Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Wat eten we vandaag? Deel 14

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
Marina

Bericht door Marina »

[QUOTE=Sara;n476758]
Wij doen het met haring ipv tonijn, en noemen het vervolgens haringsalade :D. [/QUOTE]

Ha ja, die ken ik, maar dan van de Volendammer vishandel, vroeger in de buurt. Ook erg lekker!

De perzische kipstoof wil ik ook een keer gaan proberen te maken. Lijkt me ook erg lekker met wat dadels erbij zoals in het recept gesuggereerd wordt.
Roadrunner

Bericht door Roadrunner »

Ai, vergeet ik toch gewoon de hele tijd in dit lekkere topic recepten te zetten. Veels te druk op werk, ik vergeet alles.
Vanavond een simpele pasta, met tomatensalade.Cacio e Pepe (pasta met Pecorino en peper)| Recept | Betty's Kitchenhttps://bettyskitchen.nlCacio e Pepe is een klassiek Italiaans gerecht. In Rome maakt men deze spaghetti met Pecorino kaas en zwarte peper. Hij is verrukkelijk!
Knillis

Re: Wat eten we vandaag? Deel 14

Bericht door Knillis »

Vandaag wordt het, omdat het zulk lekker warm weer is een heerlijke salade van meergranenrijst met komkommer, tomaatjes, jonge capucijners, ui, eikenbladsla en belegen kaas.

Ik heb het inmiddels al gemaakt zodat de smaken goed in kunnen trekken.
raimonnea

Re: Wat eten we vandaag? Deel 14

Bericht door raimonnea »

Vegan spaghetti. 😋 yummy.

Afbeelding
Sara

Re: Wat eten we vandaag? Deel 14

Bericht door Sara »

Vanavond een eiergerecht uit dít Perzische kookboek: https://shop.oxfamnovib.nl/de-perzische ... n-verhalen

Omelet met sperziebonen, ui, knoflook en kurkuma. Ben benieuwd!
Klick

Re: Wat eten we vandaag? Deel 14

Bericht door Klick »

klinkt lekker!
D-Cheryl

Re: Wat eten we vandaag? Deel 14

Bericht door D-Cheryl »

Ik had vanavond blote billen in het gras, met een vega worstje! :lekker:
raimonnea

Re: Wat eten we vandaag? Deel 14

Bericht door raimonnea »

javaanse pindasoep

Afbeelding

toetje vegan ijsje

Afbeelding
Klick

Re: Wat eten we vandaag? Deel 14

Bericht door Klick »

pindasoep mjamm lekker met veeeel peper :)
Marina

Re: Wat eten we vandaag? Deel 14

Bericht door Marina »

Ja heerlijk, pindasoep !
Vorige week nog samen met vriend gemaakt. (Hier altijd met een beetje verse rode peper ;)).

Ook lekker als Maaltijdsoep!


Ingredienten voor 2 l. soep:

– 1 kilo kippenpoten- en bouten of een hele kip (ik gebruikte een Gildehoen)
– 3 liter warm water
– 1 stengel sereh, gekneusd
– 4 kleine vierkante maggiblokjes (of vervang door zout en verse lavas)
– 8 pimentbolletjes
– 2 uien
– 1 bosje selderij
– 1 pot pindakaas (350gr)
– 1 tomaat
– zonnebloemolie
– 1el tomatenpuree
– zwarte peper
– vers citroensap
– 4el geroosterde pinda’s (ongezouten)
- rijst

Bereidingstijd: 30 minuten / Wachttijd: 60 minuten

Doe de kip, water, sereh, maggiblokjes, pimentbolletjes en 1 grof gehakte ui in een grote soeppan. Schenk eventueel nog wat extra water erbij als de kip niet helemaal onder staat. Breng aan de kook en kook circa 40 minuten op laag vuur totdat de kip gaar is. Haal de kip eruit met een schuimspaan en laat iets afkoelen. Haal daarna het vlees van de botten af en schep de botten en vel terug in de bouillon samen met een paar takjes selderij. Laat dit nog 30 minuten op laag vuur pruttelen. Pluk de kip in de tussentijd in fijne sliertjes.

Schenk de bouillon (je zou nog ongeveer 2 liter over moeten hebben) door een zeef in een kom of pan. Een deel van de bouillon gebruik je om in een andere kom te mengen met de pindakaas. Klop goed met een garde totdat het een romig mengsel is.

Snipper de andere ui fijn en snijd de tomaat in kleine blokjes. Verhit de soeppan (maak ‘m wel eerst even schoon) op het vuur en fruit de ui in 2 eetlepels zonnebloemolie. Schep de blokjes tomaat en tomatenpuree erdoor en bak nog een minuut mee. Schenk nu rustig de bouillon erbij en roer de gemengde pindakaas met bouillon en de geplukte kip erdoor. Laat dit 10 minuten pruttelen en proef. Breng op smaak met zwarte peper en eventueel zout. Een beetje vers citroensap doet trouwens ook wonderen. Vind je de soep iets te dik? Schenk dan extra warm water of bouillon erbij.

Op het laatste moment hak je de pinda’s grof, samen met 3 takjes selderij. Bijvoorbeeld in een hakmolen. Serveer de pindasoep in kommen met de gehakte pinda’s en witte rijst.

Variatietips:
– Voeg ook wat zoutvlees toe. Laat dit eerst koken (ontzouten) voordat je het aan de bouillon toevoegt.
– Kook op het laatst nog 10 minuten een peper mee, voor wat extra pit. Je kunt ook sambal op tafel serveren.
– Maak balletjes tomtom voor in de soep. Kook daarvoor rijpe bakbananen (zonder schil) in water met zout. Prak daarna fijn en draai er balletjes van die je op het laatst 10 minuten laat mee koken.

https://www.francescakookt.nl/pindasoep/
Bijlagen
pindasoep-2.jpg
pindasoep-2.jpg (50.09 KiB) 775 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Marina op 28 mei 2020, 16:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp