Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS en antidepressiva

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Joyce68

MS en antidepressiva

Bericht door Joyce68 »

Hi!
Is er iemand die ook antidepressiva tegen angststoornissen slikt?
Zo ja, welke?
Ik slik fluoxetine, maar dat kan eigenlijk niet samen met amitriptyline, die ik slik (1 tabletje 10 mg) tegen de (vooral brandende) pijn. Ik heb ook niet echt het idee dat die 10 mg amitriptyline nou echt veel helpt tegen die brandende pijn..
Iemand advies? Dank alvast!
Marina

Re: MS en antidepressiva

Bericht door Marina »

Hoi Joyce,

Ik slik venlafaxine (retard) tegen angststoornissen/milde depressie. Ik heb een tijdje lyrica (zenuwpijnstiller) erbij geslikt. Blijkbaar kon dat wel samen omdat lyrica geen anti-depressivum is in tegenstelling tot amitriptyline. Verschillende anti-depressiva gaan (over het algemeen) zover ik weet niet samen.

Als je toch al niet het idee hebt dat de amitriptyline veel helpt zou je natuurlijk kunnen vragen aan je neuroloog of hij/zij je een medicijn tegen de zenuwpijn kan voorschrijven dat wel samen met de fluoxetine kan.
Joyce68

Re: MS en antidepressiva

Bericht door Joyce68 »

Dank voor je reactie, ik ga het eens overleggen.
AngelNoa

Re: MS en antidepressiva

Bericht door AngelNoa »

ik ben gestopt met ami omdat het niks deed. Eerst opgehoogd naar 25, daarna afgebouwd en toen ik gestopt was merkte ik pas hoe het me afgestompt had, zónder mijn zenuwpijn te verminderen.

je zou kunnen kijken of je kunt stoppen met de ami?

ik gebruik niks meer tegen zenuwpijn, tegen angst en stress af en toe ene halve oxazepam
succes en overleg gewoon even goed met je arts
Dannifan

Re: MS en antidepressiva

Bericht door Dannifan »

Ik heb, te lang, Venlafaxine gebruikt. Het was een prima middel in de laagste dosering voor mij maar er afkomen was een drama. Ik heb er bijna een jaar over gedaan om er af te komen en de terugvallen die ik had waren niet prettig.

Pas op met dit soort middelen is mijn advies want ze zijn verslavend.
Marina

Re: MS en antidepressiva

Bericht door Marina »

Eigenlijk verbaasd het me dat [mention]Joyce68[/mention] de amitriptyline voorgeschreven heeft gekregen als zij al fluoxetine slikt.

Is je neuroloog er wel van op de hoogte dat je fluoxetine slikt, Joyce? En je apotheek? De apotheek zou daar normaal gesproken toch ook op moeten letten dat je geen medicijnen krijgt die niet samen kunnen :confused: ? Of is er een reden voor dat je toch amitriptilyne, ondanks dat het een anti-depressivum is en eigenlijk niet samen gaat met fluoxetine, hebt gekregen voor zover je weet, Joyce? Misschien in verband met nog ander medicijngebruik o.i.d.?

Als de fluoxetine goed voor je werkt lijkt het mij sowieso niet aan te raden om daar zomaar mee te stoppen. Daarbij heb je ook nog te maken met een relatief lange afbouw-tijd bij anti-depressiva (ik weet niet hoe lang deze gemiddeld is bij amitriptilyne overigens, het hangt er ook van af hoeveel je ervan slikt en hoe lang al).
Het hangt er natuurlijk ook van af in hoeverre je last hebt van je angststoornis(sen). In het geval van een serieuze (en als zodanig gediagnosticeerde) angststoornis heb je daar vaak zodanig last van dat een (kalmerings)pilletje "zo nodig" over het algemeen niet voldoende is. Daarbij: in het gebruiken van kalmeringsmiddelen schuilt weer het gevaar dat je er snel verslaafd aan kan raken als je deze dagelijks, gedurende langere tijd, gebruikt.
Laatst gewijzigd door Marina op 23 jun 2020, 10:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Marina

Re: MS en antidepressiva

Bericht door Marina »

Dannifan schreef: 23 jun 2020, 09:59 Ik heb, te lang, Venlafaxine gebruikt. Het was een prima middel in de laagste dosering voor mij maar er afkomen was een drama. Ik heb er bijna een jaar over gedaan om er af te komen en de terugvallen die ik had waren niet prettig.

Toen ik daarmee begon (zo'n 18 jaar geleden, denk ik) was het kennelijk nog niet bekend. Inmiddels zegt ook mijn psych dat venlafaxine erom bekend staat dat je daar niet zo makkelijk mee stopt. Afbouwen van venlafaxine moet met goed beleid en langzaam/geleidelijk genoeg zodat je er niet teveel hinder van ondervindt.
Voor mij werkt de venlafaxine goed (tegen angsstoornissen en milde depressie) en ik zal waarschijnlijk m'n leven lang een anti-depressivum moeten slikken i.v.m. gebrekkige aanmaak van een bepaalde stof (het zogenaamde "gelukshormoon", simpel gezegd) in mijn hersenen.
Pas op met dit soort middelen is mijn advies want ze zijn verslavend.
Officieel zijn antidepressiva in ieder geval niet verslavend, maar je moet het wel onder goede begeleiding en op de juiste manier afbouwen. Ik heb op die manier al 3 andere anti-depressiva afgebouwd, wat geen enkel probleem opleverde. Het hangt er dus denk ik ook vanaf om welk anti-depressivum het precies gaat.
Joyce68

Re: MS en antidepressiva

Bericht door Joyce68 »

Mijn neuroloog weet er idd van, en de verpleegkundige zei gisteren zelfs dat ik er nog wel 1 amitriptyline bij mocht nemen...
Ik ga morgen eens goed met mijn huisarts overleggen, want ik heb nu het gevoel dat er helemaal niets meer werkt. Ik slik de fluoxetine al 6 weken, de amitriptyline langer, ik heb nog steeds angstaanvallen en ik heb nog steeds heel veel brandende pijn.
Kortom, zal een speurtocht worden naar de juiste medicatie!
Dank allen voor jullie input!!
Marina

Re: MS en antidepressiva

Bericht door Marina »

Joyce68 schreef: 23 jun 2020, 14:53 Mijn neuroloog weet er idd van, en de verpleegkundige zei gisteren zelfs dat ik er nog wel 1 amitriptyline bij mocht nemen...
Ik weet natuurlijk niet wat de precieze reden is dat je dan toch amitriptilyne voorgeschreven kreeg, maar dat verbaasd me als deze niet samen gaat met de fluoxetine..
Ik ga morgen eens goed met mijn huisarts overleggen, want ik heb nu het gevoel dat er helemaal niets meer werkt. Ik slik de fluoxetine al 6 weken, de amitriptyline langer, ik heb nog steeds angstaanvallen en ik heb nog steeds heel veel brandende pijn.
Kortom, zal een speurtocht worden naar de juiste medicatie!
Dank allen voor jullie input!!
Het lijkt me verstandig inderdaad om over dit alles eens goed te overleggen.
Wat betreft anti-depressiva kan het, helaas, inderdaad een speurtocht zijn om de voor jou juiste, goed werkende te vinden. Wat betreft medicijnen tegen zenuwpijn weet ik daar (nog) niet genoeg vanaf, ik heb enkel ooit lyrica geslikt (die overigens bij mij niet goed werkte).

Hopelijk vind je snel iets wat goed werkt voor jou, voor zowel de angstaanvallen als de zenuwpijn, Joyce. Veel succes bij de huisarts morgen!
Marina

Re: MS en antidepressiva

Bericht door Marina »

[mention]Joyce68[/mention] ,

Wat betreft de angstaanvallen nog het volgende: soms is een anti-depressivum alleen niet genoeg om angstklachten te verminderen. Wel vaker wordt dit gecombineerd met (bijv.) cognitieve gedragstherapie. Ben je ook onder behandeling van een psychotherapeut voor je angstklachten?

Ik ben benieuwd wat er uit het gesprek met je huisarts komt. Sterkte!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp