Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vraag ivm met geheugen

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
jan1964

Vraag ivm met geheugen

Bericht door jan1964 »

[B]Mijn vrouw heeft sinds 2010 MS, [/B][B] is een gesloten boek en praat met niemand over haar ziekte.[/B]
[B]Wanneer ze op controle[/B][B] gaat bij de neuroloog ondergaat ze de verschillende testen maar wanneer[/B]
[B]er zich iets heeft voor gedaan die betrekking kan hebben tot haar MS zal ze hier niets over opmerken en[/B]
[B]zal mij ook vragen om daar over te zwijgen tegen de neuroloog.[/B]
[B]Tot nu toe [/B][B][B]blijft haar situatie stabiel maar maak mij toch zorgen, onlangs vroeg ze mij of de post een pakket voor[/B][/B]
[B][B]had geleverd waarop ik zei van ja en toen stelde ze mij nog geen 5 minuten later dezelfde vraag.[/B][/B]
[B][B]Dit is niet de eerste keer maar dit gebeurde toch reeds een aantal keer.[/B][/B]
[B][B]Is dit herkenbaar voor MS ?[/B][/B]
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Beste Jan,

Het zal flink lastig zijn om met iemand te leven die MS heeft, zeker als ze er niet over kan of wil praten.
Hoe lastig het ook is, het is wel haar keuze om datgene te vertellen (of te verzwijgen) aan de neuroloog dat haar goeddunkt. Ik snap niet waarom ze het doet en zou haar ook willen adviseren om eerlijk te zijn, maar uiteindelijk kiest ze er zelf voor.

Wat betreft het geheugen, ja dat kan met MS te maken hebben. Ik weet niet of dat een directe link kan zijn, maar vermoed van wel. In ieder geval kan het ook een indirecte link zijn.

Ik heb er ook heel erg veel last van gehad. Een neuropsychologisch onderzoek (in combinatie met de MRI) wees echter uit dat dit niet door de MS-schade kwam, maar door de ernstige vermoeidheid. Toen ik minder ging werken en leerde om grenzen te stellen en op tijd mijn rust te pakken, kwam mijn geheugen weer terug. Nu merk ik alleen nog dat ik er iets last van heb als ik moe ben, weer te veel gedaan heb.

Ik merk soms ook dat het met concentratie/focus te maken heeft. Ik stel dan een vraag, maar ben niet gefocust genoeg om naar het antwoord te luisteren. Ik hoor het wel, maar sla het niet op. Even later bedenk ik me dan: "Heb ik die vraag nou gesteld of niet? En wat was dan eigenlijk het antwoord?". Lastig, want het komt soms ook heel ongeïnteresseerd over. Maar concentratie is voor mij persoonlijk mijn grootste beperking.

Heb je het hier met je vrouw over gehad? Herkent ze het zelf?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Hoi Jan,

Je geheugen kan inderdaad aangetast worden door de MS, maar een paar kleine vergeetachtigheidjes zijn mijn inziens geen zorgelijke ontwikkeling, waarbij je meteen aan dementie door MS moet denken.

Je kunt namelijk ook van heel veel andere dingen vergeetachtig worden, bijvoorbeeld door piekeren of door depressieve klachten.

Ik noem nu piekeren en depressie, omdat je vrouw zo'n gesloten boek is en je eigenlijk geen idee hebt wat er in haar omgaat.

Als ik het zo hoor zouden jullie misschien baat kunnen hebben bij een can do weekend. Ik heb dit ook gedaan met mijn partner en ik heb er veel aan gehad. Ik sta nu positiever in het leven met MS. Het volgende can do weekend is in maart al.

Hier kun je er iets over lezen: [url]https://www.nationaalmsfonds.nl/wat-kun ... programma/[/url]
Antoinette

Bericht door Antoinette »

Jan, het kan. Zelf heb ik totaal geen last van cognitieve problemen. Ik ben 68 en heb bijna 24 jaar MS. Daarentegen kan ik wel bijna niet lopen. De rolstoel ligt op de loer.

Mijn man echter is wel heel vergeetachtig en hij heeft geen MS.

Laat haar even betijen. Ze zal niet de enige zijn die liever niet over haar ziekte praat.

Sterkte,
Antoinette
[url]www.antoinettekersten.nl[/url]
belladonna

Bericht door belladonna »

Hoi Jan.

Een can do weekend is inderdaad een prima idee.

Maar jullie kunnen ook gewoon eens naar een contactenavond gaan van de ms vereniging in jullie buurt..
Die drempel is wellicht lager en eenvoudiger te doen.
Het kan heel prettig zijn om te luisteren naar verhalen van anderen die soortgelijke dingen mee maken.
En als je jouw verhaal of vragen kwijt wil kan dit ook, maar moet niet....

Ik ervaar het als heel prettig en leerzaam, kleine tips kunnen je leven echt veranderen.
In onze groep zaten een paar ernstige ms- collega's maar juist van hun heb ik geleerd gelukkig
te zijn met wie ik ben, ondanks mijn ziekte.
De levensvreugde die zij hadden was bewonderenswaardig.
Helaas zijn zij overleden aan een andere vreselijke ziekte Kanker, we zijn helaas niet immuun voor andere ziekten.

Je kan er ook alleen naar toe gaan als je vrouw het niet ziet zitten.
Carl

Bericht door Carl »

Hoi Jan,
Het lijkt me voor jou heel lastig. Ik begrijp dat je je zorgen maakt om je vrouw. Maar ook jij hebt niet voor deze situatie gekozen. Misschien kun je proberen met je vrouw te praten en je zorgen uit te spreken. Hou het bijjezelf, wat betekent het voor jou. Iedereen gaat anders met situaties om.
josfromglos

Bericht door josfromglos »

Mijn antwoord daarop 'Jan'(?), en ik kan alleen voor mijzelf spreken uiteraard, is 'Ja'. De laatste diagnose die ik heb ontvangen is die van PPMS....., ik werk helaas al jaren niet meer ('heeeel lang verhaal...') maar....ik kan nog steeds 'lopen', autorijden, etc etc etc. Ik ben onlangs 57 jaar geworden…..'blimming heck', 57!.....short term memory loss CAN be positive...…, diagnose ontvangen begin deze eeuw (vertraagd door een zakkenwasser van een arts in Dordrecht die mij in eerste instantie naar een psychiater doorstuurde toen ik zo'n 13-14 jaar was!....) Zijn 'zakwasserigheid' werd later indirekt bevestigd door zijn EX-echtgenote, die ook een arts was, nadat ik inmiddels in 1995 naar de UK was geemigreerd en bepaalde info nodig had nav mijn diagnose. Deze dame was WEL heel hulpvaardig!

'Jan', mijn echtgenote heeft een 3-jarige studie 'Music Therapy' gevolgd (oa om dit toe te passen voor patienten met dementie) en een van haar 'tutors' kwam op een gegeven moment met dit 'statement' aanzetten…; het korte-termijn-geheugen ('KTG') is voortdurend aktief en is dus heel 'druk', het lange-termijn-geheugen ('LTG') is 'opgeslagen' en wordt alleen 'opgeroepen' indien je dat nodig acht... Dit gold zeker voor mij omdat ik zo 'vergeetachtig als de pest' ben als het op KTG aankomt, maar OK als het op LTG aankomt…
Dit verklaart ook waarom bij patienten met dementie het verleden heel vaak naar boven komt…..(mijn oma had dementia, de 'dingen' die ik ben te weten gekomen mbt mijn opa….)

Ook van belang is, naar mij is uitgelegd door de neuroloog, in het bijzijn van mijn echtgenote (thank God!, anders was ik de hele handel vergeten!!), dat van belang is wAAr de MS-littekens zich bevinden in de hersenen….; je hoofd kan 'vol zitten' met littekens waarbij je weinig klachten hebt OF je hebt 'slechts' enkele littekens die net op de 'verkeerde plek zitten' en belangrijke signalen verstoren (dit is bij mij het geval ook al is eea niet aggressief gezien de, althans in mijn geval, heel langzame ontwikkeling van 'mijn' MS -verspreid over meer dan 40 jaar!-). Maw, elk 'geval' is verschillend.

Bla bla bla bla, sorry, ik ben een beetje nerveus….., ik voel mij sinds 24.00/ 00.00 hours een beetje 'statenloos' aangezien ik hier 25 jaar geleden ben gearriveerd op een 'europees' nederlands paspoort, hetgeen dus bij deze zijn waarde verliest?! Gelukkig hebben ze rekening gehouden met de 'langzamen' (here he is...) en heb ik een jaar de tijd om eea 'recht te breien'...., althans….als ik mij goed herinner….

Sterkte Jan voor jou EN je echtgenote….applaus voor jou omdat je je zorgen maakt over haar want vergeet niet, ook jou kan iets overkomen! Ik ben geen gelovige MAAR 'geloof heilig' in het feit dat wij elkaar tijdens de 'huwelijks bevestiging' at the Registry Office hebben beloofd om elkaar zowel in goede als in slechte tijden moeten bijstaan, en ik kan je met trots zeggen (althans ik wel….., nimmer mijn gevoel voor humor vergeten!, zo belangrijk!) dat ik daarin ben geslaagd!
Ik wens jullie beiden alle sterkte…...'it's for most of us MSers plus related' not the end of the world!'...….I am now going to listen to LBC radio on which that Farage is having the time of his life now we are 'out'...! Trouwens, hij IS een hele goede 'spreker' ook al ben ik het -uiteraard- niet met hem eens…..long live democracy! I'll shut up now.....I blame the tablets! :)
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Josfromglos je schrijft voor mij bijna onbegrijpelijk, ik doe ook geen moeite om het te gaan begrijpen ook.
josfromglos

Bericht door josfromglos »

...was ook niet aan jou gericht…, en vermoei je vooral niet om het 'gaan te begrijpen'...:)
jan1964

Bericht door jan1964 »

Bedankt iedereen voor jullie bijdrage aan dit topic dit helpt echt om wat er gebeurt beter te begrijpen gezien er over praten met mijn vrouw zo moeizaam gaat.
Mijn vrouw heeft een zeer moeilijke jeugd gehad waarbij haar ouders constant ruzie maakten en haar moeder haar eigen dochter manipuleerde om haar gelijk te halen, zo dreigde ze om zelfmoord te plegen maar dit was allemaal opgezet spel om haar dochter voor haar te winnen, heb dit zelf nog meegemaakt toen ik haar leerde kennen.
Dit heeft hoe dan ook een zware indruk op haar nagelaten.
Haar vader is ondertussen overleden was maar 58 jaar en soms sneert haar moeder naar haar dat ze liever had gehad dat haar vader nog leefde in plaats van haar moeder.

Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp