Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

ECTRIMS - MS Congres

MS onderzoek&studies
Suzan

Bericht door Suzan »

Ik volg het ook met interesse. :cool:
Tevy

Bericht door Tevy »

Dank voor de highlights en de link, Sara!
Iris J.

Bericht door Iris J. »

Dankjewel Sara!:D
Sara

Bericht door Sara »

Even een disclaimer...

Ik was er niet bij, bij het ECTRIMS, dus heb alleen kunnen lezen waarover getwitterd werd. En ik heb wel medische belangstelling, en tig jaar forum-ervaring, maar geen medische opleiding.
Duzzz.... als er iets niet helemaal klopt... dat kan! En als ik belangrijke dingen gemist heb, die kans is vast nog groter.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Bedankt voor de samenvatting, Sara!

[QUOTE=Sara;n469754]
Vrouwen die moderne krachtige remmers gebruiken hebben meer kans op een afwijkend uitstrijkje.
[/QUOTE]
Moet ik dit lezen als: "hebben een grotere kans op baarmoederhalskanker" of als: "de remmers vertroebelen de uitslag van het uitstrijkje"?

[quote]
Wat altijd Relapsing Remitting MS heette, wordt nu ook wel Relapsing MS genoemd. Ook tussen de schubs door ontstaat er steeds meer schade, dus er is eigenlijk geen remissie.
[/quote]

Goh, wist ik niet. Wel logisch eigenlijk. Alleen de afkorting (RMS) betekent helaas ook een heleboel andere dingen. De afkorting RRMS niet. Maar het is wel makkelijker uitspreken zo. Bovendien betekent een aanval ook dat het daarna weer vermindert. Anders heet het geen aanval. Ach ja, what's in a name.
Sara

Bericht door Sara »

[QUOTE=Hanna71;n469826]Bedankt voor de samenvatting, Sara!


Moet ik dit lezen als: "hebben een grotere kans op baarmoederhalskanker" of als: "de remmers vertroebelen de uitslag van het uitstrijkje"?
[/QUOTE]

Ehm... voor zover ik weet eerder het eerste, behalve dan dat een afwijkend uitstrijkje vaak geen kanker aangeeft maar een afwijking die een voorstadium van kanker zou kunnen blijken te zijn. Ik denk dat het te maken heeft met het virus dat daarbij vaak een rol speelt en kans op verminderde afweer als je die sterke remmers gebruikt. Misschien is de kans maar een ietsjepietsje vergroot, trouwens. Ik heb een poging gedaan om het stuk te lezen, en de cijfers te interpreteren, maar die is grandioos mislukt.
Suzan

Bericht door Suzan »

Mijn gedachte is dan ook gelijk "hoeveel meer kans?" Hebben we het over 3% of over 70%? Vind ik nogal een verschil. ;)
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

[QUOTE=Hanna71;n469826]
Moet ik dit lezen als: "hebben een grotere kans op baarmoederhalskanker" of als: "de remmers vertroebelen de uitslag van het uitstrijkje"?

[/QUOTE]

Grotere kans op kanker. Doordat de medicijnen je immuunsysteem onderdrukken en bijvoorbeeld je leukocyten verlagen, wordt het moeilijker het HPV virus op te ruimen. In de meeste gevallen doet je lichaam dat namelijk zelf en is het na een paar jaar weg.

Bij medicijnen als gilenya worden de leukocyten zo laag dat ze zelfs niet meer waarneembaar zijn en er verhoogde infectiegevoeligheid optreedt. Dit is dan ook een kans voor het HPV virus om toe te slaan.

Ik heb geen cijfers, slechts anekdotische informatie van MS'er die hier erg last van heeft.

Dus erg belangrijk om geen uitstrijkjes over te slaan als je immunosuppresoren gebruikt! (En sowieso uiteraard)
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

[QUOTE=Sara;n469829]
Ik heb een poging gedaan om het stuk te lezen, en de cijfers te interpreteren, maar die is grandioos mislukt.
[/QUOTE]
In ieder geval bedankt voor de poging!

[QUOTE=Toeter;n469854]
Doordat de medicijnen je immuunsysteem onderdrukken en bijvoorbeeld je leukocyten verlagen, wordt het moeilijker het HPV virus op te ruimen.
[/QUOTE]

Dan zou je toch ook verwachten dat je überhaupt vatbaarder bent voor allerlei ziektes en virussen, als de medicatie je immuunsysteem onderdrukt. Dus niet alleen het HPV virus.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Dat is ook een veel vervloekte bijwerking van immunosuppresoren Hanna.

Ik heb er met Tecfidera gelukkig maar 1 winter last van gehad, maar toen pakte ik elke griep/verkoudheid/buikgriep. Met Tecfidera behoud je ook een deel van je leukocyten, dus is het minder heftig.

Ik heb mensen horen vertellen dat ze met tysabri chronisch verkouden waren of met andere middelen continue candida infecties hadden.

Anderen hebben daar weer geen last van, ondanks de lage leukocyten. Geen idee hoe dat werkt. Het immuunsysteem is erg ingewikkeld.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp