Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Blaasontsteking - wie wil meedenken

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Nessa

Blaasontsteking - wie wil meedenken

Bericht door Nessa »

Ik loop sinds de zomer al te emmeren met mijn blaas. In juni voelde ik een blaasontsteking opkomen. Extra aandrang, buikpijn. Urine ingeleverd, niets te vinden. Een paar dagen later kreeg ik koorts. De huisarts vermoedde vanwege de aandrang en de buikpijn blaasontsteking. Maar mijn urine was schoon, net als mijn longen, keel en oren. Daarom een breedspectrumkuur gekregen. Koorts en buikpijn verdwenen.

In juli en augustus kreeg ik na mijn menstruaties weer het gevoel een blaasontsteking te krijgen. Maar de urine was schoon. De klachten werden ook niet erger. Dus ik heb het zo gelaten.

Vorige maand kreeg ik (wederom na mijn menstruatie) wel meer klachten. Urine was tot 2 keer toe schoon. Klachten namen steeds meer toe en uiteindelijk was er toch ontstekingswaarde. Kuur Furabid gekregen.

Na de kuur was mijn urine schoon. Maar de klachten waren niet weg. Vorige week kreeg ik weer meer klachten. Je raad het al: urine was schoon. Vandaag ben ik weer opgestaan met heftigere klachten. En nu was er een minimale ontstekingswaarde te zien.

Ik heb een zakje Monuril gekregen en mijn urine wordt op kweek gezet.

Ik baal hier echt van, ik denk dus dat ik al weken met een blaasontsteking loop die bij de huisarts niet wordt onderkend.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen? En zo ja, wat heeft jou geholpen?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Geen ervaring, klinkt erg rot nessa.

​​​​​​​Blaasontsteking geeft meestal ook branderig gevoel bij het plassen, heb je dat ook?

Waar ik wel aan moest denken, zeker gezien de link met je menstruatie: misschien een uitstrijkje laten maken als er niks uit de urinekweek komt.

Extra aandrang en buikpijn kan ook vanuit je baarmoeder komen. Ze liggen tegen elkaar aan.



Knillis

Bericht door Knillis »

Het lijkt mij zinvol een verwijzing naar de uroloog te vragen. De uroloog kan gericht gaan kijken waardoor wellicht deze klachten worden veroorzaakt. Mijn ervaringen zijn dat ik soms helemaal geen klachten heb maar plots wel heel viel ruikende urine heb en een volgende keer vaak moet plassen maar soms ook veel pijn in de onderbuik. De uroloog zet ook altijd urine op kweek als je klachten hebt.

Er bestaat ook nog een chronische vorm van blaasontsteking waarbij de kweek helemaal schoon is. Sterkte en ik hoop dat je een huisarts je wil doorsturen naar de uroloog.
mari

Bericht door mari »

Wat gebruik jij als ms medicatie? Zou het daarvan kunnen komen?
Als er uit een stick controle bij de huisarts niks komt, maar je ervaart wel duidelijk klachten is de beste optie urine op kweek te laten zetten. Dan weet je pas echt zeker of er niks zit te broeden.

En inderdaad een keer langs de uroloog is ook waardevol denk ik.
Ben je gevoelig voor schimmelinfecties? Die kunnen bij mij ook soortgelijke klachten geven als een blaasontsteking, alleen is bij een uwi mijn urine dan troebel of bloederig en bij een schimmelinfectie niet.

Als ik een uwi heb dan is mijn urine vlokkerig en echt troebel en ruikt heel typisch.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Ik heb ook regelmatig 'sluimerende blaasontstekingen'. Door verergerde spasmen en vermoeidheid weet ik dan al dat er een ontsteking in mijn lichaam zit, en als het niets anders kan zijn (wondje bijvoorbeeld) zal het de blaas zijn.

Ik gebruik Ocrevus als remmer (waardoor een blaasontsteking minder wordt afgeremd door het immuunsysteem) en Fampyra, dat een verhoogde kans op blaasontsteking als mogelijke bijwerking heeft. Ook door het katheteriseren is de kans groter.

De neuroloog heeft mijn huisarts de instructie gegeven om al bij het vermoeden van een blaasontsteking een korte kuur antibiotica voor te schrijven. Vijf dagen ciprofloxacine blijkt eigenlijk altijd voldoende te zijn. Dat krijg ik ook als er volgens de sticks van de huisarts geen ontsteking te zien is.

Verder staan hierboven al wat goede tips; contact met een uroloog, altijd op kweek laten zetten (de sticks zien het niet altijd). Vraag ook je MS verpleegkundige of neuroloog om advies.
benka

Bericht door benka »

gebruik je al cranberry?
Nessa

Bericht door Nessa »

Ja, Cranberry gebruik ik al sinds juni. Maar dat doet dus weinig. Ik heb nu pure D-mannose gekregen, hopelijk helpt dat beter.

Ik gebruik sinds eind juni Ocrevus. Dat heeft geen blaasontsteking als bekende bijwerking. Wel ben je vatbaarder voor infecties. Maar dat geldt voor de Aubagio en Tecfidera ook. En daarbij heb ik nooit blaasontsteking gehad, ook niet als mijn leuko's laag waren.

Mijn urine is trouwens niet troebel en hij ruikt ook niet vreemd. Ook heb ik geen branderig gevoel bij het plassen. Dat was in juni trouwens wel het geval.

Het zou mij niets verbazen als het inmiddels een schimmelinfectie is (al dan niet getriggerd door de AB-kuur van juni). Nou ja, eerst de kweek maar afwachten.

De uitslag daarvan moet ik ook doorgeven aan de ms-vpk en die zal dan de nodige vervolgacties wel nemen.

Dank voor jullie input!
Majet

Bericht door Majet »

Ik heb het sinds 2 weken, een steek in onderbuik/ urineleider, constante aandrang, te vroeg beginnen met druppelen en sinds afgelopen weekend brandend gevoel. Geen koorts wel verhoging. Uiterlijk en geur normaal en dus niets aan te tonen. Bij snelle kweek/ verhitten was er aanwijzing voor infectie.

AB sloeg niet aan, andere ab gekregen en kweek ingezet. Niets gevonden.

Sinds begin van klachten, zijn mijn irritante tintelingen gewijzigd in pijnlijke en brandende tintelingen.

Heb bij intake revalidatie arts gelijk verwijzing en afspraak met uroloog gekregen.

Maar eerst morgen wederom urine inleveren.

Heb je bij schimmelinfectie geen last van afscheiding, dat onderscheid maakte mijn huisarts.
Nessa

Bericht door Nessa »

En nu snap ik het helemaal niet meer... Ik heb veel minder klachten sinds de kuur, maar..... in de kweek zijn alleen leuko's en geen bacteriën aangetroffen.

Ik wil echt naar de uroloog om te kijken wat er aan de hand is.
mari

Bericht door mari »

Gelukkig dat je klachten minder zijn.

Leuco’s heb ik altijd in mijn urine, mijn uroloog ziet dat als iets dat bij mij hoort. Maar wel na onderzoek etc.
goed idee om een uroloog eens mee te laten kijken.

Majet, ik heb soms echt een schimmelinfectie maar alleen vurig rood en branderig etc, andere keer vooral jeuk en stinkende afscheiding. Is al paar x gekweekt, omdat het wat a typisch schijnt te zijn, maar zo verloopt dat soms blijkbaar bij mij.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp