Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Hardlopen en MS

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Door een teveel aan arginine kreeg ik wel gordelroos in combinatie met Gilenya. Let dan dus wel even op eventuele medicatie.
Dango

Bericht door Dango »

[QUOTE=leeuwtje-nl;n474930]Door een teveel aan arginine kreeg ik wel gordelroos in combinatie met Gilenya. Let dan dus wel even op eventuele medicatie.[/QUOTE]oeps , ik moet even nakijken of Aubagio ook niet samen gaat , over de arginine moet ik me nog even inlezen maar bedankt.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Dango

Bericht door Dango »

De L-arginine is het beste samen te slikken met L-Lysine , de 2 hebben elkaar nodig.

Het herpes virus KAN (hoeft niet) worden geactiveerd door L-arginine en daarom moet je dit samen je met L-lysine innemen.

Zo begrijp ik het.

bron:

[url]https://m.orthokennis.nl/nutrienten/Lysine[/url]

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Met L-Lysine moet het wellicht lukken, dat ben ik in elk geval tijdens de gordelroos bij gaan slikken op advies van een voedingsdeskundige. Zelf gebruik ik nu minder arginine in mijn voeding, uit voorzorg.
Dango

Bericht door Dango »

[QUOTE=leeuwtje-nl;n474954]Met L-Lysine moet het wellicht lukken, dat ben ik in elk geval tijdens de gordelroos bij gaan slikken op advies van een voedingsdeskundige. Zelf gebruik ik nu minder arginine in mijn voeding, uit voorzorg. [/QUOTE]Ik heb beide online besteld , ik ga er wat over vinden als ik het een tijdje heb gebruikt.

Over het hardlopen , met deze wind is het zelfs met 7 graden behoorlijk koud in je hardloop tenue
heleendr

Bericht door heleendr »

Hoi

hardlopen lukt al jaren niet meer, rennen in een sukkeldrafje ook niet meer, is vaak lang uit de grond kussen

evenals bergklimmen en klauteren

dit heb ik ingewisseld voor wandelen.
5, 6 km per dag en in het weekend 20 30km
en af en toe een marathon

ik eet alleen maar een extra banaan dan
en musli reep mee

geen extra voeding

hindelijker is als ik val wat ik nu vakar doe de mensen die mij zo snel mogelijk overeind willen hijsen

maar dat duurt dan even, voordat mijn gevoel weer terug komt.

succes met trainen
Heleen
Dango

Bericht door Dango »

hele mooie prestatie hoor
Borne

Bericht door Borne »

Wow Heleen dat zijn flinke afstanden. Het gekke is is dat ik meer moeite heb met 10 km wandelen dan met 10 km hardlopen. Met wandelen ga ik zwalken en struikelen als ik moe wordt en bij hardlopen blijf ik beter op koers,
josfromglos

Bericht door josfromglos »

Ik heb net van 'zonderwaarde' vernomen dat ie het geweldig vond dat ik nog kan autorijden cq nog voldoende 'funktie' in mijn voeten heb om de pedalen te bedienen. Hier lees ik dat Borne en Heleen hardlopen en wandelen bespreken…, het geeft eigenlijk aan hoe 'uiteenlopend' MS kan zijn, en dat het een heel 'wijd begrip' is, en zeker ook tijdsgebonden. Hierbij vraag ik mij altijd af wat de lengte van tijd is geweest vanaf het eerste noemenswaardige probleem tot datgeen wat men nu bespreekt. En kan het zijn dat fysische problemen en/of 'geestelijke' problemen vrijwel nimmer samen gaan?

Er zijn dan twee momenten (don't worry..., only two...:) die mij te binnen schieten…. Veeele jaren geleden (rond 1998 toen ik 35 jaar oud was)…) zat ik met mijn baby dochter op de sofa aan de straatzijde, toen er ineens een partij 'steengruis' tegen het raam werd gegooid door een kwajongen.....Ik snelde het huis uit en achterhaalde na een enorme 'sprint op sokken' die zelfde jongen, die dermate geschokt was dat de expressie op zijn gezicht voldoende triomf was....

Het andere moment was rond 2003, toen ik een lezing bijwoonde van dezelfde neuroloog die mij, niet lang daarvoor, op 40-jarige leeftijd de diagnose 'MS' had overhandigd (Mr R Martin) na de gebruikelijke drie testen…('but don't worry, you can still have all the other diseases' hoor ik hem nog zeggen, ook al was het 'verontschuldigend grappig' bedoeld).
Tijdens de lezing legde hij uit dat de mate van invaliditeit niet afhangt van hoeveel ontstekeningen er in de hersenen zijn aangetoond, maar waar deze ontstekeningen 'zitten' (uiteraard met name van belang als er niet al te veel ontstekeningen zijn aangetroffen, hetgeen bijvoorbeeld bij mij het geval was - overigens, geen idee hoe het nu is!).

Ik ben nu 57 en al jaren lang officieel 'disabled'.... De fatigue is onnoemelijk vervelend en 'vermoeiend' (…), ik heb nu voortdurend een 'stok' nodig om in balans te blijven, en een rolstoel indien ik besluit 'om het wat verder te zoeken' (al 'zoek' ik eerlijk gezegd niet al te veel dezer dagen…). Gelukkig kan ik echter nog de pedalen in een auto bedienen, vooral ook van belang om regelmatig mijn gehandikapte dochter te bezoeken (en tegelijkertijd te beschermen!...., al is dit 'oraal' en 'op schrift' dezer dagen…).

Die zin 'Alles is relatief' komt weer opdoemen, en heb ik enorm met 'zonderwaarde' te doen, want het idee dat ik niet langer de pedalen in een auto kan bedienen! Voor mij is dat het verschil tussen 'vrijheid' en 'afhankelijkheid' (help!, 'openbaar vervoer' in de UK!), maar is het ook van enorm belang in mijn geval om mijn dochter bij te staan (lees: te beschermen..) waar en wanneer nodig.

Sorry, ben ik weer aan het uitwijden…, de andere 99,99% kun je lezen in mijn toekomstige boek…:)



Dango

Bericht door Dango »

conclusie is dat MS vele gezichten heeft en iedereen met alle verschillende gezichten zijn aandoening draagt zoals deze komt , hoe verschillend dan ook mag zijn.

een feit dat bij alle verschillende gevallen is is dat je cognitief achteruit gaat en te veel prikkels uit de omgeving moeilijk te verwerken zijn.

Snel schakelen in veranderingen geeft soms moeite deze te verwerken en het overzicht in je hoofd raak je dan kwijt.

op zo'n dag ga ik wandelen hardlopen of muziek luisteren , ik MOET compenseren anders gaat het mis.

Aan structuur is (in mijn geval) een grote behoefte en ik vind mezelf daardoor wel "minder leuk" , de onbezorgdheid die ik vroeger had ben ik net zoals vele (ook 40 en 50 plus) en ook zonder MS , kwijt.


In ieder geval een goed weekend en sport wandel loop en snuif de buitenlucht , ik hoop dat de lente snel komt
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp