Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Wiens oordeel weegt zwaarder?

Alles omtrent werk en uitkeringen
Mulder's Girl

Wiens oordeel weegt zwaarder?

Bericht door Mulder's Girl »

Inmiddels heb ik de beschikking gekregen van mijn WMO aanvraag, deze is afgewezen. Volgens de GGD-arts is het niet noodzakelijk. Haar redenatie was dat mijn klachten niet objectiveerbaar waren (ze heeft ook vrijwel niks getest.....ik moest alleen in haar handen knijpen) en dat ik met mijn uren beperking mooi het andere gedeelte,verdeeld over de week, mijn huishouden kon doen.

Hier heb ik mijn zienswijze op ingestuurd,gemeente heeft het voorgelegd aan GGD en deze zijn nog steeds van mening dat het niet nodig is. Ik heb de verzekeringsarts vh UWV weer bezocht en hij zou kijken dat hij iets voor mij op papier kan zetten qua aanbeveling van huishoudelijke hulp.
Tevens ben ik bij de huisarts geweest om te vragen of deze ook iets op papier konden vastleggen mbt overprikkeling en overbelasting, maar zij gaf aan dat het nu zo is dat ze geen verklaring kunnen afgeven tenzij specifiek opgevraagd.

Ik heb dus (als het goed is) dadelijk alleen 'bewijs' van UWV om bij mijn bezwaarschrift te voegen.

Nu vraag ik mij af,wiens medisch advies weegt zwaarder (qua hierarchie)...die van UWV arts of GGD arts?
Saskia18

Bericht door Saskia18 »

Dat is een vraag die lastig is te beantwoorden.

Mijn vraag aan jouw is of je de aanvraag bij de WMO zelfstandig hebt gedaan om middels hulp van de ergotherapeut.

Een ergotherapeut is uitstekend in staat om alles wat te maken heeft met jouw werkzaamheden in- en buitenshuis te beoordelen en concreet te adviseren omtrent belasting en belastbaarheid.

Je kunt zo'n traject ook laten verlopen via een revalidatiecentrum.

Notabene: een GGD arts is geen MS deskundige!!!

Laat je goed adviseren door een ergotherapeut of revalidatiearts. Ik wens je héél veel succes en lees graag hoe het nu verder gaat!

Hartelijke groet,

Saskia
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Dank je voor je reactie Saskia18.

Ik heb geen ergo en/of revalidatietherapetut.

Begin dit jaar heb ik (weer) een herkeuring gehad bij het UWV (in opdracht van mijn gemeente,want ik heb bijstand geen WIA. Dat is het probleem over de grote linie. De gemeente begeleidt mij gewoon niet.).
De verzekeringsarts en arbeidsdeskundige adviseerden mij dat ik huishoudelijke hulp ondersteuning (WMO) zou aanvragen op het moment van reintegreren/werk, omdat het anders te veel wordt en ik ws dan een schub uitlok. Dat heb ik dus gedaan.....maar dit advies wordt in de wind geslagen.
Dus de ene afdeling trekt aan mij dat ik moet reintegreren.....terwijl de andere afdeling niet meehelpt dit te bevorderen. (en beide zijn te lui om met elkaar samen te werken...)

Ik vind het gewoon van de zotte dat ik min of meer wordt gedwongen om artsen en zorgverleners te gaan bezoeken....voor (geloofwaardigheid) instanties?!
Fia

Bericht door Fia »

Je kunt een ergo in schakelen. Wordt de eerste 10 uur vergoed uit de ziektenkostenverzekering. Een ergo kan jouw zorgaanvraag heeel goed onderbouwen en dat kan heel veel schelen.

Succes,

Liefs,

Fia
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

" De basisverzekering vergoedt de eerste 10 behandeluren per jaar bij een ergotherapeut. Voor deze vergoeding geldt wel de voorwaarde dat de ergotherapie als doel heeft om je zelfredzaamheid en zelfzorg te herstellen of bevorderen. "

Ik denk niet dat ik er in dit geval iets aan heb. Er is geen zelfredzaamheid of zelfzorg om te herstellen of bevorderen (en dus geen vergoeding).
In mijn geval gaat het om preventie van schubs.

Er is geen concrete hulp(vraag) wat ik heb om daarvoor een ergotherapeut in te moeten schakelen. Ik zou alleen daarnaartoe gaan voor een eventuele verklaring, waarvan ik ook niet meteen kan zeggen:"hey....stel die eens even voor mij op."
Dat is wat ik bedoel....ik vind het gewoon te gek voor woorden dat je wordt gedwongen allerlei therapeuten in te schakelen (en zo diens en mijn eigen tijd te verdoen) voor instanties.

Ik heb gewoon de pech dat ik in een gemeente woon,wat gefocussed is op hun eigen agenda, besparen en bezuinigen.
Knillis

Bericht door Knillis »

Ook in mijn gemeente probeert men in eerste instantie WMO aanvragen af te wijzen. En dat is voor mij de reden dat ik alle vragen die ik richting WMO heb via mijn ergotherapeute gaan.

Dat scheelt enorm veel tijd en nog meer frustratie. Ik ben het met je eens dat je het zelf zou moeten kunnen en dat er niet nog eens extra kosten gemaakt zouden moeten worden voor ondersteuning bij de aanvraag.

Helaas veroorzaakt het systeem in Nederland dat deze extra kosten gemaakt worden en ik voel me er niet schuldig over want al dat geleur om te krijgen wat je nodig hebt neemt veel te veel energie van me weg.
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

@Knillis
Ik ben het met je eens dat het ontzettend veel energie vreet, maar ik ga niet voor een WMO aanvraag speciaal naar een ergotherapeut terwijl ik daar gelukkig nu (nog) niks te zoeken heb.

Helaas heb ik ook al meerdere keren geobserveerd dat 'het systeem' niet op eerlijkheid functioneert. Sterker nog daar wordt je sneller op afgestraft dan beloond. Maar ik voel mijzelf er niet prettig bij als ik nu naar een ergo zou gaan,puur om deze als het ware te bespelen zodat hij/zij eventueel WMO voor mij krijgt geregeld.
Daarbij heb ik nog maar 5 weken om het bezwaarschrift in te dienen,als ik nu bij een ergo kom zal ik eerst een band moeten opbouwen voordat ik pas om gunsten kan gaan vragen.

Wellicht een goede tip voor de toekomst, maar voor nu is het te kortdag.

Daarbij zei de HA dat de regels nu zo zijn dat ze niet meer zomaar een verklaring mogen afgeven,tenzij opgevraagd door een arts. Het lijkt mij dat dit dan over de hele linie zou gelden mbt therapeuten e.d. De gemeente/GGD heeft in dit geval al wat ze wilden, dus dan zouden ze niet nog eens extra gegevens gaan opvragen als ik nu ineens bij een ergotherapeut in behandeling zou zijn.
Fia

Bericht door Fia »

Ik snap dat het gedoe is met een ergo. Maar je hebt wel duidelijk een hulpvraag die je zelfredzaamheid bevorderd.
Nl dat je door huishoudelijke hulp energie genoeg hebt om te kunnen werken en deel te nemen aan de maatschappij.

Een ergo kan redelijk snel inzien wat je beperkingen zijn en wat er nodig is. Op zich is jouw vraag geen gunst vragen aan een ergo, maar dit is zijn/haar werk. Hiernaast heeft een ergo vaak goede contacten met de gemeente en weet duidelijk hoe dingen geformuleerd moeten worden om iets voor elkaar te krijgen. Bij de ergo hoeft de gemeente geen informatie op te vragen. De ergo legt zelf contact met de gemeente om de aanvraag toe te lichten of kan helpen het bezwaarschrift op te stellen.

Maar nogmaals. Ik snap ook dat het idioot voelt om extra hulpverleners in te schakelen.

Ik hoop dat het niet nodig blijkt te zijn en jij je hulp gewoon toegewezen krijgt.

Liefs

Fia
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Om eerlijk te zijn, heb ik de hoop al opgegeven dat ik deze hulp ga krijgen. De HA vertelde dat er eerder die week ook een patiente was geweest ivm een WMO aanvraag, dossier netjes opgemaakt en haar aanvraag is dus ook gewoon afgewezen.

Gemeentes moeten zo'n 40% gaan bezuinigen op WMO en deze regio heeft landelijk ook het hoogste aantal zieke/ongezonde mensen, dus ja,met al veel mensen in de WMO.....1+1=2 , zullen alle nieuwe aanvragen zoveel mogelijk afgewezen worden.

" Maar je hebt wel duidelijk een hulpvraag die je zelfredzaamheid bevorderd.
Nl dat je door huishoudelijke hulp energie genoeg hebt om te kunnen werken en deel te nemen aan de maatschappij."

Dat is het hem juist.....het hele systeem is nu zo veranderd, dat de redenatie is omgedraaid: Jij kunt nog dit en dat,dus ben je geschikt om nog (minstens een aantal uur) te werken. De gemeente redeneert zo,maar zo gaat het nu ook bij UWV keuringen.....er wordt alleen nog maar gekeken naar wat je wel (nog) kunt. Je moet echt al zowat dood zijn,wil je nog afgekeurd worden......of een hoog salaris hebben (dan is de kans op afkeuring ook groter).

Over een dikke maand zit mijn WEP (bij een andere gemeente) erop en krijg ik een gesprek met mijn uitstroomconsulent, die zal mij ongeacht de wmo beslissing dwingen te werken. Actually.....ze zal mij denk ik wel in een vrijwilligersbaan of een ander dom reintegratietraject dwingen omdat ze te lui zijn om een gepaste baan voor mij te zoeken en te karig om een reintegratiebureau daarvoor in te zetten.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp