Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

PAL achterover slaan

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Petrak1

PAL achterover slaan

Bericht door Petrak1 »

Hallo ik ben nieuw hierop het forum en heb een vraag.
De laatste tijd gebeurt het af en toe dat als ik opsta geen controle meer heb over mijn lichaam en val dan steeds achterover op mijn rug. Is dit bekend en kan dit iets te maken hebben met mijn prednison kuur ?
Groetjes Petra
Knillis

Re: PAL achterover slaan

Bericht door Knillis »

Ik heb daar gelukkig geen ervaring mee. Of dat met je prednisonkuur te maken kan hebben lijkt me haast van niet want daar heb ik hier op het forum nog niet eerder over gehoord geloof ik.

Ik heb wel moeite met blijven staan als ik bv een stuk op mijn driewiefiets heb gereden of een eind auto heb gereden. Als ik dan weer naast de fiets of buiten de auto sta moet ik eerst een poosje met de voeten een eindje uit elkaar blijven staan anders neig ik tot omvallen.

Ik noem dat altijd dat ik even moet “aarden”. Na een minuutje of zo kan ik dan weer verder zonder direct om te vallen. Maar ik weet niet of de klacht die jij beschrijft hetzelfde is als hetgeen ik ervaar.

Sterkte ermee
Marina

Re: PAL achterover slaan

Bericht door Marina »

Hallo Petra en welkom,

Heb hier persoonlijk niet eerder iets over gelezen in verband met een prednisonkuur of met MS op zich. Wat ik wel heb als ik een tijdlang heb gezeten of gelegen dat ik dan moeite heb met opstaan en gaan lopen (door stijfheid of het niet 'meewerken' van mijn spieren) en met mijn evenwicht, meer dan wanneer ik pas nog stond of liep. Echter het achterover vallen heb ik persoonlijk geen ervaring mee.
Misschien loont het de moeite om hierop eens te 'googlen'?

In ieder geval sterkte met dit vervelende verschijnsel!
Ghost

Re: PAL achterover slaan

Bericht door Ghost »

Hey Petra,

Ik verlies ook wel eens mijn evenwicht, ik ben nog niet gevallen, maar wel vaak bijna.

Vooral als ik in het donker uit bed stap, maar ook overdag als ik van de bank opsta
wil ik nogal eens de neiging hebben opzij te vallen.

Het is dus nog niet zo erg, maar ik moet er wel rekening mee houden,
heb al de nodige blauwe plekken opgelopen..

Groetjes, Ilona
Knillis

Re: PAL achterover slaan

Bericht door Knillis »

Ik heb het idee ghost dat jij het zelfde ervaart als ik. Eerst even goed rechtop staan en daar goed bij nadenken en dan pas gaan lopen anders val ik om of heb in ieder geval de neiging om te vallen.
Marina

Re: PAL achterover slaan

Bericht door Marina »

[mention]Petra[/mention] , als je via de zoekfunctie (rechts bovenin het forum) op "achterover vallen" zoekt, vind je daar wel een aantal ervaringen van mensen die ook last hebben/hadden hier van. Hopelijk heb je daar iets aan.
Ghost

Re: PAL achterover slaan

Bericht door Ghost »

[mention]Knillis[/mention] ik vind het een hele rare gewaarwording,

lijkt wel of ik ineens dronken ben.

Heb er vooral last van als ik opsta en meteen een bocht wil maken

en in het donker moet ik me geregeld ergens vasthouden.

Maar ik merk bv ook op de fiets dat ik af en toe een afwijking heb naar links of rechts.

M'n balans/motoriek is duidelijk niet helemaal ok, maar gelukkig ook niet dramatisch slecht.

Fijne dag, groetjes, Ilona
Knillis

Re: PAL achterover slaan

Bericht door Knillis »

Het is ook een bijzonder rare gewaarwording (al went ook dat). Als ik bv ga staan en ik doe mijn ogen dicht dan val ik om tenzij ik met de voeten een eind uit elkaar ga staan. Het is daarom ook in het donker dat ik omval als ik me niet vast kan houden.

Ik moet gewoon mijn voeten zien om goed te kunnen lopen en staan. Maar ook bij het vasthouden van dingen moet ik goed naar mijn handen blijven kijken anders laat ik hetgeen ik vasthoud of vallen of ik knijp veel te hard.

De neuroloog zegt dat deze “stoornissen” te maken hebben met een stoornis in de “propriosepsis” of te wel in het tasten en waarnemen.

Ik kan ‘s nachts ook wakker worden en plots geen idee hebben waar een arm of been is, als ik het betreffende lichaamsdeel weer even beweeg registreren mijn hersenen wel weer waar het is.

Ik blijf me verwonderen over deze “rare” gewaarwordingen maar ben er zoals ik al aangaf verder wel aan gewend en heb mijn leven er voor zover dat gaat op aangepast (bv een nachtlampje zoals ook wel op een babykamer wordt gebruikt in een stopcontact op de slaapkamer).
Ghost

Re: PAL achterover slaan

Bericht door Ghost »

Ja een oriëntatiepunt (zoals een nachtlampje) helpt zeker!

Vorig jaar heb ik vreselijke oogklachten gehad, die zijn wel aardig over gegaan,
maar sindsdien zie ik echt heel slecht in het donker.

En wat je zegt, ik moet ook kunnen zien wat ik doe, soms probeer ik het op de tast,
maar dan grijp ik vaak ergens naast, maf!

Voor corona ging ik in het weekend graag naar de kroeg en vroeger stond ik hele avonden.
Nu zorg ik dat ik kan zitten en als ik heel af en toe een dansje deed viel ik ook vaak bijna om,
dacht iedereen dat ik teveel gedronken had, maar dat doe ik nooit..

De neuroloog bij mijn second opinion stelde vast dat de gevoelszenuwen in mijn voeten
minder goed werken, dat in combinatie met verslechterd zicht kan een verklaring zijn.

Het meeste begint te wennen, maar die confrontaties zijn best raar en vervelend.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp