Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Hoe zittend rager- en tandenpoetsbeurt doen?

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Marina

Hoe zittend rager- en tandenpoetsbeurt doen?

Bericht door Marina »

Ik ben inmiddels alweer een aantal maanden bezig - met hulp van een ergotherapeut - om een goede manier voor mij te vinden om zittend bij een wastafel mijn tanden te kunnen rageren/stoken +poetsen. Aangezien dit best wat tijd in beslag neemt en het langer staan dan een paar minuutjes mij steeds slechter af gaat wordt het toch wel steeds dringender om een oplossing te vinden hiervoor. Ik heb op de ergopraktijk al verschillende krukken en zelfs een trippelstoel uitgeprobeerd maar geen van alle voldeed goed of ze waren bijv. te smal qua zitvlak en/of te breed onderaan.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een stabiele hoge kruk/stoel/zitje, liefst met leuningen en liefst verstelbaar, waarvan het zitvlak stabiel en niet te smal moet zijn (dus sowieso geen zadelkruk), die niet te zwaar moet zijn om op te tillen, aangezien ik weinig ruimte heb om deze permanent in de badkamer te hebben en die ook nog eens niet duur moet zijn.

Heeft iemand een idee welk hulpmiddel daaraan voldoet of anders misschien wel een 'huis-tuin-keuken' tip om van iets bestaands iets dergelijks te fabriceren?

Alvast Bedankt!
Knillis

Bericht door Knillis »

Heb je geen trippelstoel? Bij is zittend tanden poetsen gelukkig (nog) niet nodig, maar ik zou met mijn trippelstoel zo naar de badkamer trippelen, hem op hoogte zetten en dan zo zitten bij de wastafel mijn tanden kunnen poetsen.

Voor een trippelstoel kun je een aanvraag doen bij de zorgverzekeraar. Of misschien is een rollator met zitje een oplossing? Ik weet jouw situatie niet dus wellicht komen deze hulpmiddelen ook niet in aanmerking doordat je badkamer te klein is.
Marina

Bericht door Marina »

Dank voor je reactie [USER="20935"]Knillis[/USER] !

Ik heb al een trippelstoel uitgeprobeerd en het zou prima kunnen voldoen inderdaad, ware het niet dat de onderkant helaas te breed is (ik wil het ook kunnen gebruiken om bij het - niet onderrijdbare - aanrecht te kunnen sta/zitten) voor mijn kleine badkamer en er een hoge drempel naar de badkamer in de weg zit.

Ik vraag me af of een strijkstoel iets zou kunnen zijn, maar heb geen idee hoe breed en zwaar deze zijn. Zo'n stoel uitproberen is in deze corona-tijd geen optie vrees ik. Heeft iemand hier misschien ervaring mee?
Marja

Re: Hoe zittend rager- en tandenpoetsbeurt doen?

Bericht door Marja »

Hoi een beetje laat mijn reactie, een strijkkrukje is volgens mij te smal als je daar al moeite mee had.Die van mij heeft een zitting van ongeveer 25 cm
Ik zou proberen aan een zadelkruk te komen die ook kappers gebruiken. Het enige minpuntje is dat daar geen rem op zit.
Marina

Re: Hoe zittend rager- en tandenpoetsbeurt doen?

Bericht door Marina »

Bedankt voor je reactie, [mention]Marja[/mention] !

Goed om te weten dat zo'n strijkkruk maar 25 cm. breed is, dat zal dan inderdaad niet stabiel genoeg zijn voor mij.
Is een kapperskruk anders dan een doorsnee zadelkruk, voorzover je weet? Geeft deze bijv. wat meer steun? (Ik heb last van mijn evenwicht.)
Klick

Re: Hoe zittend rager- en tandenpoetsbeurt doen?

Bericht door Klick »

dat weet ik niet, maar ik weet wel dat er zadelkrukken met rugleuning enz zijn.
Anna1975

Re: Hoe zittend rager- en tandenpoetsbeurt doen?

Bericht door Anna1975 »

Van mijn zadelkruk zit de rugleuning niet 'vast', die geeft een eindje mee als ik achterover leun, maar daar zal wellicht per kruk verschil in zitten. Er zijn ook wel zadelkrukken met een bredere zit en zonder wieltjes te vinden. Ik gebruik de mijne hoofdzakelijk in de keuken, dus dan zijn wieltjes wel zo fijn.

Ja kan ook in google eens zoeken op tabouret met rugleuning of kruk met rugleuning, dan krijg je krukken met een vlakke zitting en rugleuning. Ik zit zelf echter stabieler op min zadelkruk, waarschijnlijk omdat mijn voeten automatisch verder uit elkaar staan.

En misschien is het ook wel goed om met de fysio (als je die hebt) te kijken of je je rompstabiliteit nog kunt verbeteren.
D-Cheryl

Re: Hoe zittend rager- en tandenpoetsbeurt doen?

Bericht door D-Cheryl »

Geniale tip weer Anna, dankjewel. Dat is inderdaad wat ik nodig heb.
Niet zozeer i de badkamer, maar wel in de keuken. Bedankt voor de naam!
Marina

Re: Hoe zittend rager- en tandenpoetsbeurt doen?

Bericht door Marina »

Bedankt Anna1975 en Klick! Een zadelkruk had ik al uitgeprobeerd maar vond ik niet prettig zitten. Ik ga weer aan de Google met die vlakke krukken met leuningen :thumbup: .
Klick

Re: Hoe zittend rager- en tandenpoetsbeurt doen?

Bericht door Klick »

ok, laat je ons weten wat wel bevalt? misschien leer ik nog iets ;)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp