Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Altijd moe bij MS?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Ik merk een groot verschil tussen lichamelijke vermoeidheid en mentale vermoeidheid. Ik heb zelf het meeste last van mentale vermoeidheid.
Ik kan prima 2 uur lang wandelen, maar een half uur een intensief gesprek voeren (of vooral goed luisteren) maakt dat ik bekaf ben.

Tijdens mijn revalidatietraject kreeg ik de tip om de radio uit te zetten of in een restaurant met mijn gezicht naar de muur te gaan zitten. Daarmee beperk je de prikkels die binnen komen/. Ik vond dat in mijn situatie niet nodig, want ik had daar heus geen last van.
Ik ben het toch gaan proberen en ik merkte echt verschil.

[QUOTE=Bekiaam;n475236] De enige manier om dan weer van de bank te komen is de TV aan en dommelend kijken wat er langs komt. [/QUOTE]
Misschien gewoon eens zitten/liggen en geen tv aan doen. Bij mij werkt dat goed om even alle prikkels uit te schakelen. Daar knap ik dan echt van op.
Klick

Bericht door Klick »

yep ik heb dat precies zo...
geen tv aan geen radio aan en ik kan veel meer aan.
als het te druk is om me heen slurpt dat energie.. een wc rust moment is dan aan te raden, voor niemand vreemd en je komt echt ff bij.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

[QUOTE=Klick;n475316]een wc rust moment is dan aan te raden, voor niemand vreemd en je komt echt ff bij.[/QUOTE]

Ja, dat doe ik ook! Soms is gewoon even naar buiten gaan, een ommetje maken ofzo, ook lekker. Maar als ik niet wil dat mensen vragen gaan stellen, dan ga ik gewoon even op de wc zitten. Dat geeft even rust en dan kan ik me weer even opladen voor een poosje.

Ik verbaas me er over hoe ik eerst dacht dat dat voor mij niet gold, maar hoe ik nu merk dat prikkels echt energievreters kunnen zijn. Als ik autorijd heb ik altijd de radio UIT. Doe ik dat niet, dan kan ik minder lang rijden.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Hanna, hoe kan het dan dat je met meer prikkels juist langer kunt rijden? :???:
Dango

Bericht door Dango »

[QUOTE=leeuwtje-nl;n475321]Hanna, hoe kan het dan dat je met meer prikkels juist langer kunt rijden? :???:[/QUOTE]lekker muziek luisteren tijdens auto rijden of thuis zijn wel prikkels maar geen vervelende prikkels , tenminste zo denk ik er over maar ik weet niet of dat voor iedereen geld.

Negatieve of drukke prikkels zijn voor mij i.i.g. wel meer belastend.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Hanna71

Bericht door Hanna71 »

[QUOTE=leeuwtje-nl;n475321]Hanna, hoe kan het dan dat je met meer prikkels juist langer kunt rijden? :???:[/QUOTE]

Ik zie dat ik het verkeerd geschreven heb :cool:.
Ik heb de radio altijd UIT. Dat beperkt de prikkels en daardoor hou ik de concentratie langer vast.
Ik zal het aanpassen.:o
Klick

Bericht door Klick »

radio uit idd dat doe ik ook! en als bijrijder helpt het de ogen te sluiten energiemanagement noem ik het :D
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp