Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Coronavirus

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
D-Cheryl

Re: Coronavirus

Bericht door D-Cheryl »

Het voedingscentrum geeft een verband aan tussen langdurig antibioticagebruik en lage vitamine k waarden.

Zou de lage K waarde bij de overleden COVID-patienten dan misschien ook een gevolg kunnen zijn van de ziekenhuisbehandeling misschien? (kip/ei vraag)
https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyc ... ine-k.aspx
Laatst gewijzigd door D-Cheryl op 02 jun 2020, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Knillis

Re: Coronavirus

Bericht door Knillis »

Dan begrijp ik niet waarom ik nog nooit gecontroleerd ben op de hoeveelheid vitamine K in mijn bloed. :confused:

Ik gebruik denk ik inmiddels al een jaar of 4 iedere dag antibiotica en ik lees nu hier plots dat je daardoor een tekort aan vitamine K kunt krijgen.

Dat roept vragen op bij mij en ik zal er eens naar vragen bij de huisarts en/of uroloog want ik zou daar wel heel graag meer over willen weten.
Ghost

Re: Coronavirus

Bericht door Ghost »

Altijd komen weer die vitaminen naar voren...
Ik hoop zo dat de wetenschap daar nu eens serieus werk van gaat maken..
Klick

Re: Coronavirus

Bericht door Klick »

ik hoop het ook! maar het gaat niet gebeuren.. helaas..

het is een geld kwestie, de vitamines zijn goedkoop en de patenten al vrij. wetenschappelijk onderzoek duur en als er daarna geen geld aan verdiend kan worden om op zn minst de kosten eruit te krijgen gaat het niemand dat doen.

in dit geval is het gericht op corona en zijn de belangen en kosten wat anders (de hele wereld heeft er last van) dan normaal, dus misschien is er zicht op een medicijn om iig de gevolgen te beperken.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Coronavirus

Bericht door Toeter »

D-Cheryl schreef: 02 jun 2020, 13:29
Zou de lage K waarde bij de overleden COVID-patienten dan misschien ook een gevolg kunnen zijn van de ziekenhuisbehandeling misschien? (kip/ei vraag)
https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyc ... ine-k.aspx
We schijnen in het westen allemaal lage vitamine K waardes te hebben, omdat we die voedingsmiddelen te weinig binnen krijgen.

K1 krijg je uit groene groentes.
Goede bronnen van K2 zijn natto (gefermenteerde soja), orgaanvlees, boterolie en gefermenteerde levertraan. Dat eten wij over het algemeen niet (veel meer).

Daarom moeten baby's die borstvoeding krijgen ook vitamine K druppels toegediend krijgen. Is standaard advies vanuit de overheid en elke verloskundige/ consultatiebureau hamert erop. De moeders hebben allemaal tekort

Ze zagen bij pasgeboren borstgevoedde baby's een toename van het aantal hersenbloedingen. Met vitamine K suppletie nam dat weer af.
Nessa

Re: Coronavirus

Bericht door Nessa »

Simone4 schreef: 21 mei 2020, 05:49 Goedemorgen,

Ik vroeg me af of er al mensen zijn die een Ocrevus gift ten tijden van Corona hebben gehad? Hoe is het gegaan, zijn er wijzigingen tov voor de Corona? Als laatste welke leefregels kreeg je als advies mee?

:bedankt:
Ik heb net groen licht gekregen voor mijn derde gift Ocrevus op 15 juni. Er wordt in mijn ziekenhuis nu adhv de waarde van de B-cellen in het bloed en de specifieke situatie van de patient (algemene bloedwaarden, uitslag MRI, verloop van de MS, medicatiegeschiedenis en verdere algemene gezondheid etc) een risico-afweging gemaakt.

Naast de leefregels van 1 week rust na het infuus, geldt nu ook de leefregel: 2 weken sociale onthouding.

Overigens zei mijn neuroloog dat de Italiaanse artsen onder de Ocrevus-patiënten geen ander beeld van het ziekteverloop zien dan onder de doorsnee populatie. In Italië wordt Ocrevus nu gewoon gegeven omdat het risico op corona met complicaties over het algemeen veel kleiner is dan het risico op nieuwe zenuwschade. Ook het MS-Centrum in Rotterdam zit op die lijn; het VU is wat behoudender en laat de B-celwaarde leidend zijn.
Klaartje

Re: Coronavirus

Bericht door Klaartje »

Herkenbaar!

Bij mij is nieuwe gift Ocrelizumab al 2x uitgesteld. In mei en juni waren mijn waardes (B-cellen) nog zo goed dat ik eind van deze maand weer bloed laat testen om te kijken of gift in juli wel door zal gaan.

Vooralsnog inderdaad met het advies om na het infuus 2 weken sociale rust te nemen. Ben benieuwd of het door gaat in juli.
Jrs77

Re: Coronavirus

Bericht door Jrs77 »

Ik krijg komende woensdag weer Ocrelizumab, omdat de waarde van B-cellen niet meer goed was. Nog wel een gesprek gehad met de neuroloog over de risicoafweging; er bleek een wat oudere deelnemer aan het onderzoek met Ocrevus te zijn overleden door corona. Hij had naast MS ook andere klachten.

Ik heb zelf mijn overweging met betrekking tot een eventueel vaccin opgegooid. Na ocrevus heb je erg weinig B-cellen, waardoor een vaccin met levend verzwakt virus niet werkt; je maakt weinig of geen antistoffen aan. Omdat ik de komende 6 maanden geen vaccin verwacht (natuurlijk een inschatting/gok) durf ik het wel aan de Ocrevus nu te nemen. Daar kon ze zich in vinden.
Nessa

Re: Coronavirus

Bericht door Nessa »

Joris, waar baseer je op dat het corona-vaccin levend verzwakt zal zijn? Want zo'n soort vaccin mag je sowieso niet hebben bij Ocrevus. De meeste vaccins zijn met dood materiaal, en die mag je niet hebben in de 6 weken voor of na een infuus.

Overigens is mij door de GGD uitgelegd dat een -mabje als Ocrevus met name problemen geeft met gekapselde bacteriën: pneumokokken, meningokokken, Hib, influenza... Daar heb ik me dus vóór de start met Ocrevus tegen laten vaccineren.
Jrs77

Re: Coronavirus

Bericht door Jrs77 »

Nessa schreef: 05 jun 2020, 20:11 Joris, waar baseer je op dat het corona-vaccin levend verzwakt zal zijn? Want zo'n soort vaccin mag je sowieso niet hebben bij Ocrevus. De meeste vaccins zijn met dood materiaal, en die mag je niet hebben in de 6 weken voor of na een infuus.
Het is niet zo dat ik zeker weet dat het vaccin 'levend verzwakt' zal zijn, maar bij de meeste nieuwe vaccins is dat wel het geval. Het vinden van een werkzaam vaccin met inactieve delen ervan duurt meestal langer.

Je mag je met ocrevus niet laten vaccineren met levend vaccin; niet omdat het gevaarlijk is, maar omdat het niet werkt (althans; zo heeft de neuroloog het aan mij uitgelegd). Je maakt geen antistoffen aan, terwijl wel geregistreerd is dat je gevaccineerd bent.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp