Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Technische vraag tellend inkomen voor uitkering UWV

Alles omtrent werk en uitkeringen
linda22

Technische vraag tellend inkomen voor uitkering UWV

Bericht door linda22 »

Zoals ik in een ander topic ook al aangaf; jaren lees ik al mee en nu dan zelf ook een account. Al jaren lees ik alles, dus ook iedereen zijn ervaring met UWV, keuring etc. Binnenkort ben ik zelf weer aan de beurt voor de 2e x Poortwachter en ik vraag me iets af. Ik weet dat er hier op het forum een aantal mensen zijn die behoorlijk ingelezen zijn in het UWV gebeuren. Ik laat me sowieso bijstaan door een sociale stichting nu met de keuring, en zal na de uitkomst ook wel jurdisch advies vragen over deze kwestie. Maar dit forum is om kennis uit te wisselen, wie weet heeft iemand hier ook verstand van! Het is een vrij technisch verhaal, zal mijn best doen om het goed uit te leggen.

[B]1e ronde Poortwachter:[/B]
Ziek geworden (MS) in baan A met startsalaris A. Tijdens de Poortwachterperiode ben ik gewisseld naar baan B binnen dezelfde werkgever met veel ruimer salaris B (maar het oude contract van baan A bleef toen nog van kracht uiteraard, want de keuring was nog niet geweest). De keuring is gebaseerd op het inkomen het jaar voorafgaand aan ziektemelding, in dit geval dus startsalaris A. Uitkomst van die keuring: 65% arbeidsongeschikt, je kan nog XXX verdienen en je kan nog zoveel uur werken, contract naar beneden aangepast, dus stuk WIA en stuk salaris. Vol goede moed verder gegaan met baan B. Helaas was ook baan B op een gegeven moment qua uren te belastend, dus een nieuwe ziektemelding volgde, en omdat ik nieuw bedongen arbeid deed, startte ook de 2e ronde Poortwachter.

[B]2e ronde Poortwachter:[/B]
Deze loopt inmiddels bijna op zijn einde en helaas zijn er geen mogelijkheden meer tot werken wil ik mezelf niet opnieuw mega uitputten, bedrijfsarts is goed aangehaakt geweest, alle documenten weer aangeleverd bij het UWV. Eind maart mag ik weer naar de verzekeringsarts (heb er zelf actief achteraan gebeld gezien de grote achterstand bij herkeuringen). Inmiddels ben ik in baan B echt meer gaan verdienen met salaris B dan wat mijn startsalaris A ooit was.

[B]Mijn vraag:[/B]
Ik heb ooit uitgelegd gekregen dat je inkomen vóór de eerste ziektemelding altijd het uitgangspunt voor een uitkering blijft. Of je na die eerste keuring nu meer of minder gaat verdienen, dat uitgangspunt blijft staan. Dat is wel echt in mijn nadeel, omdat mijn startsalaris A echt niet zo hoog was en ik daarna dus ben blijven werken en salaris B ben gaan verdienen (uiteraard wel het bijverdienplafond in de gaten gehouden). Weet iemand of het mogelijk is om toch nog iets met salaris B te kunnen doen in de zin van meetellen voor uitkering..??
Alvast bedankt!
Sara

Bericht door Sara »

Ha Linda,

voor mij is het al een tijd geleden allemaal, toen er nog WAO was en nog geen WIA. Toen gold hetzelfde principe. Dat viel bij mij ook nadelig uit, hoewel het verschil niet héél groot was.

Meer dan dit weet ik er ook niet van. Ik heb er een hard hoofd in, maar hoop natuurlijk dat ik ongelijk heb.

Laat je weten hoe het verder gaat? Ik duim dat je alsnog een gaatje vindt!
linda22

Bericht door linda22 »

Bedankt voor je reactie, Sara. Denk inderdaad ook dat het eerste inkomen altijd blijft tellen, maar wie weet heeft iemand een andere ervaring. Mocht ik wat wijzer worden, dan zal ik het hier inderdaad delen!
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Ik kan me voorstellen dat salaris A het uitgangspunt is. Aan de andere kant is er nu een nieuwe situatie ontstaan door het nieuwe contract. De wet Poortwachter gaat tenslotte ook weer helemaal opnieuw van kracht daardoor. Ik zou het logisch vinden (maar wie ben ik...) als 65% van je uitkering gebaseerd wordt op salaris A en 35% op salaris B.

Misschien zou je je vraag ook aan [USER="22523"]uwv_webcare[/USER] kunnen stellen. Zij weten er alles van.
linda22

Bericht door linda22 »

Nou Hanna71 "wie ben ik", een voor mij bekende naam van dit forum met altijd zinnige antwoorden!

Zou wat voor te zeggen zijn, de beredenering dit jij toepast. UWV heeft immers eerder tijdens Poortwachter ronde 2 gezegd dit is nieuw bedongen arbeid, dus werkgever moet 104 weken doorbetalen (toen mijn werkgever tijdens Poortwachter ronde 2 al een herkeuring wilde, dat wees het UWV toen direct af).

Hoe zou ik een vraag kunnen stellen aan uwv_webcare? Ik begrijp dat er na de keuring straks vanzelf een antwoord op deze vraag komt (hopelijk), maar ben gewoon benieuwd.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Ik vind de redenering ook wel logisch, maar of ze dat bij het UWV ook vinden... ;)

Je kan uwv-webcare opzoeken in de deelnemerslijst en dan een privébericht sturen.
Maar omdat ik ze getagd heb, zullen ze één dezer dagen dit topic lezen en ik ga er van uit dat ze dan zullen reageren.
Klick

Bericht door Klick »

dat opzoeken is niet nodig klik gewoon op de naam in de @ ;)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp