Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Schouderpijn/hoge rugpijn

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Ghost

Bericht door Ghost »

Herkenbare klachten!
Ik heb vaak last van de achterkant van 1 schouder en hoge spierspanning in schouders en bovenrug.
Ik ben geen dokter maar begreep dat die spierspanning kan komen doordat de signalen vanuit je hersenen om weer te ontspannen na inspanning niet goed werken door de ms.
Dus het seintje om je spieren te gebruiken doet het wel maar om te ontspannen niet (genoeg).
Als je spieren zo lang gespannen zijn gaat dat als kramp voelen.

Ik heb ook een tijdje bij de fysio gelopen hiervoor en eigenlijk waren er maar twee oefeningen die mij helpen:
10x een onderkin maken
10x ellebogen naar elkaar toe achter je rug (let hierbij wel op dat je je schouders niet optrekt)
Als ik dit elke dag 3-5 x doe zijn de klachten veel minder.
Misschien heb jij er ook iets aan...

En wat betreft ibuprofen en tecfidera, nsaid's worden sterk afgeraden omdat het te zwaar is voor je nieren.

D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Superbedankt Ghost, dat lijkt me een hele plausibele uitleg! En je oefeningen snap ik ook.
Ghost

Bericht door Ghost »

[USER="22832"]D-Cheryl[/USER] Ik hoop dat je er iets aan hebt, het is zooo vermoeiend steeds dat rotgevoel!
D-Cheryl

Re: Schouderpijn

Bericht door D-Cheryl »

Interessant om even terug te lezen.... uit een scan van december kwam namelijk dat ik in oktober/november waarschijnlijk in een schub zat.

De schouderpijn/pijn in de bovenrug is na al die weken fysio niet beter geworden. Naproxen doet niks, ook ibu niet. Ik neem nu nog een hoge dosis ibu, met paracetamol en CBD, maar heb maandag opnieuw aangegeven via de msvp dat het niet helpt. Zij verzocht mij om de klachten in een mail te formuleren, zoals ik ook 3 weken geleden al deed, dan kon ze het dinsdag met de neuroloog oppakken.

Ik ben nog steeds in afwachting van en reactie, de msvp is er vrijdag weer.
Ik merk dat ik 's ochtend met een vermoeide rug opsta, maar (nagenoeg) zonder pijn. Na 2-3 uurtjes is dat gedaan.
Dan wissel ik tussen staan, lopen, liggen en zitten, maar geen van allen is lang pijnloos.
Ghost

Re: Schouderpijn/hoge rugpijn

Bericht door Ghost »

Hey D-Cheryl, wat vervelend dat je nog zo'n last hebt!

Bij mij blijven rug en schouder ook een dingetje,
maar zolang ik die oefeningen doe gaat het wel.
Probeer je ze nog wel eens?

Ik zie dat je ibu gebruikt, maar je zit ook aan de Tecfidera toch?
Misschien wegen bij jou de voordelen op tegen de nadelen, maar ben je op de
hoogte dat het beter is geen ibu te gebruiken bij Tecfidera?

Groetjes, Ilona
D-Cheryl

Re: Schouderpijn/hoge rugpijn

Bericht door D-Cheryl »

Ja, die oefeningen probeer ik zeker!
Ik oefen me suf iedere dag, alles wat kan helpen probeer ik uit. :giegel:

Ik gebruik vanaf vorig jaar al NSAID's, tot nu toe gaat het goed met de Tecfidera. Toevallig belde de neuroloog net zelf terug, en hebben we besloten dat ik diclofinac ga proberen ivm bijwerkingen van de ibuprofen. Ook een NSAID, dus even mijn zorgen uitgesproken over de combi inderdaad, maar zij blijft benadrukken dat zolang ik het combineer met een maagbeschermer en mijn bloed goed is, ik het gewoon kan blijven gebruiken.
Knillis

Re: Schouderpijn/hoge rugpijn

Bericht door Knillis »

Mijn bovenrug en schouders zijn ook bij mij de zwakke punten. Bij de fysio probeer ik mijn bovenrug zo veel als mogelijk te versterkten.

De klachten zijn bij perioden echt heel storend en ik zit dan het liefst in mijn electrische rolstoel die helemaal verstelbaar is waardoor zitten in afwisselende houdingen mogelijk is.

En lukt het helemaal niet meer dan lig ik het liefst helemaal plat in bed. Pijnlijk en ook heel vermoeiend.
D-Cheryl

Re: Schouderpijn/hoge rugpijn

Bericht door D-Cheryl »

Durf ik te zeggen dat het vandaag beter ging? Ik kreeg gisteren nieuwe zooltjes van de podotherapeut, wie weet lag daar het hele probleem.

Kreeg wel vanmiddag een uitbrander van de neuroloog, dat ik veel disciplines betrokken heb op het moment.

Ik heb hier over nagedacht, maar ik vind het wat onterecht. Ik loop al een jaar met deze klachten, en kom niet verder, het werd alleen maar erger. Van haar kreeg ik geen antwoorden, dus tja. :weetniet:
Ghost

Re: Schouderpijn/hoge rugpijn

Bericht door Ghost »

Oh jôh, kreeg je daar een uitbrander over??

Wat onnodig zeg, het is toch logisch dat je naar oplossingen blijft zoeken!

Niet alles is met pillen op te lossen, zou toch super zijn als die zooltjes je helpen!

Ik duim voor je! En fijn dat het goed gaat met de nsaid's.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp