Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Coronavirus

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Hier staat wel iets dat ouderen minder vaak naar de IC gaan: [url]https://nos.nl/l/2331079[/url]

Raar dat beweerd word dat thuis zuurstof krijgen ook een goede optie is voor ouderen. De zorg die je op de IC krijgt, kun je per definitie niet thuis doen?

En hoe kunnen ze weten hoeveel het er zijn? Houden ze een administratie bij van mensen die niet worden doorverwezen? Lijkt me niet.
Marina

Bericht door Marina »

[QUOTE=raimonnea;n476679][USER="26442"]Klick[/USER] ja Ecuador echt dystopische situaties. Om kippenvel van te krijgen. Aan je lot overlaten. Mensen zijn misschien bewusteloos/coma door corona en worden erge dingen met ze gedaan. Ze verbrandden mensen op straat :eek: :nerveus:, of ze echt dood zijn op dat moment van aansteken? Wat een beschaving :(.[/QUOTE]Serieus?! Wat afschuwelijk :huilen:.
En dan zijn er bijv. nog de arme mensen in veel Afrikaanse landen met een slechte gezondheidszorg.. en bijv. de vluchtelingen op Lesbos waarbij er veel kinderen aan hun lot worden over gelaten.. vreselijk :huilen:!

[QUOTE]Vind het jammer dat Nederland niet alle burgers opneemt in het ziekenhuis met zware corona klachten. Te weinig ic bedden in welvarende Nederland :tralala::boos:. Zegt veel over ons politiek. [/QUOTE] Ja precies. Teveel bezuinigingen op de zorg en dat wreekt zich nu des te erger :moe:. Nederlandse patienten die op Duitse IC's moesten worden ondergebracht omdat het aantal IC-bedden daar [I]wel[/I] toereikend was..
Nessa

Bericht door Nessa »

[QUOTE=Toeter;n476687]Hier staat wel iets dat ouderen minder vaak naar de IC gaan: [URL]https://nos.nl/l/2331079[/URL][/QUOTE]

Dat klopt. Maar dat is niet omdat door artsen wordt besloten dat deze patiënten niet naar de IC mógen. Maar omdat al in een eerder stadium met patiënten wordt besproken of ze nog naar de IC willen. Behandeling op de IC is vreselijk zwaar. Je moet het als patiënt ook alleen doen nu. Als je van de IC komt, heb je een flinke jas uitgedaan: je bent vreselijk veel spiermassa kwijt, je hebt longschade en mogelijk ook hersenschade en een trauma. 1 dag IC is 1 week revalideren. Dat risico moet je willen nemen.
Dat is ook de reden dat de meeste sterfgevallen niet plaatsvinden op de IC maar op de cohorten, of dat mensen inderdaad liever in hun eigen bed aan de zuurstof gaan.
Nessa

Bericht door Nessa »

[QUOTE=Marina;n476689]Nederlandse patienten die op Duitse IC's moesten worden ondergebracht omdat het aantal IC-bedden daar wel toereikend was..
[/QUOTE]

Dat is dus niet het geval. Patiënten zijn overgeplaatst om de lasten verdelen, niet omdat het maximum was bereikt. Op die manier voorkom je dat het ene ziekenhuis op de max van zijn capaciteit werkt terwijl het andere nog volop ruimte heeft. In ons Brabantse ziekenhuis zijn ze patiënten gaan uitplaatsen zodra ze op ongeveer 80% van de verhoogde capaciteit zaten. In België werd dezelfde lijn gehanteerd, begreep ik van een vriendin die in een Belgisch ziekenhuis op het cohort staat.

Overigens ben ik het wel eens dat we nu extra de negatieve effecten voelen van bezuinigingen op een vitale sector. Dat moet anders geregeld.
Marina

Bericht door Marina »

[USER="21224"]Nessa[/USER] Oh dus het was eerder om lucht te geven aan Nederlandse ziekenhuizen dan dat er geen plek meer was. Dan heb ik dat destijds helaas verkeerd begrepen :hmmm:.
Nessa

Bericht door Nessa »

[QUOTE=Marina;n476692][USER="21224"]Nessa[/USER] Oh dus het was eerder om lucht te geven aan Nederlandse ziekenhuizen dan dat er geen plek meer was. Dan heb ik dat destijds helaas verkeerd begrepen :hmmm:.[/QUOTE]

Er is ook zoveel nieuws over corona dat het onmogelijk allemaal bij te houden is... Collega's van me zijn overgeplaatst naar Amsterdam en Groningen en ik ken mensen die op de IC werken. Dan krijg je van veel dichterbij informatie.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Bericht door Qanuk00 »

Vorige week is mij tijdens de intake verteld dat een behandeling in coronaperiode risicovol is, omdat je immuunsysteem een tikkie krijgt. Ik heb op dit moment veel klachten en de vraag is niet of ik behandeld ga worden, maar wanneer.... Kwaliteit van leven is voor mij erg belangrijk, en mijn klachten nemen stillekes aan toe. Maar men wil geen onnodige risico's nemen, wat ik ook goed begrijp. Duivelsdilemma's
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Qanuk, over wat voor behandeling heb je het hier? Medicatie als MS-remmer, een prednisonkuur, of nog iets anders?
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

[QUOTE=raimonnea;n476739]

Dan over die IC bedden, lees zat in de media dat er mensen de IC word geweigerd in Nederland om het open te houden voor wie [U][B]in hun ogen[/B][/U] het beste overlevingskans zal hebben.

[/QUOTE]

Ik ben trots op al die medewerkers in de zorg die hun benen uit hun lijf lopen om meer mensen te helpen dan menselijkerwijs van ze gevraagd kan worden, die onder vreselijke omstandigheden (zowel lichamelijk als psychisch als praktisch) moeten werken en daarbij ook nog eens meer kans lopen om ziek te worden dan anderen.
Ik vind het moeilijk te geloven dat deze mensen geen hart hebben door mensen te weigeren terwijl dat niet nodig is. Geef ze iets meer waardering dan dat!
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik denk dat wij bijna geen van alleen enig idee hebben met wat een IC opname van een week of drie echt met iemand doet. Van dichtbij heb ik dat gelukkig ook nog niet meegemaakt maar wel vanuit mijn werk van vroeger. Mensen die volledig bedlegerig opgenomen moeten worden in een revalidatiecentrum om werkelijk alles opnieuw te moeten gaan aanleren voor zover dat dan nog mogelijk is.

Voor mezelf heb ik al aangegeven niet naar een IC te willen als ik geveld zou worden door dit verschrikkelijke virus en ik niet op eigen kracht daarvan weer zou kunnen opknappen. Ik heb nu al moeite om mijn spieren een heel klein beetje op orde te houden dus laat staan als alles een week of 2 a 3 volledig stil zou hebben gelegen. Dat komt dan nooit meer goed, En dan nog de mogelijke hersenbeschadigingen, ik heb nu al behoorlijk last van overprikkeling en een gestoord kort geheugen. Ik moet er niet aan denken dat het nog veel erger zou worden.

Alle revalidatie patienten die er na deze crisis zullen zijn geven denk ik ook nog wel de nodige problemen en overbelasting van de revalidatie centra.

Intussen blijf ik dus maar zo veel als mogelijk binnen in de hoop deze narigheid buiten de deur te houden en op die manier geen beroep te hoeven doen op de toch al overbelastte zorg in het land. Voorkomen is tenslotte altijd nog beter dan genezen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp