Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Fysiotherapie na 9 jaar niet

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Jetty

Fysiotherapie na 9 jaar niet

Bericht door Jetty »

Ik heb SPMS en heb tot 9 jaar geleden meerdere jaren tientallen keren fysiotherapie gehad. Daarna om redenen gestopt, en wil nu weer beginnen. Nu meen ik, dat MS chronisch levenslang is v.w.b. vergoeding uit basis verzekering.
Nu zegt mijn fysiotherapeut, dat ik weer de eerste 20 behandelingen zelf moet betalen omdat het te lang geleden is. Dit lijkt mij toch niet eerlijk.
Wie weet het correcte antwoord?!
1207

Re: Fysiotherapie na 9 jaar niet

Bericht door 1207 »

de enige die kan antwoorden is uw verzekering
Jrs77

Re: Fysiotherapie na 9 jaar niet

Bericht door Jrs77 »

Jetty schreef: 19 mei 2020, 13:14 Wie weet het correcte antwoord?!
Waarschijnlijk kan je zorgverzekering je het juiste antwoord geven.

(Ik zie dat iemand tegelijk met mij hetzelfde antwoord gaf ;) )
Dannifan

Re: Fysiotherapie na 9 jaar niet

Bericht door Dannifan »

Fysiotherapie bij chronische aandoeningen wordt niet gelijk uit de basisverzekering vergoed.
Voor de eerste 20 behandelingen moet je een aanvullende zorgverzekering afsluiten. Dit is eenmalig.

Vanaf de 21ste behandeling komt de vergoeding uit de basisverzekering. Ongeacht of je een nieuw kalenderjaar ingaat of wisselt van zorgverzekeraar.

Let op: fysiotherapie uit de basisverzekering gaat wel van het eigen risico. Dit betekent dat de kosten voor de fysiotherapie na de 20ste behandeling, eerst verrekend worden met het eigen risico.

Het eigen risico gaat elk jaar weer opnieuw in.
Jetty

Re: Fysiotherapie na 9 jaar niet

Bericht door Jetty »

Zoals gemeld, heb ik in verleden tientallen keren fysio gehad, dus de eerste 20 behandelingen al jaren geleden zelf betaald.
Natuurlijk heb ik als MS patiënt al in de eerste week van januari van elk jaar mijn eigen risico opgebruikt.
De zorgverzekeraar geeft niet echt duidelijkheid. Die zegt, het is wel heel lang geleden dat je fysio hebt gehad als chronisch MS patiënt. Verder zeggen ze, dat het afhangt van hoe de fysio de declaratie opstelt. Dus fysio gebeld, en die zeggen weer, dat ik bij zorgverzekeraar moet zijn.
Mijn vraag blijft hetzelfde......ik lees op het web, dat indicatie chronisch voor MS t.b.v. Fysio levenslang geldt. Dan moet het toch nog steeds gelden, ook al heb ik er 9 jaar geen gebruik meer van gemaakt?
Ik word nu van kastje naar de muur gestuurd, en geen van beide partijen geeft een duidelijk antwoord.
Dannifan

Re: Fysiotherapie na 9 jaar niet

Bericht door Dannifan »

Lees wat ik schreef hiervoor.
Jetty

Re: Fysiotherapie na 9 jaar niet

Bericht door Jetty »

Heb ik echt wel gelezen hoor. Er wordt echter verschillend gedacht over tijd dat ik geen gebruik heb gemaakt van fysio in samenhang met of ik niet opnieuw moet starten met eerste 20 behandelingen opnieuw weer zelf betalen.
Verder zou ik willen weten, of er ieder jaar opnieuw een machtiging van neuroloog of huisarts afgegeven moet worden t.b.v. Zorgverzekering. Ik hoor van sommigen, dat dit verplicht gesteld wordt door hun verzekeraar.
D-Cheryl

Re: Fysiotherapie na 9 jaar niet

Bericht door D-Cheryl »

In 2011 (9 jaar geleden) werkten we al met zorgverzekeringen (niet meer met het ziekenfonds/particulier). Ben je in de tussentijd van verzekeraar gewisseld? Of misschien heb je nog zelfde fysio?

In 2011 ( om die even aan te houden) moest je inderdaad al een eigen bijdrage betalen over de eerste 10 behandelingen, ook in geval van een chronische indicatie. Dat betekent dat je fysio vanaf toen de eerste 10 behandelingen uit je aanvullende verzekering kon halen, of (als je die niet had), je deze zelf moest betalen.

Kom en kwam je niet boven deze 10 behandelingen per jaar (2012 waren dit er al 13, etc)dan ben je niet eerder onder de chronische indicatie behandeld en zul je wederom je eerste 20 behandelingen moeten betalen.

Een chronische indicatie is namelijk voor de klachten die je hebt van de aandoening. Ga ik door mijn knie met sporten, dan wordt dat niet behandeld onder de chronische indicatie, maar vanuit mijn aanvullend pakket.
Jetty

Re: Fysiotherapie na 9 jaar niet

Bericht door Jetty »

Bedankt voor je reactie.
Ik zit al meer dan 10 jaar bij dezelfde zorgverzekeraar. Ik zit bij een andere fysio ( heeft de fysio die ik had ca. 5 jaar geleden overgenomen). Ik heb in het verleden( vanaf 9 jaar geleden tot 20 jaar geleden) al tientallen behandelingen fysio gehad op chronosche indicatie (MS).
Zorgverzekeraar geeft geen duidelijk antwoord, dan....het is wel erg lang geleden....vraag fysio.....als fysio op juiste manier declareert kunnen we bekijken of het misschien nog uit basispakket vergoed wordt. Fysio verwijst weer naar zorgverzekeraar voor mijn vragen.
Dus ik kom niet veel verder, dan ga naar de fysio en afwachten wie er moet betalen.
Daarom mijn vragen.....indicatie geldt toch levenslang? ....Moet er ieder jaar opnieuw indicatie verlengd worden?
Dannifan

Re: Fysiotherapie na 9 jaar niet

Bericht door Dannifan »

Een verklaring heb je z.w.z. eenmalig nodig als je weer begint met fysio na lange tijd. Er zijn fysio's die elk jaar een verklaring willen maar dat is niet nodig zegt mijn zorgverzekeraar.

Ik heb hem éénmalig in moeten leveren en daarna nooit meer en ik praat dan over 10 jaar geleden inmiddels.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp