Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Coronavirus

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Klick

Re: Coronavirus

Bericht door Klick »

Zomerzon, vitamine D en coronavirus.

https://www.nu.nl/klimaat/6052365/zomer ... weten.html

het lezen waard :D
Antoinette

Re: Coronavirus

Bericht door Antoinette »

Een interessant artikel Klick. En heel geloofwaardig. Ik heb me al jaren verdiept in vitamine D en de relatie tot (het ontstaan/ontwikkelen van) MS.

In Italië en Brazilië schijnt uitbundig de zon, dus zou je zeggen dat deze mensen genoeg vitamine D aanmaken. Máár dit is dus niet het geval. Hun vitamine D is veel lager dan bij ons.
Daarbij schuwt de gemiddelde Italiaan of Braziliaan de zon.

Zij willen ofwel niet verbranden óf niet té bruin worden. In deze landen wordt een ´blanke´ huid namelijk als een schoonheidssymbool beschouwt.
Dit weet ik van mijn Braziliaanse vriendin.

Ook de bewering dat in Scandinavische landen de bevolking een hogere vitamine D heeft omdat zij vette vis eten die vitamine D bevat klopt. Dus, als je het een en ander bij elkaar optelt kan er best een kern van waarheid zitten in het feit dat een te kort aan vitamine D en corona met elkaar verband houden.

Maar ik ben geen wetenschapper. ;) Alleen een nuchter denkend mens.

Misschien dat de virologen zich hier eens in moeten verdiepen.
Klick

Re: Coronavirus

Bericht door Klick »

ik heb gemerkt dat je immuunsysteem vitamine D nodig heeft.

na een schub is de waarde D gedaald, na een hele grote (echt heel groot) blauwe plek is de vitamine D gedaald... ondanks dat de inname hetzelfde is gebleven en er geen andere reden te bedenken is.

mijn leken verstand zegt dan je lichaam verbruikt D om dingen te herstellen.
1207

Re: Coronavirus

Bericht door 1207 »

Antoinette schreef: 22 mei 2020, 08:21 als je het een en ander bij elkaar optelt kan er best een kern van waarheid zitten in het feit dat een te kort aan vitamine D en corona met elkaar verband houden.
vervelende is alleen dat zo ongeveer iedereen in het westen een vitamine d tekort heeft, gezond of ziek doet er niet toe.
Antoinette

Re: Coronavirus

Bericht door Antoinette »

vervelende is alleen dat zo ongeveer iedereen in het westen een vitamine d tekort heeft, gezond of ziek doet er niet toe
Klopt 1207. En daarom vind ik dat het hoog tijd wordt dat 'men' zich hier eens in verdiept. Door veel ziektes/virussen e.d. word ons immuunsysteem aangevallen waardoor we sneller vatbaar zijn.

Corona is zo'n voorbeeld (vind ik).

Dus, naar mijn bescheiden mening... waarom laat men de bevolking niet eens massaal testen op vitamine D?

Nogmaals, ik wil niet beweren dat ik gelijk heb, maar stel dat er wél een kern van waarheid in zit...en dat inname van een hoge dosis vitamine D genezend werkt?

Zelf heb ik een hoge waarde vitamine D. Artsen staan er soms verbaasd over hoe dit kan.

Ik eet veel vette vis, groene groente en bijna geen vlees. Per dag neem ik 20 mcg vitamine D. Ik ben 69 en ik voel me fit.
Marina

Re: Coronavirus

Bericht door Marina »

Interessant artikel! Alleen al in verband met al dat thuis zitten de laatste maanden lijkt het me sowieso goed om (weer) Vitamine D supplementen te nemen. Bij mij is ook een tekort aan vitamine D vastgesteld waarvoor ik via de neurologe een stootkuurtje heb gehad. Ik heb daar overigens niet veel van gemerkt in de zin van dat mijn verergerde klachten minder werden, maar daarbij spelen natuurlijk meerdere factoren een rol..

Is het eigenlijk bekend of een gebrek aan vitamine D nou corona (of MS) in de hand werkt of dat deze ziekten een gebrek aan vitamine D veroorzaken. Of werkt het beide kanten op?
Antoinette

Re: Coronavirus

Bericht door Antoinette »

Is het eigenlijk bekend of een gebrek aan vitamine D nou corona (of MS) in de hand werkt of dat deze ziekten een gebrek aan vitamine D veroorzaken. Of werkt het beide kanten op?
Marina, voor zover ik weet speelt een te kort aan vitamine D wel degelijk een rol bij het ontstaan/ontwikkelen/verergeren van MS.

Mijn moeder was gedurende de wintermaanden zwanger van mij. Zij kreeg dus weinig zonlicht waardoor de ongeboren vrucht, ik dus, meer kans maakte op het ontwikkelen van MS. Zéker als het al vaker in de familie voorkwam. (we zijn met 4 mensen aan mijn moeders kant die MS hadden/hebben).

Zo schreef ik 15 jaar geleden dit in mijn boek MySterie:
De moeder zou, omdat ze gedurende haar zwangerschap – die overwegend in de wintermaanden plaatsvond – te weinig zonlicht en vitamine D3 binnen hebben gekregen waardoor het immuunsysteem van de vrucht niet goed is ontwikkeld.
En dit geloof ik nog steeds, zeker als het sowieso al genetisch bepaald was.

Persoonlijk denk ik niet dat MS een te kort aan vitamine D3 veroorzaakt. Maar het kán natuurlijk wel. Er ontstaat dus een vicieuze cirkel.

En wat corona betreft...de tijd zal moeten uitwijzen of vitamine D3 hier een rol in speelt.
Klick

Re: Coronavirus

Bericht door Klick »

ik ben er ook van overtuigd dat een hogere waarde beter voor je is!

sinds mijn D waarde boven de 70 is valt het mij op dat ik minder (haast niet) verkouden ben, geen gaatjes meer heb bij de tandarts (was altijd wel wat daarvoor), ook mijn ms is rustig (ik heb RR en geen schubs misschien is dat toeval, wel langzame achteruitgang overigens.. gebruik ook tecfidera)
Knillis

Re: Coronavirus

Bericht door Knillis »

Als dat allemaal werkelijk zo is ben ik blij dat ik (samen met mijn man) al lange tijd extra vitamine D neem. Ook wij zijn allebei al 3 jaar op rij niet verkouden geweest.
Klick

Re: Coronavirus

Bericht door Klick »

wie van ons heeft ook alweer corona (gehad)? (mn geheugen is slecht srry :oops: )

dit maakt mij nieuwsgierig naar hun vitamine D waarde..
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp