Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS en antidepressiva

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
j@nnetje

Re: MS en antidepressiva

Bericht door j@nnetje »

ik heb nu 13 jaar de diagnose ms, 2,5 jaar geleden ineens angstaanvallen gekregen die heel heftig waren.
Daarvoor nooit last van gehad.
vorig jaar werd het alleen maar erger en sinds november ben ik antidepressivia gaan gebruiken.
Ik slik escitalopram 10mg, is lage dosering maar werkt voor mij tot nu toe goed.
volgens mijn neuroloog is ms niet de oorzaak.
volgens mijn revalidatiearts kan het wel degelijk daarvan zijn, en ik denk zelf ook daaraan.
Mede door overprikkeling en extreme moeheid wat een trigger is.
Een neuropsychiater die ik een keer gesproken heb noemde het een kapot filter in mijn hoofd.
Vond het wel een goede uitdrukking.
fysiek kan ik bijna alles nog, maar mijn hoofd wil niet meer :moe:
Marina

Re: MS en antidepressiva

Bericht door Marina »

[mention]D-Cheryl[/mention] Is het OK als ik je een (kort) PB'tje stuur? (Ik wil namelijk nog iets even wat verder kunnen toelichten wat ik eigenlijk liever niet in dit topic doe.)
D-Cheryl

Re: MS en antidepressiva

Bericht door D-Cheryl »

Sure. [mention]Marina[/mention]

Fijn dat je ook je ervaring deelt [mention]j@nnetje[/mention]. Een kapot filter, of een file op het landweggetje in je hoofd. Vooral dat laatste vond ik heel sprekend: de toeterende auto's, de stinkende uitlaten... Mijn hoofd is geen snelweg meer, maar een landweggetje en daar kan gewoon minder verkeer overheen.
Joyce68

Re: MS en antidepressiva

Bericht door Joyce68 »

Inmiddels ben ik van de fluoxetine af, ik ging ervan kaakklemmen... Ik praat inmiddels met iemand en dat helpt al enigszins. Los daarvan, ik ben net 2 dagen (eindelijk) met Tecfidera gestart. Ivm corona wilden ze vlak na de diagnose nog niet beginnen met medicatie. Maar goed, voorlopig eerst dit maar aankijken, ben nog niet enthousiast want ik had gisteravond enorme last van brandende mond/tong/gehemelte... Meteen afdeling neurologie gebeld, niemand van mijn team aanwezig en pas morgen kan iemand mij terug bellen. :hmmm:
Meer mensen ervaring met tecfidera? Grtz!
Klick

Re: MS en antidepressiva

Bericht door Klick »

[mention]Joyce68[/mention] ik gebruik al een paar jaar tec. ik heb dat brandende gevoel in mn mond nog nooit gehad of gehoord.

je bent gestart met de halve dosis toch?
als je het spul via de leverancier krijgt kun je hun bellen.

hoe neem je het in? (wat eet je erbij/hoeveel tijd er tussen)

hou je de capsule heel? tec is een zuur..
Joyce68

Re: MS en antidepressiva

Bericht door Joyce68 »

Dank voor je reactie Klick.
Ja, ik ben begonnen met 120 mg, 1 x per dag.
Ik neem het in tijdens het eten van mijn griekse yoghurt, met granola en fruit.
Net de MS verpleegkundige gesproken, we kijken het nog even aan.
Hoop dat het beter zal gaan! :goed:
Klick

Re: MS en antidepressiva

Bericht door Klick »

probeer anders een eiwitreep dat gebruik ik als ontbijt ;)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp