Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

blaasontsteking

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Knillis

Bericht door Knillis »

Vandaag zijn de plekken wat minder en dus ook wat minder jeuk gelukkig. Alleen mijn hoofdhuid blijft erg jeuken en m'n gezicht voelt aan alsof het volgespoten is met botox.

Klein voordeel misschien, ik heb even een stuk minder rimpels :D.

Inmiddels overlegd met urologie en ik moet bij de eerstvolgende blaasonsteking contact opnemen zodat er dan gekeken kan worden wat het beste is.

Hetv zal wel weer bijtrekken alleen ben ik niet blij met deze opgebouwde allergie.
Tommie

Blaasontsteking

Bericht door Tommie »

Blaasontsteking

Knillis,

Ik had tot een jaar geleden ook veel last van terugkerende blaasontstekingen. Ik ben sinds eind mei 2017 LDN gaan gebruiken en iets eerder die maand dagelijks waterkefir gaan drinken. Sinds ik dat doe heb ik geen blaasontstekingen meer gehad. Ik weet dus niet of het door LDN komt of door de waterkefir maar ik heb gelukkig, al bijna een jaar, geen blaasontsteking meer gehad. Misschien heb je er wat aan ;)
Knillis

Opnieuw blaas problemen

Bericht door Knillis »

Opnieuw blaas problemen

Inmiddels ben ik al weer een aantal blaasontstekingen verder helaas en omdat ik naar het buitenland ging met vakantie had ik een noodkuurtje meegekregen.

Helaas wat die noodkuur ook noodzakelijk maar korte tijd daarna ontstonden er opnieuw klachten en had ik weer een ontsteking.

Dus hier in Oostenrijk naar een huisarts (gelukkig op een paar honderd meter vanaf onze camping) en hij gaf me een kuur Augmentin mee voor 10 dagen.

Deze kuur leek aan te slaan maar helaas. Nadat de kuur op was kwamen de klachten in volle hevigheid terug. Dus maar weer naar de huisarts.

Hij stelde voor de urine bij het dichtstbijzijnde ziekenhuis af te geven zodat drie dagen later bekend was van welke bacterie er sprake was en dat men bovendien wist voor welke ab de betreffende bacterie(en) inmiddels immuun zijn geworden.

Uit de uitslag bleek dat deze bacterie immuun is voor Augmentin, dus die kuur was volledig overbodig (helaas) maar die bacterie is ook immuun voor de Trimethoprim die ik al drie jaar slik als onderhoudskuur.

Geen wonder dus dat ik in de afgelopen paar maanden minstens 4 x opnieuw een blaasontsteking kreeg.

Is iemand van jullie bekend met een dergelijk onderzoek? Ik weet eigenlijk alleen maar dat de urine in Nederland onderzocht wordt op welke bacterie de veroorzaker is van een blaasontsteking en dat de uroloog of de huisarts daar dan zelf de best werkende ab bij zoekt?

Het kan best zo zijn dat ook in Nederland altijd een dergelijk onderzoek gedaan wordt hoor maar ik zie en hoor nu voor het eerst welke ab ik gewoon nooit meer hoef te gebruiken als ik bv de e coli (en dat is veelal de veroorzaker in mijn geval) in de urine heb en dat zijn er inmiddels 5. Gelukkig zijn er nog veel soorten over die wel te gebruiken zijn;)
Borne

Blaasontsteking sinds maart

Bericht door Borne »

Blaasontsteking sinds maart

Goedemorgen,
In maart werd bij een routine controle ontdekt dat ik een blaasontsteking heb. Ik heb hier niets van gemerkt, geen pijn en ook niet vaak plassen. Wel ging het hardlopen moeizamer en was mijn (rust)hartslag iets hoger maar dat kwartje viel pas achteraf.

Ik kreeg een kuur van 5 dagen nitrofurantoine (nadat eea eerst op kweek was gezet)

In juni weer routine check, en weer een ontsteking. Dit is mij niet doorgegeven en ik zag dit toevallig op het ziekenhuisportal toen ik iets anders wilde nakijken.
Opnieuw plas ingeleverd bij HA, weer een kweek en weer 5 dagen nitrofurantoine gekregen.

Bij controle achteraf bleek nog steeds een ontsteking te zitten en dus belde de HA mij en gaf voor 1 dag Monuril (hoefde zelf niets te betalen)maar zei erbij dat als dit niet werkt hij me zou doorverwijzen naar uroloog.

Na controle was het nog niet goed, weer op kweek, en weer belde HA dat ik toch nog 1 kuur zou krijgen omdat ik ook geen pijn had (snappen ze niets van)
Nu mag ik starten met 10 dagen Ciprofloxacine ☹️
Ik word niet vrolijk van de bijsluiter, er kunnen vreselijke bijwerkingen zijn, natuurlijk hoef je die niet te krijgen maar toch........

Ik heb dit hele topic gelezen en hoop toch echt niet dat ik ook in zo’n hopeloos traject beland, ik word er een beetje bang van.

Ik wacht het resultaat van deze kuur af, maar al die AB staan me erg tegen omdat ik geen klachten heb.
Billy

Bericht door Billy »

Ik heb de laatste 5 maanden 8 ab kuren gehad, waaronder vaak de ciprofloxacine. Laatste 6 kuren voor blaasontsteking.

Kan je vertellen dat het mijn favoriet is :haha:. Ik kreeg er geen bijwerkingen van. In de ochtend hooguit beetje misselijk.

Eerst had ik liefst Monuril, maar helaas resistentie. Bij mij zetten ze het ook op kweek, verzoek van de uroloog. Weten ze of ze de juiste ab voor de juiste bacterie hebben.... Maar ze wachten de kweek nooit af, wel meteen behandelen.
Knillis

Bericht door Knillis »

Tja, ik kan er over meepraten. In een jaar 13 verschillende kuren gehad. Reageerde wel positief op Monuril maar na regelmatig gebruik gedurende een paar jaar kreeg ik plots een allergische reactie (zie bericht 7 en 8 januari 2018)

Vorige jaar ging het weer helemaal mis (na 2 jaar onderhoudskuur) en bleek ik voor meerdere ab’s resistent geworden. Daarbij bleek ik drager te zijn van de ESBL bacterie (ziekenhuisbacterie) en dat gaat ook niet meer over (heb daar geen last van maar ik kan daar andere mensen die erg ziek zijn erg ziek van maken).

Het gaat nu gelukkig al een jaar goed mede dankzij het gebruik van 1 x per dag Furabid. Als ik weer een blaasontsteking krijg kan die alleen bestreden worden met ab via het infuus. Dat hoop ik echt te voorkomen want dan moet ik worden opgenomen en in een afgesloten ruimte verblijven met allerlei strenge ziekenhuis regels.

Ik moet er niet aan denken. Gelukkig mag de thuiszorg hier tegenwoorden ook dat soort infusen aanbrengen als het allemaal niet al te ernstig is. Maar toch ik hoop het zo nog lange tijd goed zal gaan.

En intussen hopen dat er in Nederland nou ook eens onderzoek wordt gedaan naar het gebruik van Fagen want als dat veilig mocht blijken te zijn zou ik dat graag gaan proberen.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=Billy;1126201]Ik heb de laatste 5 maanden 8 ab kuren gehad, waaronder vaak de ciprofloxacine. [/QUOTE]
Ook mijn 'favoriet'; heeft tot nu toe steeds in enkele dagen zijn werk gedaan.

Omdat ik (via een onderzoek) Ocrevus gebruik, heeft mijn neuroloog aan mijn huisarts geadviseerd om 'bij vermoeden van een blaasontsteking ' een korte (5 daagse) kuur voor te schrijven.

Ik heb al enkele keren gehad dat ik door heftigere spasmen en meer vermoeidheid dan normaal merkte dat ik een bacteriële infectie had. Directe blaasklachten had ik nog niet, maar een blaasontsteking leek het meest waarschijnlijk. Na een dag of 2 Ciprofloxacine voelde ik me weer stukken beter.

Naar fagen ben ik ook wel benieuwd; schijnt in enkele meer Oost-Europese landen met goed resultaat te worden gebruikt.
Billy

Bericht door Billy »

Helaas heeft het dat meisje niet geholpen de bacterie te verslaan...

[URL="https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... 9-niet-van"]https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... 9-niet-van[/URL]

Maar één persoon is natuurlijk geen goede meting! Afschuwelijk voor haar, maar hopen dat het andere wel kan helpen en het in Nederland ook eindelijk eens komt!
noira

Bericht door noira »

[QUOTE=Borne;1126196]Goedemorgen,
In maart werd bij een routine controle ontdekt dat ik een blaasontsteking heb. Ik heb hier niets van gemerkt, geen pijn en ook niet vaak plassen. Wel ging het hardlopen moeizamer en was mijn (rust)hartslag iets hoger maar dat kwartje viel pas achteraf.

Ik kreeg een kuur van 5 dagen nitrofurantoine (nadat eea eerst op kweek was gezet)

In juni weer routine check, en weer een ontsteking. Dit is mij niet doorgegeven en ik zag dit toevallig op het ziekenhuisportal toen ik iets anders wilde nakijken.
Opnieuw plas ingeleverd bij HA, weer een kweek en weer 5 dagen nitrofurantoine gekregen.

Bij controle achteraf bleek nog steeds een ontsteking te zitten en dus belde de HA mij en gaf voor 1 dag Monuril (hoefde zelf niets te betalen)maar zei erbij dat als dit niet werkt hij me zou doorverwijzen naar uroloog.

Na controle was het nog niet goed, weer op kweek, en weer belde HA dat ik toch nog 1 kuur zou krijgen omdat ik ook geen pijn had (snappen ze niets van)
Nu mag ik starten met 10 dagen Ciprofloxacine ☹️
Ik word niet vrolijk van de bijsluiter, er kunnen vreselijke bijwerkingen zijn, natuurlijk hoef je die niet te krijgen maar toch........

Ik heb dit hele topic gelezen en hoop toch echt niet dat ik ook in zo’n hopeloos traject beland, ik word er een beetje bang van.

Ik wacht het resultaat van deze kuur af, maar al die AB staan me erg tegen omdat ik geen klachten heb.[/QUOTE]


Hoi borne,

Hoe gaat het inmiddels met jou? Jouw verhaal is exact mijn verhaal.

Dag of 10 geleden bij toeval blaasontsteking ontdekt. AB kuur nitrofurantoin heeft niets gedaan. Urine staat nu op kweek.

Ben wel wat moe . Wel vaak plassen maar dat doe ik mijn hele leven al.

Paar maanden geleden Had ik meer last van mijn MS arm/hand. MS verpleegkundige raadde mijn aan om mijn urine na te laten kijken. Had ik een blaasontsteking.

Raar dat je van de blaasontsteking weinig merkt.

Sterkte voor jou
Borne

Bericht door Borne »

Hallo Noira

vorige week zaterdag had ik de laatste AB en donderdag ben ik naar HA geweest om te testen en zowaar, alles was nu eindelijk ok

toevallig heb ik morgen mijn jaarlijkse MRI en ook een bloed/urine check dus dan weet ik het zeker.(ben zelf nog niet helemaal overtuigd)
11 september afspraak bij de neuroloog en dan krijg ik de uitslagen.
wordt vervolgd....
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp