis!

Nou ja. We gaan het meemaken. Ik heb de aanvraag ingeschoten en als bewijs een briefje van de dokter toegevoegd waarop alleen staat "mw heeft MS" en een kopie van voor- en achterkant van mijn GPK. Ben benieuwd of dit genoeg is of dat ze nog met aanvullende vragen komen.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Tssss, ik lees dit allemaal met stomme verbazing!

Ik snap best dat er op één of andere manier aangetoond moet worden dat er sprake is van een handicap, om misbruik te voorkomen.

Maar wie beweert dat het gemakkelijk is om een gpk te krijgen, is echt niet geschikt om over dit soort zaken te oordelen.
Overigens lijkt me "Mw heeft MS" zoveel malen vager dan een gpk. Niet iedereen met MS heeft een mobiliteitsprobleem.

Misschien is dit een leuke casus voor onze nieuwe minister van gehandicaptenzaken!
jessica

Bericht door jessica »

Wow, ik val hier bijna uit mijn (rol)stoel tijdens het lezen. Ja, het is echt heeel makkelijk om een GPK te krijgen??? De eisen van dat ding worden elke dag strenger volgens mij. Ik vrees elke keer voor de verlenging en het gedoe eromheen.

Ik was paar jaar terug in Duitsland en wilde als gehandicapte gratis een museum in, braaf zittend in mijn (passende vaste frame) rolstoel, maar moest ook bewijs hebben. In Duitsland hebben ze klassen in handicaps en ik moest aan een minimum eis voldoen. Toen ik uitvond dat men alleen in aanmerking komt voor GPK boven een bepaalde klasse die nog wat hoger was, kon ik uiteindelijk de dame overtuigen door een foto van mijn GPK te laten zien (kaart zelf lag uiteraard achter het raam, kon ik niet weghalen... was ook nodig om milieuregels in Duitsland te kunnen negeren). Maar het ging niet van harte.

Wilde die dame wel over de balie trekken om haar onzin, maar kreeg uiteindelijk mijn zin. Ze leek niet te begrijpen dat wij niet zulke bewijsjes hebben in Nederland.

Dus naast dat er verschrikkelijk veel misbruik wordt gemaakt van GPK's waar wij allemaal last van hebben doordat de parkeerplaatsen dan vol staan, wordt er ook misbruik gemaakt van andere 'voordelen' die we als gehandicapten kunnen krijgen.

Dan vraag je je af wat er in de hoofden van dit soort mensen zit? Alleen heel veel EGO???:boos::boos:
belladonna

Bericht door belladonna »

In Frankrijk moet je een gehandicapten verklaring in het Frans uit printen en naast je gpk leggen.
Dat heb ik gedaan bij het WK vrouwenvoetbal.
Ging prima.
Met de gewone gpk wisten ze geen raad😂
Babarage

Bericht door Babarage »

[QUOTE=Hanna71;1124743]
Overigens lijkt me "Mw heeft MS" zoveel malen vager dan een gpk. Niet iedereen met MS heeft een mobiliteitsprobleem.

Misschien is dit een leuke casus voor onze nieuwe minister van gehandicaptenzaken![/QUOTE]

Eens. Zegt geen barst. Alleen bij zulke onkundige mensen zou het zomaar kunnen dat ze door het zien van MS denken oh ja das erg en die zitten altijd in een rolstoel (dat heb je met die spierziektes he :))

Eigenlijk wel een goed idee om dat eens aan die minister mee te geven!
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

[QUOTE=Babarage;1124913] Alleen bij zulke onkundige mensen zou het zomaar kunnen dat ze door het zien van MS denken oh ja das erg en die zitten altijd in een rolstoel (dat heb je met die spierziektes he :))
[/QUOTE]

:haha: :haha: :haha:

We lachen er maar om. Maar hoe triest is het dat dit allemaal maar kan gebeuren.
Lilianne

Bericht door Lilianne »

Vol verbazing lees ik dit topic. Ik kan nog lopen, dus (gelukkig) geen gpk. Maar een dagje pretpark oid lukt mij niet zonder rolstoel. Hoe toon ik dan aan dat ik hem nodig heb? De artsen zien ons al aankomen. Een verklaring voor de dierentuin, een voor het pretpark, een ander voor een concert en nog een voor het museum.
Mag je wel met een stok of een rollator naar binnen of heb je daar ook een bewijs voor nodig? (ik typ deze vraag cynisch, maar er zou zomaar een plek kunnen zijn waar het nog echt voor geldt)
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=Babarage;1124518]
Enfin. Iemand hier ervaring mee, moet ik dan kijken of neuroloog of huisarts een verklaring wil afgeven? Of doet de WMO zoiets? Wat moet daar dan instaan?[/QUOTE]


er is toch een Ndl. instantie die onderzoekt wie gehandicapt is en wie niet en daarvoor papiertjes uitschrijft?
dit ivm allerlei rechten en tegemoetkomingen?

De Ndl versie vh Belgische FOD personen met een handicap
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp