Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Fysiotherapie na 9 jaar niet

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Marina

Re: Fysiotherapie na 9 jaar niet

Bericht door Marina »

Wat bedoelt je verzekeraar precies met "als fysio op de juiste manier declareert"? Gaat het hier dan om de codes? Ik heb een paar jaar terug gehad dat er niet de juiste codes werden gebruikt door een fysio. Toen deze dat, na navragen door mij, wel deed werd het gewoon vergoed door m'n verzekeraar. Ik zou willen weten wat dan "op de juiste manier" is. En als je dat weet dat bij je fysio neerleggen.

In principe hoef je maar eenmalig een eigen bijdrage te betalen over de eerste 20 behandelingen (ook als je van fysio of verzekeraar wisselt).
D-Cheryl

Re: Fysiotherapie na 9 jaar niet

Bericht door D-Cheryl »

Ja, dit gaat om de codes. Op het moment dat de fysio deze code invoert, komt de fysio onder het kopje "chronische indicatie". Ik vermoed dat het daarna wel aan de zorgverzekeraar is om het verder af te handelen wat betreft betalingen.

Ik ben twee jaar geleden overgestapt van zorgverzekeraar en heb toen gevraagd om een fysieke print van de declaraties van mijn hulpverleners. Prima en fijn, die digitalisering, maar ik wil niet alleen afhankelijk zijn van hun boekhouding en wat zij mij laten zien.

Want hoewel 'levenslang' natuurlijk ook een rekkelijk begrip is, kun je wel meer claimen als je ergens iets op papier hebt....

[mention]Jetty[/mention] dit is iets waar je je rechtsbijstand bij zou kunnen betrekken, mocht je die hebben (scheelt jou energie). Heb je die niet, wordt dan maar de "moeilijke klant" voor je zorgverzekeraar, en bel, mail en schrijf, totdat je dingen van hun op papier krijgt. En zoek je eigen administratie nog eens na, maar dit is niet echt iets waar je een melding van krijgt. ("Gefeliciteerd met uw chronische indicatie!" :hmmm: )

Als je iets op papier hebt, zou je eventueel in bezwaar kunnen gaan als ze het niet toekennen.
Marina

Re: Fysiotherapie na 9 jaar niet

Bericht door Marina »

D-Cheryl schreef: 20 mei 2020, 10:15 Ja, dit gaat om de codes. Op het moment dat de fysio deze code invoert, komt de fysio onder het kopje "chronische indicatie". Ik vermoed dat het daarna wel aan de zorgverzekeraar is om het verder af te handelen wat betreft betalingen.
Ja precies! En als de declaratie op de juiste manier is gedaan dan is het verder aan de verzekeraar om het af te handelen (was in ieder geval bij mij zo).
D-Cheryl

Re: Fysiotherapie na 9 jaar niet

Bericht door D-Cheryl »

Ja, inderdaad. Omdat hier waarschijnlijk meer het probleem zit bij het wisselen in de fysio -het invoeren met de juiste code is stap 1- zou misschien een nieuwe verwijzing van de neuroloog, of bv revalidatiearts helpen. Als deze jou verwijst voor een behandeling van chronische klachten op basis van de diagnose MS, is misschien ook alles opgelost.

Want dan voert je nieuwe fysio alles goed in in de computer (die moet ook bewijs hebben van wat hij/zij invoert), en kan de zorgverzekeraar uitzoeken hoe het zit met je betalingen.
Laatst gewijzigd door D-Cheryl op 20 mei 2020, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Jetty

Re: Fysiotherapie na 9 jaar niet

Bericht door Jetty »

Bedankt voor al jullie reacties...hier kan ik wel wat mee.
Heb gelijk een nieuwe chronische indicatie aangevraagd ( en krijg ik) bij MS verpleegkundige. Zal dit ook aan fysio melden....inderdaad, het gaat om de juiste codes.
Alleen jammer, dat zorgverzekeraar niet vooraf duidelijkheid wil/kan geven. Hoop toch echt niet, dat ik weer 20 behandelingen zelf moet betalen en dit achteraf te horen krijg. Maar vast mijn vakantiegeld hiervoor reserveren...grrr.
Nogmaals allen bedankt voor jullie behulpzaamheid.
Zal t.z.t. melden wat afloop is.
Jetty

Re: Fysiotherapie na 9 jaar niet

Bericht door Jetty »

UPDATE. Ik heb vanaf 2015 zorgverzekering bij FBTO/Achmea. Daarvoor vanaf 2003 bij InterPolis/Achmea. FBTO kan niets van een indicatie in hun systeem vinden. Dus maar gemaild naar InterPolis of die iets kunnen betekenen voor mij ( bij hun heb ik tientallen keren fysio gehad en is rechtstreeks door InterPolis betaald aan de fysio). Toch raar, dat verklaring chronisch fysio niet overgaat van ene naar andere zorgverzekeraar. En nog eigenaardiger omdat het binnen dezelfde zorggroep Achmea betreft.
Ik heb ook nog eens de pech, dat de fysio waar ik in verleden onder behandeling was in 2018 is overgenomen door andere partij. De administratie hebben ze toen opnieuw opgestart en dus kunnen ze niet verder terugkijken. Fysio zegt, zolang ik geen verklaring kan overleggen, moet ik zelf de eerste 20 behandelingen weer opnieuw betalen.
Dus nu volledig afhankelijk van de medewerking van vorige zorgverzekeraar InterPolis.
Zie al donkere wolken hangen aan de horizon.
D-Cheryl

Re: Fysiotherapie na 9 jaar niet

Bericht door D-Cheryl »

En je hebt toevallig niet nog de rekeningen voor de eigen bijdrage uit die tijd?
Of de specificaties van wat er uit de aanvullende verzekering is betaald?

Balen dat het zo lang geleden is, en dat dus die administraties niet overgezet zijn. Aan de andere kant: wij "privé personen" moeten voor de belasting dingen 5/7 jaar bewaren, bedrijven volgens mij 15 jaar?
Dus dan zou het in de kelder moeten liggen. Laat ze maar goed graven!
(ik zei al: wees maar lekker 'lastig'! :P :girlpower: )
Marina

Re: Fysiotherapie na 9 jaar niet

Bericht door Marina »

Volgens de website Zorgkiezer.nl: "Wil je overstappen van zorgverzekering en je hebt een chronische aandoening waarvoor je fysiotherapie gebruikt, dan is dat geen probleem. De fysiotherapeut moet aan jouw nieuwe zorgverzekeraar laten weten dat je de eerste behandelingen al hebt betaald, waardoor je dit niet opnieuw hoeft te betalen." https://www.zorgkiezer.nl/zorgverzekeri ... iotherapie".

En het kan toch niet zo zijn dat door een door de fysiopraktijk opnieuw opgestarte administratie jij voor de kosten van die eerste 20 behandelingen zou moeten opdraaien :ster: ?! Ik zou, net als D-Cheryl, denken laten zij die verklaring dan maar opzoeken.. Of hopelijk wil Interpolis meewerken.
Laatst gewijzigd door Marina op 21 mei 2020, 10:21, 2 keer totaal gewijzigd.
D-Cheryl

Re: Fysiotherapie na 9 jaar niet

Bericht door D-Cheryl »

Ik vermoed uit het verhaal op te maken dat er een tijdje geen behandeling was.

Zoals bij mij heeft de fysio het inderdaad doorgegeven aan de nieuwe zorgverzekeraar. Maar als je fysio hebt gehad, stopt, een nieuwe zorgverzekeraar neemt en later ook een nieuwe fysio krijgt, ligt het wat gecompliceerder.

Maar dan bestaat er altijd nog de weg van het opnieuw een verwijzing krijgen, zodat de fysio de juiste code kan opvoeren. Dan heb je een deel in ieder geval afgedekt. En dan kun je het gevecht met de zorgverzekeraar aangaan.
Marina

Re: Fysiotherapie na 9 jaar niet

Bericht door Marina »

Ja, dat is natuurlijk zo, D-Cheryl, dat het een gecompliceerder verhaal is dan wanneer de fysio niet een paar jaar was gestopt.
M'n bericht was ook eigenlijk bedoeld om nog eens te benadrukken naar Jetty dat ik denk dat zij zeker in haar recht staat, ook al is de fysio tussentijds gestopt. Zoniet dan zou ik dat vreemd vinden en lijkt het mij nogal onrechtvaardig als ze alsnog zou moeten betalen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp