Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Een vraag aan jullie

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
D-Cheryl

Re: Een vraag aan jullie

Bericht door D-Cheryl »

Een neuroloog kan ook doorverwijzen naar de revalidatiearts, en andersom. De een sluit de ander niet uit.

Een revalidatiearts heeft een breed pallet van kennis en is een beetje de spil richting andere disciplines. Ergo, fysio, psychotherapie. maar ook bv urologie.

De neuroloog heeft kennis van het neurologisch systeem: hernia's, ziektes waarbij de zenuwen aangedaan worden etc.

Beiden zijn aanvullend op elkaars kennis, en in ieder geval in mijn ziekenhuis zijn de onderlinge lijntjes kort.
In 2012 heb ik dan wel weer 5 maanden op de wachtlijst gestaan voor de revalidatie: geen idee hoe het nu is, maar soms duurt het daar dus even voor je aan de beurt bent.
Marina

Re: Een vraag aan jullie

Bericht door Marina »

Lilly86 schreef: 24 mei 2020, 20:09 Bedabkt voor het bemoedigende antwoord 😊. Ik heb ook echt getwijfeld om een bericht op dit forum te plaatsen. Ben namelijk normaal niet zo open over mijn lichamelijke en cognitieve klachten.
Goed van je dan dat je desondanks toch een bericht hebt geplaatst :thumbup: !
Ben heel benieuwd wat de huisarts woensdag zegt, aangezien hij het bij mijn vorige bezoek had over de revalidatiearts... denk dat een neuroloog toch beter is, hoe denkt u hierover?
Heeft je huisarts je ook verteld waarom hij/zij aan een revalidatiearts dacht (en niet aan een neuroloog)?
(Je mag trouwens wat mij betreft best 'je' zeggen hoor ;).)
D-Cheryl schreef: 24 mei 2020, 20:25 Beiden zijn aanvullend op elkaars kennis, en in ieder geval in mijn ziekenhuis zijn de onderlinge lijntjes kort.
In 2012 heb ik dan wel weer 5 maanden op de wachtlijst gestaan voor de revalidatie: geen idee hoe het nu is, maar soms duurt het daar dus even voor je aan de beurt bent.
Dit is ook mijn ervaring, wat betreft onderlinge korte lijntjes.
Ook wat betreft de wachtlijst was dat zo (in 2017/'18). Het heeft bij mij ook wel zeker een maand of twee geduurd voor ik bij de revalidatiearts terecht kon.
Overigens ben ik eerst bij een neuroloog geweest en pas na de diagnose bij de revalidatiearts. Dat lijkt mij persoonlijk de meest logische volgorde, maar mijn kennis schiet hier helaas te kort om dat met zekerheid te kunnen zeggen, sorry.
Lilly86

Re: Een vraag aan jullie

Bericht door Lilly86 »

[mention]D-Cheryl[/mention]

Aiai, dat zijn serieuze wachttijden inderdaad.
Mijn huisarts had inderdaad het idee mij door te verwijzen naar een revalidatiearts vanwege zijn brede kennis op meerdere vakgebieden.
En gezien mijn verleden met aanpassing in schoenen en loopbeugels leek het hem een logische optie.
Dus ik ben benieuwd wat hij voor gaat stellen woensdag.
Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Lilly86

Re: Een vraag aan jullie

Bericht door Lilly86 »

[mention]Marina[/mention]

Dank je wel 😊. Ik voel mij hier ook zeker serieus genomen en dat alleen al doet heel erg goed.

Mijn huisarts zou mij doorsturen naar een revalidatiearts omdat hij een breed scala van kennis op zowel motorisch als neurologisch gebied. En door mijn verleden met aangepast schoeisel en loopbeugels leek hem dit een logische keuze. Ben heel benieuwd wat hij woensdag zegt. Maar die wachttijden zijn inderdaad niet mals zeg 😮. Dus even kijken waar eerder ruimte vrij is.
Al lijkt het mij ook logischer om eerst een neuroloog te zien en daarna eventueel een revalidatiearts. Maar ik ben geen arts natuurlijk.
Elenah

Re: Een vraag aan jullie

Bericht door Elenah »

Hoi allemaal allereerst bedankt voor het toevoegen.

Ik heb geen zekere diagnose ms, maar zit nu tot mijn schrik thuis ipv op mijn werk tgv klachten, die mij op dit moment te erg hinderen om mijn werk te kunnen doen... Vooral de evenwichtsstoornissen vind ik beperkend.

Nu wil ik zonder de rest van alle vervelende klachten te benoemen, jullie vragen of dat het herkenbaar is dat de evenwichtsklachten zich vooral manifesteren als je stilstaat (en helemaal als je dan tegelijkertijd een of ander werkje moet doen)? Waarbij de evenwichtsproblemen verminderen, als je stopt met het werk, vooruitkijkt en tegelijkertijd steunt op iets dat stabiel is.
Ik ben benieuwd naar jullie reactie.
Lilly86

Re: Een vraag aan jullie

Bericht door Lilly86 »

Hoi [mention]Elenah[/mention]

Wat een nare situatie, al weet ik evenwichtsklachten voelen inderdaad.

Maar misschien is het een idee om een eigen bericht aan te maken zodat het bericht ook meerdere mensen bereikt. Via 'Nieuw bericht' kun je het bericht zelf een onderwerp geven en kan hierop geantwoord worden.

Heel veel succes! Hoop dat deze vervelende klant snel mag wegtrekken!

Groetjes,

Kim
Marina

Re: Een vraag aan jullie

Bericht door Marina »

Lilly86 schreef: 25 mei 2020, 14:01 Dank je wel 😊. Ik voel mij hier ook zeker serieus genomen en dat alleen al doet heel erg goed.
Fijn dat dat je al veel goed doet :thumbup: !
Mijn huisarts zou mij doorsturen naar een revalidatiearts omdat hij een breed scala van kennis op zowel motorisch als neurologisch gebied. En door mijn verleden met aangepast schoeisel en loopbeugels leek hem dit een logische keuze.
Dan denkt je huisarts blijkbaar toch ook (in ieder geval deels) in de richting van neurologische aandoeningen lijkt het. Ik kan me ook zo voorstellen dat, gezien je verleden, er wat breder gekeken wordt naar je klachten door een arts met kennis van zowel motorische als neurologische problematiek.
Maar die wachttijden zijn inderdaad niet mals zeg 😮. Dus even kijken waar eerder ruimte vrij is.
Dat kan natuurlijk ook een reden zijn als je graag snel door een arts gezien wilt worden. Maar misschien zijn de wachttijden in jouw geval wel korter? Misschien is het goed om daar nog even navraag naar te doen?
Marina

Re: Een vraag aan jullie

Bericht door Marina »

Bericht verplaatst naar ander topic.
Laatst gewijzigd door Marina op 26 mei 2020, 13:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Lilly86

Re: Een vraag aan jullie

Bericht door Lilly86 »

Nou, vandaag was de opticien aan de beurt voor de jaarlijkse oogmeting.
Behalve wat gegiebel over het feit dat ik een leesbril heb en mij plots nogal 'oud' voelde op mijn 34ste, waren de sterktes hetzelfde gebleven.
Alleen mijn visus was gedaald van 100 naar 70%....
Beetje vreemd. Nu moet ik volgende week terug voor een 2de meting en mocht deze niet verbeteren, dan naar de oogarts.

Maar nu vroeg ik mij af of het zou kunnen dat mijn visus zo gedaald is door een sluimerende zenuwontsteking? Ik weet niet of dit heel raar klinkt trouwens....
Marina

Re: Een vraag aan jullie

Bericht door Marina »

Lilly86 schreef: 26 mei 2020, 13:02 Maar nu vroeg ik mij af of het zou kunnen dat mijn visus zo gedaald is door een sluimerende zenuwontsteking? Ik weet niet of dit heel raar klinkt trouwens....
Ik vind het niet raar klinken. Wat ik weet is dat bij MS een oogzenuwontsteking kan voor komen waardoor het zicht kan verminderen. Wat betreft andere zenuwontstekingen zou ik het helaas niet weten. Of het bij jou zo is dat een oogzenuwontsteking jouw visusproblemen veroorzaakt weet ik uiteraard niet (ook omdat het onzeker is waar jouw klachten vandaan komen).

Ik hoop dat je misschien toch iets aan dit antwoord hebt. Persoonlijk heb ik geen ervaring met oogklachten dus kan je daar helaas niets over vertellen, maar zijn er wel anderen op dit forum die dat wel hebben. Ik hoop dat zij je misschien wat wijzer kunnen maken?
Laatst gewijzigd door Marina op 27 mei 2020, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp