Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Joaqim87

MS?

Bericht door Joaqim87 »

Hoi,

Ik ben een 30 jarige jongeman die al 3 maanden een brandende/tintelende/verlammende pijn heeft in de buikstreek/romp/rug.

Ik ben laatst naar een neuroloog geweest die een MRI voorstelde. Door COVID-19 is het natuurlijk wat langer wachten op de scan.

Nu maak ik me natuurlijk ongerust en zeker gezien mijn leeftijd. Ik ben vorig jaar ziek gevallen met maagzweren (8), slokdarmontsteking, maagslijmvliesontsteking. Ik ben toch wel een 8tal maand bedlegerig geweest door de toen misselijkheid, pijn. Eind januari 2020 was ik eindelijk voor een week beter, waar ik dan wakker werd met de brandende pijn in mijn zij(en). Tot nu is het nog niet beter. Ook merk ik wanneer ik me fixeer op een punt (verte) ik dubbel begin te zien.

Is dit een (voor)teken van MS?
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Bericht door Qanuk00 »

Hoi Joaqim,

Ik had hetzelfde probleem, mij MRI zou eigenlijk 30 april plaatsvinden. Maar via een Econsult heb ik de toename van mijn klachten en zorgen eromheen feitelijk beschreven. Ik kreeg binnen een dag antwoord dat mijn MRI ruggenmerg naar voren zou worden geplaatst (half april) incl MRI hersenen. Vorige week direct uitslag gehad, bleek MS te hebben. Evhter door corona duurt alles wat langer dan normaal, zoals bijv vervolgafspraken en behandeling.

Behandeling van MS tast nl je immuunsysteem aan, waardoor je vatbaarder bent voor virale en bacteriele infecties. Het duivelsdilemma in mijn geval is of ik mijn huidige klachten kan handhaven, of dat ik nu toch mijn MS aanval moet gaan behandelen om mogelijk weer te kunnen wandelen, fietsen etc.

Als je je echt zorgen maakt, beschrijf je klachten en uit je zorgen nauwkeurig in een Econsult aan de poli waar je MRI is aangevraagd.

Sterkte!
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=Joaqim87]
Is dit een (voor)teken van MS? [/QUOTE]

Dag Joaqim,

(Waarschijnlijk wordt je vraag verplaatst naar 'Zoekend in diagnoseland', waar hij meer op zijn plaats is)

Maar je klachten doen mij totaal niet aan MS denken. De pijn kan zeer veel oorzaken hebben; en kan 'echt' iets zijn wat pijn doet, of (minder waarschijnlijk) het kan een 'zenuwpijn' zijn. Ook in dat laatste geval zouden er nog 1000 oorzaken kunnen zijn, waar MS er slechts een van is.
Laatst gewijzigd door Jrs77 op 17 mei 2020, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Joaqim87

Bericht door Joaqim87 »

[QUOTE=Jrs77;n476775]

Dag Joaqim,

(Waarschijnlijk wordt je vraag verplaatst naar 'Zoekend in diagnoseland', waar hij meer op zijn plaats is)

Maar je klachten doen mij totaal niet aan MS denken. De pijn kan zeer veel oorzaken hebben; en kan 'echt' iets zijn wat pijn doet, of (minder waarschijnlijk) het kan een 'zenuwpijn' zijn. Ook in dat laatste geval zouden er nog 1000 oorzaken kunnen zijn, waar MS er slechts een van is.

[/QUOTE]

Thanks for the reply! Ik heb laatst wel een CT scan laten nemen en daaruit bleek dat ik een opgezwollen tussenwervel heb, maar mijn HA zei dat het geen pijn kan geven.

Het is wat giswerk natuurlijk, maar wat ik weet is dat mijn leven er behoorlijk onder leidt.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=Joaqim87;n476778]Het is wat giswerk natuurlijk, maar wat ik weet is dat mijn leven er behoorlijk onder leidt. [/QUOTE]
Ik snap dat de onzekerheid alleen al vervelend is, naast de pijn zelf natuurlijk.
Ik hoop dat je snel in het ziekenhuis terecht kan, en dat ze kunnen achterhalen wat het probleem is. En dat het te verhelpen is, natuurlijk ;)

Succes en sterkte!

D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Eens met Joris, mij doet het ook niet echt aan MS denken.

Wat betreft dubbelzien: ik heb dit vaker gehad, en typisch aan MS is dat een klacht (in geval van een aanval), zich vrij snel opbouwt. Terwijl ik 's ochtends nog goed zag, dacht ik 's middags "... wat raar..." en de volgende dag belde ik met de arts. Toen was het niet meer "...wat raar..." maar zag ik gewoon 4 vogeltjes in plaats van de twee die ik had. :)

Maar uiteraard wens ik je wel sterkte op je zoektocht [USER="28372"]Joaqim87[/USER]

[USER="28371"]Qanuk00[/USER] heel vervelend om net de diagnose te hebben, het is zo'n warrige tijd. Ben je al gekoppeld aan een ms-verpleegkundige, dat je in ieder geval je vragen stellen kunt?

Wat betreft je gedachte over wel of niet behandelen: de meeste behandelingen bij MS zijn preventief. De 13 verschillende medicijnen die er voor RRMS zijn op het moment en waar je een keus uit kunt maken, zijn ter voorkoming van nieuwe aanvallen en het afremmen van de activeit van de ziekte.

Als je erg veel last hebt van een aanval, kan je de keus krijgen voor de (vaak heftige!) prednisonkuur. Deze kuur versnelt het herstel, maar helaas is de schade al wel gedaan en kan die niet meer hersteld worden door de prednison.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Ik ken inmiddels veel klachten van MS maar deze nog niet. Ik heb totaal niet het idee dat dit iets met MS te maken heeft. Ik denk dat je het totaal ergens anders moet zoeken.
Knillis

Bericht door Knillis »

[QUOTE=D-Cheryl;n476786]
Als je erg veel last hebt van een aanval, kan je de keus krijgen voor de (vaak heftige!) prednisonkuur. Deze kuur versnelt het herstel, maar helaas is de schade al wel gedaan en kan die niet meer hersteld worden door de prednison.[/QUOTE]

Ik denk dat een neuroloog op dit moment heel voorzichtig zal zijn met het geven van een prednisonkuur. Prednison verzwakt je immuunsysteem en als je dat gebruikt wordt je extra vatbaar voor infecties. Dus waarschijnlijk liever niet in deze Corona tijd.
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=Joaqim87;n476771]Hoi,
Ik ben een 30 jarige jongeman die al 3 maanden een brandende/tintelende/verlammende pijn heeft in de buikstreek/romp/rug.
Nu maak ik me natuurlijk ongerust en zeker gezien mijn leeftijd. Ik ben vorig jaar ziek gevallen met maagzweren (8), slokdarmontsteking, maagslijmvliesontsteking. Ik ben toch wel een 8tal maand bedlegerig geweest door de toen misselijkheid, pijn. Eind januari 2020 was ik eindelijk voor een week beter, waar ik dan wakker werd met de brandende pijn in mijn zij(en). [/QUOTE]

het toffe/vervelende, kies zelf maar, aan ms is natuurlijk de creativiteit vd ziekte en hoe het zich uit.
Uit jouw verhaal leid ik vooral maag-darmklachten af, zelfs de gevoelsstoornissen ter hoogte vd romp. Ik kan er compleet naast zitten maar Ms is niet mijn 1e gedachte.

je oog? gewoon eventjes laten nazien al corona voorbij is
Ghost

Bericht door Ghost »

[USER="28372"]Joaqim87[/USER] Hey, wij zijn natuurlijk geen artsen die jouw diagnose kunnen stellen,
maar meedenken kunnen we wel.

Zoals de meesten al zeggen denk ik ook niet meteen aan ms,
maar het is voor iedereen anders dus zou het zeker onderzoeken.

Tintelingen en rugpijn, dubbelzien klinkt mij zeer bekend, maar kan ook door iets anders komen.
Ook kunnen je slijmvliezen door ms aangedaan worden, maar maagzweren..geen idee!!
Misselijkheid is mij niet bekend als symptoom van ms.

Hopelijk kan je snel terecht in het zh, hou je ons op de hoogte?

Groetjes, Ilona
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp